آیا مجلس تابو استیضاح وزیران دولت سیزدهم را می‌شکند؟

صف استیضاح وزرا



مجلس یازدهم در یک سالی که از عمر دولت می‌گذرد به خوبی با کابینه رئیسی مدارا کرده است؛ تا دولتی‌ها بهانه نبود زمان کافی برای نشان دادن عملکرد مثبت را نداشته باشند. البته در این بین نمی‌توان نقش میانجیگر رئیس مجلس را نیز نادیده گرفت. قالیباف در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر صمت نشان داد که فعلا می‌خواهد با دولت مماشات کند و همچنان درصدد حفظ «همسویی» دولت و مجلس است. ماحصل سازش مجلس، 3 کارت زرد به وزرای صمت، جهاد کشاورزی و ورزش بوده است. حال از آنجا که عزمی در دولت برای ترمیم کابینه دیده نمی‌شود گویا نمایندگان مجلس دست به کار شده‌اند، چراکه دایره استیضاح وزرا روز به روز بیشتر می‌شود. در تازه‌ترین به‌روزرسانی، وزیر بهداشت و وزیر گرشگری در صف استیضاح قراره گرفته‌اند. پیش از این تحرکاتی برای ارائه کارت قرمز به وزرای اقتصاد، راه و شهرسازی، صمت، جهادکشاورزی، ورزش، آموزش و پرورش، ارتباطات و وزیر کشور در مجلس به جریان افتاد. از همین رو باید دید بازهم با پادرمیانی قالیباف این موضوع به استعفا و برکناری یا مهلت به وزرا ختم می‌شود یا مجلس پایان مصالحه با دولت سیزدهم را اعلام خواهد کرد.

  

پای اقتصاد گیر است


بنا بر آمار نظارتی که مجلس اخیرا منتشر کرده است، وزیر راه و شهرسازی با 338 تذکر کتبی بیشترین تذکر را از بهارستانی‌ها دریافت کرده است. همچنین بیشترین سوالات نمایندگان مجلس نیز از این وزراتخانه بوده. وضعیت راه‌های روستایی و افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها از اولین دلایلی بود که بحث استیضاح «رستم قاسمی» را کلید زد. پس از آن، حادثه قطار مشهد-یزد، دستگیری مشاور وزیر با اتهاماتی نظیر دریافت رشوه و انتصابات غیرقانونی و همچنین بیماری قاسمی هربار بحث استیضاح را به میان آورد. برکناری «سعید محمد» از شورای عالی مناطق آزاد نیز به این موضوع دامن زد اما عده‌ای معتقدند اگر قرار بود محمد تصدی بالاتری در دولت بدست آورد، هرگز بدین گونه عزل نمی‌شد. در هر صورت می‌توان گفت با توجه به نارضایتی‌های بهارستانی‌ها از عملکرد «رستم قاسمی» به خصوص در بحث مسکن، او یکی از گزینه‌های محتمل استیضاح یا تغییر در کابینه رئیسی است.
با توجه به تنگنای اقتصادی که کشور در آن قرار دارد، تیم اقتصادی دولت از ماه‌های ابتدایی آغاز به کار زیر ذره‌بین بوده است. در همان روزی که «حجت‌الله عبدالملکی»، وزیر پر شعار و پرحاشیه برای همیشه از وزارتخانه کار خداحافظی کرد، وزیر صمت نیز اولین کارت زرد مجلس یازدهم به دولت را به نام خود ثبت کرد. «سید رضا فاطمی امین» تا پای استیضاح هم رفت که با وساطت قالیباف به او فرصت دوماهه داده شد. این مهلت روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و این روزها بار دیگر بحث استیضاح او مطرح است. جمع‌آوری امضا برای گزارش‌خواهی از «سید احسان خاندوزی»، وزیر اقتصاد از آذر سال گذشته در جریان افزایش قیمت سکه و طلا و وضعیت بورس به جریان افتاد. در آخرین تحرکات بهارستانی‌ها، خرداد ماه سال جاری قالیباف در جریان بررسی روند تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار برای وزیر اقتصاد ضرب‌العجل تعیین کرد. رئیس مجلس در جلسه بررسی اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: «آبان ماه طی جلسه‌ای به این گزارش‌ها رسیدگی می‌کنیم اگر اقدامی بر زمین مانده باشد، مجلس از همه ابزارهای خود چون ارجاع تخلفات به قوه قضائیه تا استیضاح استفاده می‌کند تا برای یک بار روند اشتغال در کشور جمع شود». با در نظر گرفتن رویکرد مجلس یازدهم و انتقاداتی که همچنان به عملکرد وزرا وارد است، ایجاد تغییر جدید در ترکیب اقتصادی دولت حتی با وجود معرفی وزیر پیشنهادی کار «صولت مرتضوی» چندان دور از انتظار نخواهد بود.

 
فرار وزیر بهداشت


در پی عدم کارکرد مطلوب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از مرداد ماه سال جاری موضوع استیضاح وی به جریان افتاد. پس از اظهار نظر جنجالی او درباره امر به معروف؛ «مردم اگر نخوان امر به معروف بشن کیو باید ببینن»؟ خیل تذکرات از سوی نمایندگان مجلس به او وارد شد. «عباس مقتدایی»، یکی از نمایندگان مجلس به تازگی درباره آخرین وضعیت استیضاح ضرغامی گفت:«استیضاح وزیر میراث فرهنگی را مدت‌هاست ارائه کرده‌ایم. آقای وزیر میراث فرهنگی به جای حرف‌هایی که در حیطه کاری او نیست باید کارهای خود را انجام دهد. از هیئت رئیسه تقاضا دارم این موضوع را پیگیری کند». در جریان برخی ناهماهنگی‌ها در برگزاری مراسم اربعین نیز بار دیگر ضرغامی مورد نقد قرار گرفت. تغییر شکل گنبد مسجد جامع عباسی در اصفهان بر اثر اقدامات ناشیانه مرمتی و رسانه‌ای شدن سرقت پرتره مظفرالدین شاه اثر کمال‌الملک، اظهار نظر جنجالی وزیر درباره لزوم آزاد شدن برج‌سازی و حفر چاه در حریم میراث بین‌المللی پاسارگاد، وضعیت نگهداری جام سه هزار ساله درون ظرف پلاستیکی نان و... از جمله انتقاداتی بوده که ضرغامی تاکنون از آن عبور کرده است. در این شرایط باید دید رئیس جمهور همچنان گزینه پشتیبانی را انتخاب می‌کند یا کار به عتاب و خطاب بهارستانی‌ها خواهد رسید. طرح استیضاح وزیر بهداشت نیز با بیش از 30 امضا 21 مهر ماه به جریان افتاد. «رمضانعلی سنگدوینی»، نماینده گرگان در مجلس از تقدیم طرح استیضاح «بهرام عین اللهی» به هیئت رییسه مجلس خبر داد. وضعیت کمبود آمبولانس در کشور، کمبود تخت بیمارستانی، کمبود و گرانی دارو، مطالبات بیمه‌ها، وضعیت تجهیزات بیمارستانی و پزشکی و نحوه اجرای طرح دارویار از جمله محورهای استیضاح وزیر بهداشت عنوان شد. سه شنبه 26 مهر ماه عین‌اللهی با حضور در کمیسیون بهداشت مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ داد. به گفته رئیس کمیسیون بهداشت گویا فعلا نمایندگان مجلس از پاسخ های وزیر بهداشت قانع شده و به او فرصت دیگری دادند. وزیر جهاد کشاورزی، وزیر ارتباطات، وزیر آموزش و پرورش و...از جمله وزرایی هستند که پرونده استیضاحشان در مجلس باز است و باید دید دولت خود دست به تغییر کابینه میزند یا مجلس تابوی استیضاح وزیران دولت سیزدهم را می‌شکند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها