دومین نشست کشوری مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری کشور برگزار شد؛

گردهمایی شهری در بندرعباس


نویسنده: صبح ساحل

نشست مدیران کل دفاتر امور شهری کشور صبح امروز چهارشنبه ۱۸ آبان‌ماه با حضور استاندار هرمزگان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان، "علی زینی‌وند" معاون امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد.

بهبود محیط زیست شهری، تبادل تجربیات و به اشتراک گذاری دانش در حوزه شهری از جمله اهداف این نشست بوده است.

به گزارش صبح ساحل،استاندار هرمزگان در این نشست گفت: بهبود محیط زیست شهری یک تکلیف بر عهده ما است، مخصوصا در این شرایطی که شهرداری‌ها با بحران‌های متفاوتی از جمله بحران هزینه‌های جاری مواجه هستند؛ به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی ساختار شهرداری‌ها تقریبا در همه شهرها به گونه‌ای سنگین شده که هر تزریق مالی صرف حقوق می‌شود و پولی برای توسعه و پروژه‌های عمرانی باقی نمی‌ماند.

"مهدی دوستی" افزود: علی‌رغم اینکه کار عمرانی می‌کنیم بیشتر از کارشناسان عمرانی نیاز به تغییر ساختار داریم مخصوصا در بخش تامین هزینه‌های مالی و مدل‌های جذب سرمایه.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه در زمینه‌های غیرشهری تجربه موفق ایجاد نواحی عاری از مجوز را داشتیم، گفت: روش‌های نوین تامین مالی و جذب سرمایه کمک خوبی به ما کند. در نواحی عاری از مجوز؛ تمام مجوزها را از پیش گرفتیم و در قالب یک کیف سرمایه گذاری ارائه کردیم، خوشبختانه خروجی خوبی‌ گرفتیم. در یک سال پنج مجموعه فولادی، سه واحد ساخت شیشه، دو واحد شوینده و سه واحد کود را ایجاد کردیم؛ صرفا به این دلیل که همه مجوزها از قبل موجود بوده است. از شهردار بندرعباس عمل به این روند را درخواست کردیم. اگر این کارها را نکنیم نمی‌توانیم تحول ایجاد کنیم.

دوستی با بیان اینکه همواره عنوان می‌شود که استانداران اختیارات خاصی ندارند اما استانداران ۷۶ اختیار ویژه دارند، گفت: اگر از این امتیازات استفاده نمی‌کنیم به دلیل عدم اشرافیت ما بر می‌گردد. تجمیع کردن این اختیارات می‌تواند به ما کمک کند.

وی گفت: دولت‌ها در ابتدا عطش دارند که اصلاحات و تغییراتی انجام دهند؛ اضافه کردن چند متخصص مالی برای رسیدن به روش‌های مالی جدید خیلی می‌تواند به ما و شما کمک کند.

دوستی افزود: در این دولت تکلیفی داریم که در بخش عدالت است. نام دولت هم دولت مردمی و ایران قوی است، یعنی ما باید همزمان بتوانیم دو بال پیشرفت و مردم را باهم جلو ببریم. در بخش بال مردم؛ تمرکز بر بازآفرینی شهری اصلی ترین کاری است که میتوانیم انجام دهیم.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه حاشیه‌نشین‌های شهر محروم واقع شده‌اند، گفت: بازگشایی معابر و سنددار کردن محلات و سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله فعالیت‌هایی موثر در این زمینه است. خوشبختانه حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ سند آماده شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هر رفت و آمد اضافه شهروندان به ادارات سبب ریزش سرمایه اجتماعی ما می‌شود، عنوان کرد: باید تا می‌توانیم مراجعه شهروندان به ادارات را کم کنیم.

    

تمرکز بر زیست شهری، سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد


دوستی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید نقش خودمان را در طرح های کلان ملی پیدا کنیم. اصلی ترین طرحی که کشور الان پشت آن است، طرح نهضت ملی مسکن است. این طرح به‌شدت با بافت شهری گره خورده باید نقش خودمان را پیدا و ایفا کنیم. اگر این مسکن در زمین‌های پیرامون شهر ساخته شود یک‌سری عواقب دارد، اگر هم از این طرح برای بهسازی بافت پیرامونی و حاشیه شهر استفاده کنیم یک منافعی دارد.

وی با بیان اینکه تمرکز بر زیست شهری می‌تواند سرمایه اجتماعی را افزایش دهد، گفت: از وام‌های تبصره ۱۸ حدود ۱۱۰ میلیارد تومان برای نوسازی خودروهای درون شهری تخصیص دادیم. باید محیط شهری‌ را بهبود ببخشیم.

استاندار هرمزگان اظهار‌ کرد: بعد از انقلاب هر دولتی که روی کار آمد گام‌های مهمی در زمینه توسعه برداشته است. باید یک رد مناسبی برای آیندگان باقی بگذاریم.

دوستی گفت: یک طرح افزایش سرمایه اجتماعی را طراحی کردیم که موارد نارضایتی و تجمعاتی که اتفاق افتاده بود را احصا کردیم؛ تعداد زیادی از اینها نیاز به تصمیمات جزئی داشت.

وی با بیان اینکه خرده اقدامات محیطی از جمله فعالیت‌های موثری است که انجام شده، گفت: یک اَپلیکیشن به زودی در آبان‌ماه طراحی می‌شود که مردم عکس قبل از اصلاح را می‌گذارند و مدیران عکس بعد از اصلاح را قرار می‌دهند.

 

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور:
برنامه راهبردی ۵ ساله برای شهرداری‌های کشور طراحی شود



"علی زینی‌وند"، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ابتدای نشست مدیران کل دفاتر امور شهری کشور هدف از برگزاری این جلسات را به اشتراک گذاری مطالب و تجربیات متنوع در کشور عنوان کرد و گفت: امیدوارم که دستورات این نشست‌ها باعث استناد به اقداماتی شود که تاثیرات مثبتی در کشور بدنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشور را باید بر اساس راهبرد اداره کنیم، افزود: این دوره فرصت خوبی است که با توجه به دیدگاه مثبت وزیر کشور به موضوعات شهری در حوزه محیط زیست به ویژه موضوع پسماند و حوزه ایمن سازی ساختمان‌ها همفکری داشته باشیم.

زینی‌وند خاطرنشان کرد: اگر ما هم کار‌های راهبردی در ستاد وزارت کشور انجام دهیم باعث ایجاد تحول در شهرها و روستاهای کشور خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید به صورت اضطراری و ویژه به دو بخش پسماند و ایمن‌سازی ساختمان‌ها توجه کنیم، گفت: متاسفانه کار جزیره‌ای در حوزه پسماند انجام دادیم و از تجربیات شهر‌های موفق کشور استفاده نکردیم.

زینی وند با اشاره به بی‌هویت شدن شهرها و استفاده از المان‌های بدون مفهوم گفت: هویت محلات بهم زده شده این محصول کار ما است که سیاستگذاری نکرده‌ایم. تعلق خاطر افراد به محلات از بین رفته است.

وی همچنین تاکید کرد: به مشارکت گرفتن شوراها در امور مختلف سبب افزایش نشاط اجتماعی نیز خواهد شد و لازم است تا در تصمیمات این بخش، حتما شوراها مشارکت کنند.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: سازمان شهرداری‌ها باید برنامه راهبردی ۵ ساله با سرتیترهای مشخص برای شهرداری‌های کشور طراحی کند.

  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها