شب نشيني يلدا چند؟

طلوع هيولاي تورم در بلندترين شب سال


نویسنده: مریم دهقان

چيزي تا شب يلدا نمانده است و از آنجايي که يلدا يکي از مهمترين آداب و رسوم قديمي ايراني است؛ اکثر خانواده‌ها آن را جشن مي‌گيرند. همان‌طور که مي‌دانيد انداختن سفره شب يلدا ملزوماتي دارد و ازجمله مهم‌ترين‌ اقلام آن که سر سفره يلدا از قديم‌الايام گذاشته‌مي‌شود خوراکي‌هايي مثل آجيل، ميوه، شيريني، تنقلات، گل نرگس و ظرف‌هاي زينتي، سماور زغالي، در کنار ديوان حافظ است. متاسفانه اين روزها، افزايش عجيب قيمت‌ها باعث شده است تا اين شب نشيني دلنشين براي مردم رنگ و بوي خود را از دست بدهد به‌طوري‌که تنها نسبت به سال گذشته اين شب نشيني 41 درصد افزايش هزينه تمام شده دربر‌داشته است. با توجه به برآورد قيمت‌هاي اقلام خوراکي و گل، در کمترين حالت ممکن سفره شب چله حدود 455 هزار تومان براي يک خانواده چهار نفره تمام مي‌شود.

 

 

 از تخمه ريز 85 هزار توماني تا پسته 395 هزار توماني

 

آجيل شب يلدا کمي متفاوت با آجيل‌هاي معمولي است و علاوه بر بادام و پسته، گردو و فندق، خشکبار، باسلق، تخمه و بقيه‌ دانه‌هاي آجيل را هم دارد که قيمت تمام شده را بالامي‌برد. قيمت يک کيلو تخمه ريز 85 هزار توماني و پسته اکبري 395 هزار تومان براي شب يلدا در بازار به فروش مي‌رسد. همچنين بر اساس گزارش ميداني آجيل يلدايي اقتصادي به قيمت 199 هزار تومان به فروش مي‌رسد که تقريبا مخلوطي از همه آجيل‌هاي شور و شيرين شب يلدايي و با پوست است. قيمت هر کيلوگرم آجيل شب يلدا که شامل مغز‌هاي آجيلي، ميوه‌هاي خشک شده و تخمه است حدود 400 هزار قيمت دارد و آجيل لوکس به قيمت  688 هزار تومان در بازار قيمت‌گذاري شده است. اين در حالي است که سال گذشته يک کيلو آجيل مخلوط متوسط 250 هزار تومان قيمت داشته است.

 

  قيمت شيريني کام مردم را تلخ کرد

قيمت هر کيلو شيريني تَر در آستانه شب يلدا، بين 110 هزار تا 150 هزار است. درحالي که در سال گذشته هر کيلو شيريني 65 هزار تومان قيمت داشته است. همچنين قيمت شيريني خشک شامل دانمارکي، پاپيوني، مارمالاد بين 90 هزار تا 110 هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسد. اين درحالي است که فروشگاه‌هاي آنلاين شيريني را به قيمت بالاتري عرضه مي‌کنند. به طور نمونه، قيمت هر کيلو شيريني مخلوط بين 110 هزار تا 120 هزار تومان است؛ اما برخي از شيريني‌فروشي‌ها اين نوع شيريني را در سايت‌هاي فروش آنلاين، کيلويي 220 هزار تومان عرضه مي‌کنند. لازم به ذکر است با حذف ارز ترجيحي و افزايش نرخ ارز که منجر به کاهش قدرت خريد مردم شد؛ تقاضا در بازار شيريني نيز مانند بسياري از کالاها به شدت کاهش يافته است. طوري‌که گفته مي‌شود خريد شيريني مناسبتي شده است.

 

  قيمت ميوه در آستانه يلدا

انار به عنوان اصلي‌ترين ميوه شب يلدا، تا کيلويي 50 هزار تومان در حال فروش است. اما کف قيمت انار درجه يک در ميادين ميوه و تره‌بار بندرعباس 19 هزار و 500 هزار تومان است.

اما فراواني آن به ميزاني نيست که قيمت انار سفره شب يلدا را بتوانيم با اين قيمت محاسبه کنيم و لااقل بايد 35 هزار تومان براي آن در نظر گرفت. قيمت سيب زرد در ميادين ميوه و تره‌بار 22 هزار و 500 و سيب قرمز 20 هزار تومان است. اما قيمت اين ميوه در برخي از ميوه‌فروشي‌ها تا 42 هزار تومان در حال عرضه به مصرف‌کنندگان است.

قيمت هندوانه نيز از کيلويي 10 هزار تومان به بالا است. قيمت پرتقال نيز بسته به نوع آن متفاوت است. پرتقال تامسون جنوب گران‌ترين نوع پرتقال در بازار است که کيلويي 30 هزار تومان در ميادين ميوه و تره‌بار عرضه مي‌شود. موز نيز بين 42 هزار تا 49 هزار تومان در حال فروش است. اما در سال گذشته هندوانه کيلويي 8 هزار تومان، انار کيلويي 22 هزار تومان به عنوان ميوه‌هاي اصلي شب چله قيمت داشته است.

 

  قيمت گل نرگس

در حالي‌که قيمت گل نرگس دسته‌اي در سال گذشته 30 هزار تومان به فروش مي‌رسيد؛ امسال به قيمت باورنکردني 80 هزار تومان رسيده است.
امروزه گل به يک کالاي لاکچري تبديل شده است که اکثر خانواده‌ها توان خريد آن را ندارند و تنها در مناسبت‌هايي نظير شب يلدا ممکن است شاخه گلي به خانه ببرند.

شب نشيني يلدا، بالاخره چند؟

با يک حساب سرانگشتي اگر سفره شب چله را براي خانواده 4 نفره  شامل اقلامي نظير يک کيلو انار، يک هندوانه سه کيلويي، نيم کيلو آجيل، يک کيلو شيريني و يک دسته گل نرگس در نظر بگيريم؛ براي اين شب نشيني حدود 455 هزار تومان بايد هزينه کرد. درحالي‌که اين رقم براي سال گذشته 266 هزارتومان بوده است.

يعني همين اقلام ساده 41 درصد افزايش قيمت داشته‌اند.

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها