مسمومیت‌های زنجیره‌ای به بندرعباس رسید؛

مسمومیت شوم



مسمومیت سریالی در مدارس دخترانه به بندرعباس رسید. صبح دیروز بیش از 29نفر دانش آموزان مقاطع متوسطه اول یکی از مدارس دخترانه در کوی ششصد دستگاه دچار مسمومیت شدند که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (تا بعداز ظهر روز گذشته، آخرین لحظه نگارش این خبر) 18 نفر به بیمارستان شهید محمدی، پنج نفر به بیمارستان خلیج‌فارس و 6 نفر به بیمارستان صاحب‌الزمان منتقل شدند. دکتر غلامعلی جاودان با اشاره به اینکه حال عمومی مصدومان خوب است اظهار داشت: صبح یکشنبه با تماس مسئولان یکی از مدارس دخترانه بندرعباس، مبنی بر مسمومیت تعدادی از دانش آموزان این مدرسه تیم‌های اورژانس به محل اعزام شدند. 
وی تصریح کرد: البته هنوز علت مسمومیت قطعی نیست اما ترس و اضطراب ناشی از مسمومیت‌های اخیر نیز می‌تواند عامل و تشدیدکننده این مسئله باشد. دکتر جاودان بابیان اینکه همکاران ما در بیمارستان در حال بررسی وضعیت این دانش آموزان هستند ادامه داد: هنوز علت قطعی مشخص نیست و به‌محض اطلاع از علت دقیق حتماً از طریق رسانه‌های رسمی به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
تذکر به وزیر کشور و وزیر اطلاعات
احمد مرادی نماينده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بحث مسمومیت‌ها در صحن مجلس مطرح‌شده است گفت: در این خصوص به وزیر کشور و به وزیر اطلاعات تذکر داده‌شده که سریعاً عوامل این اتفاقات را شناسایی و جزئیات و علت این حادثه پس از بررسی به اطلاع عموم برسانند. وی ادامه داد: در رابطه با اتفاقات صبح دیروز بر اساس گزارش ارسالی دانشگاه علوم پزشکی استان مصدومان ضمن دریافت خدمات درمانی در حال بهبود هستند و در حال پیگیری این موضوع هستیم.
 
مدارس دخترانه به حالت نیمه تعطیل 
گفتنی است:  بیش از صد روز از آغاز مسمومیت‌های سریالی در مدارس عموماً دخترانه کشور می‌گذرد و دیروز یکشنبه 14 اسفندماه، مدارس مختلف در شهرهایی از استان‌های تهران، هرمزگان، ارومیه، قم، خراسان، خوزستان، اصفهان، فارس، یزد، زنجان، کرمانشاه و  اردبیل هم‌زمان درگیر مسمومیت‌ها شدند. دانش آموزان با علائمی مانند سرگیجه و سردرد، تنگی نفس و تهوع به مراکز درمانی انتقال یافتند. این تراژدی در حالی در مدارس ادامه دارد که هنوز عامل یا عاملان این حملات مشخص نیست و کسی هم به‌عنوان متهم این مسمومیت‌ها دستگیر نشده و همچنین از نوع سموم یا انگیزه و دلیل عاملان این حملات هم خبری منتشرنشده است. در اکثر مدارس به‌خصوص مدارس هرمزگان نگرانی والدین از سلامت فرزندان، سبب شده تا بسیاری از مدارس دخترانه به حالت نیمه تعطیل درآید.
 
مسمومیت دانش‌آموزان با جدیت در حال پیگیری است 
وزارت کشور با صدور بیانیه‌ای اطمینان خاطر داد موضوع مسمومیت دانش‌آموزان با جدیت در حال پیگیری است و تأکید کرد: سلامت دانش‌آموزان اولویت اصلی همه مسئولان است و برای ایجاد آرامش و تأمین آسایش آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد. بدین منظور جلسات فشرده و مستمری طی روزهای اخیر با حضور مسئولان و کارشناسان برجسته وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش‌وپرورش، دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی برگزار شد که اهم موارد زیر به جمع‌بندی رسید:از نخستین حادثه ابتدای آذرماه دریکی از هنرستان‌های قم اتفاق افتاد پس از قم تاکنون در ۵۲ مدرسه گزارش‌هایی دال بر بروز عوارض در برخی دانش‌آموزان این مدارس اعلام شد که بلافاصله نیروهای اورژانس، درمان، آتش‌نشانی و انتظامی در محل حاضر و علاوه بر معاینه پزشکی دانش‌آموزانی که ابراز ناراحتی داشتند، محیط داخلی و پیرامونی مدرسه را مورد پایش قراردادند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت اکثریت افراد تحت درمان به‌صورت سرپایی مرخص و ۲۸ نفر در بیمارستان بستری شدند که تمامی این افراد (جز دو مورد که دارای بیماری زمینه‌ای بودند) در کمتر از ۲ روز ، مرخص شده‌اند.از همان لحظات نخست، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نهایت تلاش خود را برای کشف ابعاد این ماجرا و شناسایی عوامل مؤثر در این حوادث به کار گرفته‌اند که به‌محض نتایج قطعی مراتب در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت .در تحقیقات میدانی دستگاه‌های ذی‌ربط، نمونه‌های مشکوکی یافته شده که برای بررسی‌های تخصصی  جهت شناسایی علل عوارض ایجادشده در دانش‌آموزان، در آزمایشگاه‌های معتبر کشور در دست بررسی است و در اولین فرصت نتایج آن توسط وزارت بهداشت به اطلاع مردم شریف ایران خواهد رسید.
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها