کلاهبرداران با چرب زبانی حساب‌ها را خالی می کنند

شما برنده قرعه‌کشی شدید!



_با عرض سلام مشترک گرامی، به خاطر پرداخت به‌موقع قبض تلفن همراه خود از طرف شرکت توسعه ارتباطات همراه اول، شما در جشنواره زمستانه  همراه اول  برنده یک دستگاه  پژو 206 شده‌اید. جهت دریافت جایزه لطفاً  آدرس پستی و مشخصات خود  و همچنین کد ارسالی را به این شماره پیامک کنید...
_مشترک گرامی: شما در قرعه‌کشی ایرانسل، برنده مبلغ صد میلیون ریال شده‌اید. برای دریافت وجه، شماره کارت و رمز دوم کارت خود را به این شماره شرکت ارسال نمایید.
_شما در برنامه رادیویی جوان ایرانی سلام  برنده سفر زیارتی به  مکه مکرمه و کربلا معلی گشته‌اید. برای دریافت  هدیه شماره کارت خود را ارسال کنید ...کد ارسالی را پیامک نمایید...
_«طی تماس تلفنی، شخصی ناشناس من را برنده هدایای نقدی مشترکان خوش‌حساب معرفی کرد که پس از جلب اعتماد و دریافت شماره کارت به بهانه ارسال شناسه واریز، کدهای پیامک شده را دریافت و کل موجودی حساب که مبلغ 50میلیون  تومان  بود را برداشت کرد. متهم با  ورود به اینترنت بانک مذکور از طریق دریافت کدهای ارسالی ابتدا مبلغی به‌حساب  من واریز و سپس اقدام به برداشت مبلغ واریزی خود و همچنین موجودی کل حسابم  کرد».  

_«فردی با من تماس گرفت و ضمن معرفی خود به‌عنوان نماینده شرکت مخابرات و یکی از اپراتورهای تلفن همراه و  با ایجاد محیطی شبیه به صدای استودیو و دیگر اقدامات فریبنده  و با صدای بسیار هیجان‌زده‌ به من  گفت که برنده مسابقه خوش‌حسابی اپراتور شدم ،  خلاصه کلی مقدمه‌چینی کرد و حتی گفت که لطفاً گفت‌وگو را با بسم‌الله الرحمن الرحیم شروع کنید و حرف‌های غیر مرتبط هم نزنید چون روی آنتن هستید.بعد هم گفت گوشی دستتان باشد برای نحوه واریز جایزه که مثلاً من مجدد وصل شدم به اپراتور، این‌قدر فضاسازی خوبی کرد که باورم شد راست می‌گوید؛  دراین‌بین چند بار پیام احراز هویت برایم آمد که برایش خواندم درنهایت وقتی‌که اعلام کرد مبلغ به حسابتان واریز شد ،تماس قطع شد با پیامک خالی شدن حسابم مواجه شدم از این طریق مبلغ 200 میلیون  تومان از من  کلاه‌برداری کرد با تمام ادعایی که به زرنگی خودم داشتم گول خوردم و حسابم هک شد؛ آن‌هم به‌راحتی یک لیوان آب خوردن».».
این نمونه پیامک‌های کلاه‌برداران و گفته‌های مالباختگان است که در مدت کوتاهی سرکیسه شدند و پول‌های زیادی به جیب کلاه‌برداران منتقل شد. به گفته سرگرد علی آریایی سرپرست اداره  مبارزه با جعل و کلاه‌برداری پلیس آگاهی هرمزگان،از ابتدای  سال جاری تاکنون  به پرونده حدود 30 فقره شکایت رسیدگی، و بالغ بر200  شماره حساب بانکی کلاه‌برداران  مسدود شد . همچنین  بیش از 10 نفر در این رابطه  دستگیر شدند.

 

سرقت از حساب‌های بانکی با افشای کدهای پیامکی


سال‌هاست که در دادسرا و پلیس آگاهی پر است از ‏پرونده‌هایی که در آن به‌صورت تلفنی و با چند دقیقه مکالمه اقشار مختلف جامعه هدف کلاه‌برداری مجریان قلابی تلویزیون و رادیو قرارگرفته‌اند.همان‌طور که مکرراً  کارشناسان امنیت و پلیس هشدار داده‌اند، ارسال پیامک و در پی آن تماس تلفنی از سوی کلاه‌برداران در رابطه با برنده شدن در قرعه‌کشی‌های متعدد مانند  شرکت همراه اول، ایرانسل، برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی ، شرکت‌های خودرویی که  مدعی می‌شوند به خاطر خوش‌حسابی در پرداخت هزینه تلفنی  و...شماره شمارا در قرعه‌کشی قرار داده و شما برنده مبالغ میلیونی و یا هزینه سفر به عتبات عالیات یا کربلای معلی شده‌اید. با اغفال برای انتقال وجه  نقد و... یا فرد را تا پای دستگاه عابر بانک می‌کشانند و رمز ارسال‌شده را می‌خواهند و با  اقدامات متقلبانه و گمراه‌کننده قصد برداشت مبالغی از حساب طعمه‌ها  رادارند.سرپرست اداره  مبارزه با جعل و کلاه‌برداری پلیس آگاهی هرمزگان در این خصوص تأکید کرد :به پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی افراد ناشناس که با صحبت‌ها و پیشنهاد‌های غیرواقعی و تحریک‌کننده  یقیناً قصد فریب شمارا دارند، توجه نکرده و این موضوع را به سایر اعضای خانواده نیز یادآوری کنید. سرگرد آریایی افزود:  در خصوص هرگونه عملیات بانکی ازجمله انتقال وجه کارت به کارت و ارائه رمز اول و دوم کارت عابر بانک و ... جدا خودداری کنید چراکه  افشای کدهای پیامکی منجر به سرقت از حساب‌های بانکی شما می‌شود. وی ادامه داد: همچنین هیچ سازمان دولتی اعم از صداوسیما و اپراتورهای تلفن همراه، شرکت مخابرات، سازمان حج و زیارت و ... با استفاده از خطوط شخصی و از بستر شبکه‌های اجتماعی با هیچ‌کس تماس نمی‌گیرند و صرف استفاده از لوگو و یا نشان این سازمان‌ها بر روی پروفایل شخص تماس‌گیرنده در شبکه‌های اجتماعی دلیلی بر صحت و تائید منشأ این تماس‌ها نیست. سرگرد آریایی بابیان اینکه در  تمامی این پرونده‌ها مجرمان با همان ترفند قرعه‌کشی اقدام به فریب شهروندان کردند تصریح کرد:این شیادان  با استفاده از ترفندهای زیرکانه با دریافت اطلاعاتی اعم از شماره کارت‌بانکی و کد فعال‌سازی یا اپلیکیشن اینترنت بانک و موبایل بانک و یا استفاده از نرم‌افزارهایی نظیر آپ یا نرم‌افزارهای دیگر خدمات مالی با شماره تلفن خود فرد قربانی آن‌ها را فعال کرد و مالباخته را با همان چرب‌زبانی متقاعد کرده که برای دریافت جایزه خود کدهای مختلفی را که از پشت تلفن به وی اعلام‌شده بود، در تلفن همراه خود وارد و اعلام کند به‌این‌ترتیب حساب بانکی افراد را خالی می‌کنند.

 
09918831009 سامانه سرآمد  


سرپرست اداره  مبارزه با جعل و کلاه‌برداری پلیس آگاهی هرمزگان با تأکید بر اینکه از واگذاری کد رمز پیامک شده در جهت جلوگیری از سرقت  از حساب بانکی برداشت جدا خودداری نمایید گفت: درصورتی‌که شما گرفتار و به دام چنین افرادی افتادید بلافاصله می‌توانید از طریق تماس به 09918831009 سامانه سرآمد  یا 110 یا برنامه اینترنتی پلیس من  بلافاصله اطلاع‌رسانی کنید تا نسبت به مسدودسازی حساب فرد کلاه‌بردار اقدام فوری صورت گیرد.  سرگرد آریایی ادامه داد: اگر از مرکز خاصی مانند همراه اول یا این‌چنین، از شما درخواست رمزهای محرمانه را داشتند، قبل از هر اقدامی فوراً با سامانه مربوطه تماس حاصل کنید و به‌محض دریافت هرگونه پیامک و تماس تلفنی از منابع ناشناس و غیررسمی مبنی بر برنده شدن در قرعه‌کشی و درخواست انتقال وجه به‌صورت کارت به کارت از طریق دستگاه‌های خودپرداز، حتماً موضوع را با پلیس فتا یا کارشناسان مربوطه در میان بگذارند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها