به‌مناسبت روز ملی خلیج فارس در جزیره هرمز برگزار شد؛

هم‌‎اندیشی برندسازی چهره‌‎‌های ماندگار هزاره اخیر خلیج فارس


نویسنده: معصومه نعمتی

نشست هماندیشی چهرههای ماندگار هزاره اخیر خلیج فارس («سدیدالسلطنه»، «ابن ماجد»، «خواجه عطا» و «شمس‌الدین محمد کیشی»)، با هدف معرفی شاخص‌ترین چهره های هرمزگانی در علم و فرهنگ، دریانوردی، تاریخ‌نگاری و حکمرانی، در آستانه روز ملی خلیج فارس (شنبه، 9اردیبهشت‌ماه) و با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان، امام جمعه هرمز و پژوهشگران، تاریخ‌شناسان، اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر استان در جزیره هرمز برگزار شد.

 

به گزارش صبح ساحل، «محمد محسنی»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در این مراسم، ضمن گرامیداشت روز ملی خلیج‌فارس (10 اردیبهشت) گفت: «به ظرفیت و توان شما برای به ثمر رساندن آغازی نو و کاری بزرگ در حوزه تمدنی استان، ایران، اسلام و جهان اعتقاد کامل دارم».

وی افزود: «این نشست در راستای برندسازی شخصیت‌ها و چهره‌های ماندگار در هزاره اخیر که برای تثبیت و بلند کردن پرچم بزرگ خلیج‌فارس و این پهنه اثرگذار در تاریخ تمدن بشر نقش‌آفرین بوده‌اند، برگزارشده است».

محسنی ادامه داد: «وقتی در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف کارکردی جهان خاصه تجارت، بررسی می‌کنیم می‌بینیم که تجارت بازخوردش به‌صرف تبادل کالا و خدمات نیست. بخشی از کارکرد و رفتار تجارت، موضوعات تاریخی و تمدنی و فرهنگی است».

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان اظهار کرد: «جایگاه خطه مهم و استراتژیک خلیج‌فارس جایگاهی است که قطع به یقین افکار کوچک و ناچیز بشر قادر نخواهد بود آن را تضییع کند».

او ضمن تشکر از حضور مدیران و صاحب‌نظران حوزه‌های علمی، فرهنگی و تاریخی گفت: «ما نسل مهمی برای انتقال فرهنگ و تمدن هستیم و می‌توانیم با خوب عمل کردن داشته‌های تمدنی را درست منتقل کنیم».

محسنی افزود: «افرادی که برای معرفی و برندسازی در نظر گرفته‌شده‌اند، در حوزه‌های علمی، دریانوردی، تاریخ‌نگاری و حکمرانی مطلوب دریایی، شخصیت‌های بی‌بدیل و بی‌نظیری هستند که در زمینه معرفی این شخصیت‌ها کوتاهی‌ شده است».

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه باید تلاش‌های بزرگان و چهره‌های ماندگار هزاره اخیر را پاس بداریم، اظهار کرد: «به لطف درایت، دانش و بینش شما عزیزان بزرگوار فرصتی برای برندسازی این چهار شخصیت خواهیم داشت».

او تأکید کرد: «در هفته میراث‌فرهنگی به‌صورت دقیق به برندسازی این چهار شخصیت پرداخته خواهد شد و مقدمه‌ای خواهد بود برای ثبت این شخصیت‌ها که کارکردهای جهانی دارند».

وی در پایان گفت: «امیدواریم در حوزه تحقیقات بعد از این هم‌اندیشی هم برای ثبت شخصیت‌های تاثیرگذار ورود کنید».

 

بیرون راندن پرتغالی‌ها از هرمز، نماد مبارزه با استکبار توسط ملت ایران

 

 

حجه الاسلام «جعفر رستاخیز»، امام جمعه هرمز نیز در این مراسم با اشاره به نامگذاری روز ملی خلیج فارس به‌دلیل اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز، گفت: «در طول تاریخ افراد زیادی برای زنده نگه‌داشتن نام خلیج فارس تلاش‌های زیادی کرده و دلیرمردان ایران زمین بعد از ۱۱۷ سال پرتغالی‌ها را از تنگه هرمز بیرون کردند».

امام جمعه هرمز افزود: «بیرون راندن پرتغالی‌ها از هرمز، نشان‌دهنده مبارزه با استکبار توسط ملت ایران و هرمز است. اگر نام خلیج فارس ماندگار است بخاطر پایداری و مقاومت مردم از استقلال و کیان خویش است».

حجت الاسلام رستاخیز افزود: «اسناد تاریخی و کتاب‌های یونان باستان نشان می‌دهد بیش از ۴۵۰ سال نام «خلیج فارس» بر سر زبان‌ها بوده است».

وی گفت: «مستکبران عالم در طول تاریخ به دنبال حذف نام خلیج فارس بودند که با ایستادگی انسان‌های بزرگی این امر محقق نشد».

 

 

همچنین «رامین آذرمهر»، محقق و تاریخ‌پژوه هرمزگانی نیز گفت: «حسین بن موسی هرمزی، خواجه شمس‌الدین کیشی، ابن ماجد و سدید السلطنه نقش مهمی در حفظ نام خلیج فارس داشتند.

وی افزود: «فرهنگ ایران فرامرزی است و به خوبی می‌توان در آداب، رسوم و فرهنگ کشور‌های حاشیه خلیج فارس آن را مشاهده کرد».

 

گفت‌وگو پیرامون چهار شخصیت ماندگار هرمزگان در هزاره اخیر

در  ادامه این نشست پژوهشگران و اندیشمندان با پرسش‌های مدعوین در قالب پنل‌های مرتبط پیرامون شخصیت‌های  «سدید السلطنه»، «خواجه عطا»، «شمس‌الدین محمد کیشی» و «ابن ماجد» به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند.

بخش اول نشست با محوریت شخصیت ماندگار مرحوم سدیدالسلطنه کبابی اندیشمند و نویسنده کتاب «اعلام‌الناس فی احوال بندرعباس» در گفتمان حوزه هرمزگان‌شناسی، تاریخ جنوب و خلیج فارس با حضور «نیما صفا»  و «علیرضا محسنی» پژوهشگر فرهنگ و هنر هرمزگان برگزار شد.

در بخش دوم «رامین آذرمهر» پژوهشگر تاریخی، به معرفی شخصیت فرهنگی و اجتماعی، جایگاه خانوادگی و اصالتی سدیدالسلطنه و همچنین اهمیت برگزاری این جلسات و پژوهش‌های تاریخی پرداخت. در ادامه بخش دوم نشست به شخصیت بزرگ خواجه عطا پرداخته شد. «هومن محمد کرمی» و کاپیتان «احمدی‌زاده» در حوزه دریانوردی از دیگر سخنرانان این بخش بودند.

بخش سوم نشست به شخصیت «شمس‌الدین محمد کیشی» اختصاص یافت  و در آخرین بخش برنامه، پژوهشگران پیرامون شخصیت ‌«ابن ماجد» به بحث و گفتگو پرداختند.

 

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها