مدیر صنوف مزاحم و آلاینده شهرداری بندرعباس در گفت‌وگو با صبح ساحل:

پاکسازی بندرعباس از مشاغل مزاحم و آلاینده کلید خورد


نویسنده: سامیه طهورنیان

وجود صنوف مزاحم و آلاینده و پر سر وصدا، مهمترین مشکلات در سطح شهرهاست. از یک سو آرامش مردم و از سوی دیگر زیبایی و جلوه های بصری شهر، تحت شعاع این گونه مشاغل قرار گرفته اند. علاوه بر آلایندگی های صوتی، آشفتگی بصری هرج و مرجی به‌وجود آورده که باعث بروز ترافیک در بسیاری از معابر اصلی سطح شهر بندرعباس شده که رفته رفته بر سلامت روحی مردم هم تاثیر گذاشته است. سال هاست که اما و اگر های انتقال این مشاغل به جای دیگر یکی از پرسش های مردم شهر بندرعباس و یکی از کلاف های حل نشده مدیریت  شهرداری بندرعباس بوده است . به گفته ی مسئولان شهرداری بندرعباس، در سال جاری، ساخت شهرک صنفی مصالح فروشی ها و آهن فروش ها در حاشیه بندرعباس و انتقال تعمیرکاران رسته خودرو از شهر به صورت مرحله به مرحله در دستور کار شهرداری بندرعباس با کمک اتاق اصناف قرار گرفته است. در راستای آگاه سازی بیشتر شهروندان از روند اجرای این طرح ها و آخرین تحولات این برنامه، مدیر صنوف مزاحم و آلاینده شهرداری بندرعباس نتیجه اقدامات صورت گرفته را  به صبح ساحل اعلام کرد. 

  

مدیریت مشاغل سطح شهر هم دسترس پذیر و هم بدون مزاحمت 

مدیر صنوف مزاحم و آلاینده شهرداری بندرعباس در خصوص ساماندهی صنوف مزاحم سطح شهر بندرعباس گفت: «امروزه با توجه به توسعه شهرها، قرار گرفتن بعضی از مشاغل که جنبه مزاحمت و آلایندگی دارند، ضروری است که در راستای حقوق شهروندی وسیماومنظر شهری، تمام دستگاههای متولی در بندرعباس، دغدغه مدیریت و ساماندهی این گونه صنوف را داشته باشند. مجموعه تعمیرگاه‌ها، مصالح فروشان، آهن فروشی ها، درب وپنجره سازی ها و کارگاههای تیرچه بلوک و امثالهم جزء صنوفی هستند که باید طی یک برنامه زمانبندی شده به خارج از شهر بندرعباس انتقال داده شوند».
امید کاردانی با تاکید بر انتقال صنوف به بیرون از شهر بندرعباس، افزود: «در بحث انتقال صنوف آلاینده و مزاحم به بیرون از شهر باید قبل از اقدام با شناخت کامل این فرآیند با در نظر گرفتن آسیب‌ها، مزایا و معایب سنجیده شود و این برنامه ریزی صورت گیرد؛ زیرا باید خدمات مورد نیاز شهروندان در دسترس باشد  و هم اولویت بندی خروج صنوف مزاحم از داخل شهر به بیرون از شهر برنامه ریزی شود».
امید کاردانی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در شهرداری بندرعباس در یک سال گذشته تصریح کرد: «تمامی اقدامات سال گذشته با مدیریت شورا و شهردار جدید در زمینه ساماندهی صنوف مزاحم و آلاینده صورت گرفته است و در این راستا با کمک شهرداری، اتاق اصناف و اتحادیه عمده فروشان موادغذایی، مجتمع بنکداران به تعداد 190 واحد عمده فروشی بنکداری ساخته و تکمیل شد. پیش از این در مرکز شهر، در خیابان بهادر جنوبی و شریعتی جنوبی مستقر بودند  و به مرور به بیرون از شهر انتقال داده شدند».
  

ساخت شهرک صنفی مصالح فروشان و آهن فروش در بندرعباس

امید کاردانی در خصوص ساخت شهرک ویژه صنفی مصالح فروشان و آهن فروش گفت: «از سال 91 دو قطعه زمین 58 هکتاری روبه روی پایانه باربری جاده بندرعباس - سیرجان و 30 هکتار ضلع شمال بلوار راه آهن، جنب مجتمع خدماتی رضوانی تخصیص داده شده بود».
وی افزود: «در این مدت، عملیات تسطیح از سوی شهرداری صورت پذیرفت که به دلیل عدم واگذاری قطعی از سوی اداره راه شهرسازی اجرای آن به تعویق افتاد. با دستور شهردار وقت و مدیریت صنوف، این موضوع را پیگیری کردیم و پس از تشکیل جلسه و همکاری فرماندار بندرعباس و مدیر کل راه شهرسازی، زمین 58 هکتاری در کارگروه امور زیربنایی استان مطرح و با واگذاری زمین مذکور در تاریخ 26اردیبهشت ماه 1401 موافقت شد ».
 مدیر صنوف مزاحم و آلاینده شهرداری بندرعباس تصریح کرد: «طبق شرایط و اولویت‌های تعربف شده و به دستور شهردار، طراحی زمین جهت ساخت شهرک صنفی مصالح فروشان و آهن فروش و سنگ فروش بیرون از شهر انجام شده است».
  

خروج تعمیرکاران خودرو از شهر به صورت تفکیکی و بخش بخش

مدیر صنوف مزاحم و آلاینده شهرداری در خصوص مدیریت تعمیرکاران خودرو در سطح شهر بندرعباس گفت: «با کمک اتحادیه مربوطه، اقدام به جمع آوری اطلاعات و آمار و نظرات فعالان این حوزه کرده و تاکنون 760 واحد تعمیرگاهی در سطح شهر شناسایی و تشکیل پرونده شده که با توجه به حجم کار و وجود رسته‌های مختلف در بحث تعمیرکاران خودرو آنها شامل آهنگری، نقاشی، مکانیکی، تعویض روغنی، آپاراتی و غیره فعال هستند».
امید کاردانی در ادامه تشریح کرد: « این واحدهای تعمیرگاهی در نقاط مختلف شهر پراکنده هستند؛ اما طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته با هماهنگی اتحادیه مربوطه، خروج تعمیرکاران خودرو از شهر به‌صورت تفکیکی و بخش به بخش صورت خواهد گرفت؛ یعنی تعداد تعمیرکارانی که در مرکز و غرب شهر قرار دارند به زمین 30 هکتاری بلوار راه‌آهن جانمایی خواهند شد و تعدادی دیگر که در شهر هستند در حال رایزنی با اداره کل راه و شهرسازی هستیم که زمین مناسبی برایشان تعیین و جانمایی شود که ازنظر دسترسی و امکان مراجعه شرایط لازم را داشته باشد».
  

لزوم استعلام از شهرداری بندرعباس برای صدور مجوز مشاغل آلاینده 

امید کاردانی با اشاره به لزوم همکاری اتاق اصناف با شهرداری بندرعباس گفت:«در طول یک سال گذشته اقدام به راه‌اندازی دبیرخانه کمیسیون بند 20 ماده 55 شهرداری‌ها کردیم که  اختیار جلوگیری و راه‌اندازی هرگونه صنف و شغل مزاحم در شهر را دارد و با توجه به اینکه طبق قانون متولی مدیریت شهر و خدمات شهری مجموعه شهرداری است انتظار می‌رود اتاق اصناف همان‌گونه که تاکنون همکاری لازم را با مجموعه شهرداری و مدیریت صنوف داشته، قبل از واگذاری پروانه کسب و فعالیت برای صنوفی که به نحوی آلایندگی و مزاحمت دارند و امکان فعالیت آن‌ها در شهر وجود ندارد، استعلامات لازم را از شهرداری اخذ کند تا بتوان با هماهنگی دو دستگاه مدیریت بهتری در این زمینه داشته باشیم».
مدیر صنوف مزاحم و آلاینده شهرداری بندرعباس تشریح کرد:«دبیرخانه کمیسیون بند 20 در یک سال گذشته بنا به شکایات مطرح‌شده درزمینهٔ آلایندگی و مزاحمت صنوف متخلف در سامانه 137 شهرداری و مراجعه و درخواست مردم اقدام به رسیدگی به 86 پرونده نموده که از این تعداد پرونده 34 پرونده رأی اجرای تمهیدات بوده و 52 مورد پلمپ صنوف مزاحم متخلف شامل انبارهای ضایعاتی تعمیرگاه‌ها و بلوک‌زنی‌ها و غیره بوده است».
روزنامه صبح ساحل
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها