رییس دانشگاه علوم پزشکی استان از کمبود پزشک در هرمزگان خبر داد؛

درد هجرت پزشک



رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت: هم‌اکنون با معضل مهاجرت پزشکان در کشور به‌خصوص در استان  روبرو هستیم که این موضوع باید جدی گرفته شود.دکتر حسین فرشیدی در نشست با خبرنگاران ادامه داد: برخی دلایل باعث ناامیدی جوانان جامعه پزشکی شده که این امر منجر به سیل مهاجرت این قشر شده است. وی اظهار داشت: از گذشته با کمبود پزشک در استان روبرو بودیم که در حال حاضر مهاجرت پزشکان به یکی از مشکلات استان افزوده است  که درخواست‌های بسیاری برای این موضوع وجود دارد. 
   
       
به گزارش صبح ساحل، دکتر فرشیدی افزود: مهاجرت هر پزشک یعنی بسیاری از منابع و سرمایه‌گذاری‌های ما نیز هدر می‌رود اما با اجبار کسی را نمی‌توان نگه داشت یا در جاسک یا بشاگرد بروند و  مستقر شوند. این مقام مسئول این را هم تأکید کرد که با تسهیل شرایط و ارائه امکانات لازم باید جاذبه بیشتری برای پزشکان ایجاد تا مانع از مهاجرت آن‌ها شود. دکتر فرشیدی در ادامه سخنان  از ایجاد رشته‌های پزشکی از استان گفت و تصریح کرد: زمانی که مدیریت دانشگاه علوم پزشکی را پذیرفتم چند رشته دانشگاهی نداشتیم که تلاشم را برای ایجاد آن انجام دادم. وی  عنوان کرد: امسال متقاضی در بعضی از رشته‌های دانشگاهی مانند  جراحی قلب و جراح ریه  نداشتیم و برای دوره دستیاری، طب اورژانس، اطفال و بیهوشی با کمبود متقاضی مواجه هستیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان از  مجوز تأمین ۱۶ آمبولانس خبر داد و گفت که  در حال حاضر استان نیاز به جذب نیرو در بخش فوریت‌های پزشکی دارد. دکتر فرشیدی گفت: بسیاری از مراکز شبانه‌روزی باید ۴ پزشک داشته باشند که با ۲ پزشک اداره می‌شوند و اکنون با کمبود شدید پزشک عمومی مواجهیم.وی ادامه داد:  در سال ۱۳۷۱ در تمامی روستاهای هرمزگان پزشک خارجی مستقر بود اما اکنون تمامی مناطق هرمزگان تحت پوشش پزشک ایرانی هستند.
کمبود تخت بیمارستانی در هرمزگان 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان  اظهار داشت: هم‌اکنون به تخت بیمارستانی نیاز داریم اما نباید از گسترش خانه بهداشت غافل شویم، ایجاد خانه‌های بهداشت در کشور موجب جلوگیری از گسترش بیماری‌های عفونی‌شده است. دکتر فرشیدی به سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان اشاره‌ای داشت که این سفر  ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای دانشگاه علوم پزشکی نیز آورده داشته است. وی افزود: اکنون همگی به‌اتفاق نظر رسیده‌اند که کمبود تخت بیمارستانی در هرمزگان در بالاترین نرخ کشور وجود دارد. دکتر فرشیدی از بهره‌برداری از  فاز نخست بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس تا دهه مبارک فجر خبر داد و گفت:هفته دولت سال آینده کل بیمارستان تکمیل می‌شود و اکنون پیشرفت ۷۰ درصدی داشته است. وی عنوان کرد: روند ساخت بیمارستان نفت ستاره خلیج‌فارس تسریع یافته و مقرر است  ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن تخصیص یابد که  امیدواریم تا سال آینده این بیمارستان با تمامی تجهیزات در اختیار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان قرار گیرد. به گفته وی، بیمارستان مادر و کودک پالایشگاه نفت تا پایان دهه مبارک فجر با ۹۶ تختخواب نیز به بهره‌برداری می‌رسد و بیمارستان نداجا در بندرعباس نیز ساختمانش کامل و فقط بحث تکمیل تجهیزاتش مانده است. بیمارستان نیروی دریایی سپاه نیز در بندرعباس در حال تکمیل  و ساخت است و بیمارستان دوم میناب هم‌سال آینده  به بهره‌برداری می‌رسد.
     
عدم رفع خطر انتقال تب کریمه کنگو و تب دنگی 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان به کرونا نیز گریزی داشت و گفت: بیش از ۶۵ درصد کسانی که مبتلا به کووید ۱۹ بودند  و به بخش مراقبت‌های ویژه رفتند، بعد از نوبت دوم واکسن کرونا دیگر برای دز  یادآور  مراجعه نکردند، همچنین از هفته آینده شهر قرمز کرونایی نخواهیم داشت اما با کمترین غفلت می‌تواند همه‌گیر شود.
دکتر فرشیدی در خصوص انواع  پشه‌ها مانند آئدس و مالاریا افزود: باید حواسمان باشد که رفت‌وآمد با کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان که در صدر ابتلا به مالاریا وجود دارند با حساسیت انجام شود اما برای پیشگیری و کنترل مالاریا هنوز در حال رصد در جامعه هستیم. وی وجود خطر تب کنگو را نیز یادآور شد و افزود: هنوز خطر انتقال تب کریمه کنگو و تب دنگی رفع نشده و باید به‌خوبی تحت رصد باشد. وی ادامه داد: در موضوع بیماری پشه آئدس با توجه به پیدایش نمونه‌های پشه آئدس، هنوز در حال بحران هستیم و نیاز به کنترل و پیشگیری دارد.
   
لزوم استفاده از کارتخوان 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان ضمن تاکید بر اینکه تمامی مطب‌ها، کلینیک‌ها و پزشکان باید از کارتخوان استفاده کنند، گفت: هفته آینده جلسه توجیهی آن گرفته خواهد شد و برای دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به هیچ وجه عدم رعایت این موضوع قابل قبول نیست.
   
پرداخت  183 میلیارد تومانی یارانه دارو 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان از پرداخت  183 میلیارد تومانی یارانه دارو در دو هفته گذشته در استان هرمزگان خبر داد و گفت: بازدید از داروخانه‌ها را افزایش داده‌ایم و در این راستا سه داروخانه را از لیست شبانه‌روزی خارج کردیم. دکتر فرشیدی تصریح کرد: مراکز روستایی جامع سلامت همگی داروخانه ‌دارند و ۳۵۰ قلم داروی ضروری در آن موجود است. وی در رابطه با کمبود سرم نیز گفت: سال ۹۹ به دنبال تولید سرم در هرمزگان بودیم و حتی قول‌های مناسب برای حمایت و ایجاد شرایط لازم را دادیم اما تاکنون سرمایه‌گذاری پیدا نشده است و همچنان با کمبود سرم در کشور مواجه‌ایم. دکتر فرشیدی با بیان  اینکه هم‌اکنون  با بحران سرم مواجه نیستیم و مراکز دولتی همگی سرم به تعداد موردنیاز را دارا هستند، افزود: دولت برای مدیریت کمبود سرم نیز تصمیم به واردات سرم گرفت و توزیع مناسب صورت پذیرفت. 
وی ادامه داد: باید پزشکان بجا سرم تجویز کنند و در موارد غیرضروری از تجویز سرم خودداری کنند. وی  ادامه داد:  وزارت بهداشت و درمان ۱۰ میلیون دلار سرم از کشور ترکیه خریداری کرده است و ما در هفته گذشته دو کانتینر سرم نیز دریافت کردیم.
      
ورود  دستگاه های جدید و پیشرفته
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از استانداردهای بهداشتی برای ورود کالاهای اساسی به کشور صحبت کرد و گفت: در سال گذشته با افزایش نیرو و امکانات، بررسی استانداردهای کالاهای اساسی برای تسهیل در ورود را نیز از یک هفته به سه روز رساندیم که انجام این عمل، کار بزرگی بود. دکتر فرشیدی از ورود  دستگاه‌های جدید و پیشرفته برای پاسخ گیری سریع‌تر  آزمایش‌ها در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان ساخت: پارسال دستگاه MRI خریداری‌شده و مهرماه به هرمزگان وارد و در بیمارستان شهید محمدی فعال می‌شود. وی افزود: همچنین مجوز دستگاه MRI برای شهرستان‌های پارسیان، بستک و قشم گرفته‌شده و روند تأمین آن نیز در حال انجام است. وی  اضافه کرد: بیمارستان دوم میناب سال آینده کامل می‌شود و دانشکده پزشکی میناب تا پایان سال جاری یا آینده مجوزش را خواهیم گرفت.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها