پرواز با تاخیر ۲ ساعت را لغو و پول آن را دریافت کنید



طبق آخرین اصلاحیه آیین حقوق مسافر، در صورتیکه تأخیر بیش از دو ساعت به‌طول بیانجامد مسافرین می‌توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام کند.

   

به گزارش صبح ساحل، در صورتیکه تأخیر بیش از دو ساعت به‌طول بینجامد مسافرین می‌توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام کند. در صورتی‌که اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیت، با سرویس هوایی سایر شرکت‌های هواپیمایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام کند.

درصورت قصور شرکت هواپیمایی یا امتناع از انجام آن، مسافر می‌تواند خود راساً نسبت به خرید بلیت در همان کلاس یا کلاس بالاتر با تایید رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی و درصورت امتناع وی، با تأیید مدیر ترمینال اقدام کند.

مسافر می‌تواند پس از انجام مسافرت با ارائه مدارک مثبته دال‌بر خرید بلیت جدید، نسبت به دریافت وجه بلیت خریداری‌شده در مسیر مورد نظر از شرکت هواپیمایی اصلی اقدام کند. استرداد وجه مذکور حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت از تاریخ ارسال و دریافت آن، توسط شرکت هواپیمایی اصلی الزامی است.

در صورتی‌که شرکت‌های هواپیمایی در زمان پرواز تعیین‌شده در بلیت، مسافرین را از طریق سایر خطوط هوایی در صورت رضایت مسافر به مقصد منتقل کنند، مشمول پرداخت خسارت یا جریمه تأخیر یا ابطال نخواهند شد. درصورت عدم رضایت مسافر بهای بلیت بدون کسر جریمه به‌طور کامل به مسافر پرداخت شود.

تأخیر انعکاسی (تأخیر متصل به پرواز)، صرفاً اولین پرواز متصل، تا ۱۸۰ دقیقه مشمول تأخیر و پرداخت خسارت آن نخواهد بود.

در صورتیکه مراتب تأخیر پرواز تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز به مسافرین اطلاع‌رسانی شود، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان جدید اعلام‌شده خواهد بود؛ اما چنانچه اطلاع‌رسانی مزبور بعد ازموعد مقرر (۷۲ ساعت قبل از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان درج شده در بلیت است.

متوسط تاخیر ایرلاین‌های داخلی به ۸۱ دقیقه رسید

متوسط زمان تاخیر پروازهای تاخیردار از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی در آبان ماه، به ۸۱ دقیقه رسیده که درمقایسه با متوسط ۸۶ دقیقه‌ای تاخیرها در مهرماه کاهش یافته، اما پروازهای تاخیردار در آبان‌ماه ۳۳ درصد پروازها را شامل می‌شود که نسبت‌به آمار ۲۹ درصدی پروازها در مهر افزایش یافته است.

پروازهای تاخیردار، چهار درصد افزایش یافت

در جدول منتشرشده شرکت فرودگاه‌ها، نام ۲۰ شرکت هواپیمایی فعال آمده است که در آبان ماه سال ۱۴۰۱، مجموعا ۱۳ هزار و ۷۱۸ پرواز را انجام داده‌اند و ۴۵۶۰ پرواز با تاخیرهای بیشتر از ۳۰ دقیقه داشته‌اند و میزان تاخیر پروازهای خروجی تاخیردار، ۳۶۷ هزار و ۱۹۸ دقیقه معادل ۶۱۲۰ ساعت و ۲۵۵ روز بوده که ۳۳ درصد پروازها را شامل می‌شود و در مقایسه با مهرماه ۱۴۰۱، با ۱۳ هزار و ۶۴۰ پرواز خروجی و ۳۹۴۷ پرواز خروجی تاخیردار که ۲۹ درصد پروازها را شامل می‌شد، چهار درصد افزایش یافته است.  

در حالی که متوسط زمان تاخیر پروازهای تاخیردار در مهرماه ۸۶ دقیقه بود، این رقم در آبان‌ماه به ۸۱ رسیده که نشان از کاهش میانگین تاخیرهاست؛ و در عین حال تنها کیش‌ایر، متوسط پروازهای تاخیردارش بیش‌تر از ۱۰۰ دقیقه (۱۱۲ دقیقه) بود.

همچنین شرکت‌های هواپیمایی چابهارایر وآتاایر به‌ترتیب با ۵۶ و ۵۴ درصد و شرکت‌های هواپیمایی ماهان، آساجت و پارس‌ایر به‌ترتیب با ۱۰، ۱۰ و ۲۲ درصد در پروازهای برنامه‌ای مسافری، بیشترین و کمترین درصد تأخیرات را داشتند، به عبارت دیگر ماهان، آساجت و پارس‌ایر بهترین عملکرد را داشته‌اند.

در عین حال درآبان ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه گذشته، شرکت‌های هواپیمایی تابان، ساها و پویاایر به ترتیب با ۱۵، ۱۵ و ۱۱ درصد افزایش و شرکت‌های هواپیمایی آسمان، معراج و کاسپین به ترتیب با ۳، ۳ و ۲ درصد کاهش در پروازهای برنامه‌ای مسافری، بیشترین و کمترین تغییر درصد پروازهای تأخیردار را داشتند، به عبارت دیگر شرکت‌های هواپیمایی آسمان، معراج و کاسپین بهترین عملکرد را نسبت به ماه گذشته داشته‌اند.

  
    

با توجه به شرایط پرداخت میزان جبران خسارت مندرج در شیوه‌نامه، شرکت هواپیمایی موظف است بر اساس لیست مسافرین، بدون مراجعه حضوری مسافر یا اعمال شرایط دیگر از قبیل تکمیل فرم، اقدام کند.

در صورت تأخیر بالای پنج ساعت و عدم امکان پرواز جایگزین، هزینه اقامت در هتل، بر عهده شرکت هواپیمایی است. در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب توسط شرکت هواپیمایی و عدم رعایت این بند، شرایط زیر حاکم است:

برای پروازهای خارجی هم شرایط بدین صورت است

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها