«صبح ساحل» از ماموریت موفقیت آمیز ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش گزارش می‌دهد

دور دنیا در 8 ماه



نویسنده: آیت وکیلیان
 
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام‌ایرانی دنا و ناوبندر مکران پس از ۸ ماه دریانوردی و طی بیش ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی که با هدف طی یک دور ۳۶۰ درجه دور کره زمین بود، روز گذشته با پایان ماموریت خود در بندرعباس پهلو گرفت. این ناوگروه پس از اعزام به ماموریت دور کره زمین از مبدأ بندرعباس، در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرد و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاگا در جاکارتا پایتخت اندونزی پهلوگیری کرده بود. صلاله آخرین ایستگاه ناوگروه ۸۶ نداجا پیش از رسیدن به ایران بود و دریادلان ایرانی پس از جدا شدن از اسکله صلاله به سمت کشورمان حرکت کردند و نهایتا ظهر چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شدند. ناوگروه ۸۶ حرکت خود را از مهرماه سال گذشته به سمت شرق آغاز کرد و از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد و با عبور از این تنگه وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کرد. این ناوگروه در بندر آفریقای جنوبی و بندر صلاله نیز حضور پیدا کرد و سپس به کشور بازگشت. این موفقیت سبب شد تا رهبر معظم انقلاب هم در پیامی از موفقیت بزرگ ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در دریانوردی به دور کره زمین، تجلیل کنند. این ماموریت بازتاب بسیار زیادی در رسانه های داخلی و خارجی و بین مقامات بلندپایه نظامی جهان داشت. 
 
 مبدا تاریخ جدید برای نیروهای مسلح 
رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه اقدام بی‌سابقه نیروی دریایی ارتش در انجام این ماموریت سخت و سنگین، مبدا یک تاریخ جدید برای نیروهای مسلح شد، گفت: این اتفاق، اتفاق کوچکی نیست، در رفت و آمدها و مذاکرات مشاهده می‌کنیم که حتی کشورهای برخوردار هم چنین جرات و جسارتی را ندارند. سردار سرلشکر محمد باقری در آیین استقبال رسمی از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش که پس از ۸ ماه دریانوردی و طی یک دور کره زمین به کشور بازگشته است، اظهار داشت: دریادلان عزیزمان فراتر از عبور از امواج دریاهای بیکران، از امواج ایمان و اراده گذشته‌اند که توانستند این ماموریت را انجام دهند و همرزمانمان توانستند کار به ظاهر نشدنی را عملی کنند. وی افزود: حوادث گوناگون به ما نشان داده که برای عزت و سربلندی و دستیابی به اهداف و آرمان‌هایمان راهی جز طی کردن مسیر عزت و قدرت و اقتدار نداریم. سرلشکر باقری با بیان اینکه در این مسیر اقتدار دریایی یکی از مهم‌ترین و شاید مهمترین عامل قدرت کشور ماست، گفت: ما برای اینکه یک قدرت دریایی بزرگ دریایی شویم هیچ چیز کم نداریم، اگر حاکمیت و مسئولان ما به این موضوع عنایت بیش از گذشته داشته باشند مسیر توسعه کشور از طریق قدرت دریایی بیش از گذشته فراهم خواهد شد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه اقدام بی سابقه نیروی دریایی ارتش در انجام این ماموریت سخت و سنگین، مبدا یک تاریخ جدید برای نیروهای مسلح شد، تاکید کرد: این اتفاق، اتفاق کوچکی نیست، در رفت و آمدها و مذاکرات مشاهده می‌کنیم که حتی کشورهای برخوردار هم چنین جرات و جسارتی را ندارند. وی ادامه داد: این جمهوری اسلامی و ارتش ماست که در اوج تحریم و فشارهای گوناگون، دست همت به کمر خود می‌بندد و با ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران چنین مسیر خطرناکی را طی می‌کند. آمارهای ارائه شده در گزارش‌ها استثنایی است برای نیروی دریایی که تحت تحریم است.
 
 ابهام تامین سوخت ناوگروه 86 برای آمریکا 
شهرام ایرانی، دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: آمریکایی‌ها بسیار تلاش کردند که بگویند سفر ناوگروه ۸۶ به دور دنیا تنها با پیشران هسته‌ای ممکن است. آن‌ها دو هفته ما را رصد کردند، اما دیدند این‌طور نیست و برایشان مبهم بود که چطور سوخت مورد نیاز تامین می‌شد و در این ابهام باقی ماندند.
 
 افزایش موازنه بین المللی راهبردی 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اطمینان داریم که این اقدام موازنه بین المللی در حوزه های راهبردی از جمله در قدرت دریایی بین المللی به نفع جمهوری اسلامی افزایش داده و دشمنان این موضوع را در محاسبات خود حتما منظور خواهند کرد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در حاشیه مراسم رسمی استقبال از ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش از سفر دور دنیا اظهار کرد: اقدام افتخار آمیز ارتش در انجام این مأموریت برای ملت ما غرور آفرین و به سطح اقتدار جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته افزود. وی با بیان این که قدرت دریایی، مولفه ای از قدرت های مهم هر کشوری است و کشورهای دارای قدرت دریایی حتما می توانند در حوزه بین المللی و راهبردی بین المللی حرف های جدی برای گفتن داشته باشند، عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران با پیشرفت های گسترده ای که در فناوری های دریای از خود به نمایش گذاشت، با این سفر برگ دیگری بر اوراق قدرت جمهوری اسلامی ایران افزود و همه موانع را پشت سر گذاشت و اقتدار دریایی ما را به نمایش گذاشت. سخنگوی وزارت امور خارجه در بیان دیگر ابعاد این سفر، افزود: اقتدار علمی، صنعتی، فناوری دریایی ایران به اثبات رسید و نشان داده شد که تحریم های ظالمانه و یک جانبه آمریکا کاملا شکستنی است و امید را در دل ملت های مستقل دنیا افزایش داد که در پرتو اراده ملی توانایی عبور از سیاست های تحمیلی نظام سلطه وجود دارد.
کنعانی تأکید کرد: اطمینان داریم که این اقدام موازنه بین المللی در حوزه های راهبردی از جمله در قدرت دریایی بین المللی به نفع جمهوری اسلامی افزایش داده و دشمنان این موضوع را در محاسبات خود حتما منظور خواهند کرد. وی بیان داشت: استقبال گرم و باشکوه این ناوگروه در برخی از کشورهایی که پهلو گرفت، واکنش مثبت کشورهای مستقل و آزاده نسبت به پیشرفت های ملت ایران به عنوان کشوری که روی پای خود ایستاده است، را نشان داد و حضور ناوشکن تمام ایرانی در این ناوگروه برای کشورها جالب بود که جمهوری اسلامی با وجود تحریم های ظالمانه توانسته حرکت بر لبه علم را داشته باشد و این پیروزی تکنولوژیک، سیاسی و عملیات دریایی بود.
 
 ۸ نفر پدر شدند
۸ نفر در ماموریت سفر ناوگروه ۸۶ به دور زمین پدر شدند. امیر دریادار فتاحی فرمانده ناو گروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پیرامون آنچه در سفر ۳۵۰ خدمه ناوگروه ۸۶ شامل ناوشکن دنا و ناو پشتیبان مکران در این ماموریت گذشت، اظهار کرد: پیش از سفر کارشناسانی از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نرم افزار دانش بنیانی طراحی کردند که به ما در پیش‌بینی وضع آب و هوا در طول ماموریت به دور کره زمین کمک می کرد و البته این نرم افزار صد در صد جواب خود را پس داد و با پیشبینی های صحیح این نرم افزار بومی توانستیم از طوفان های پیش رو در مسیر گذر کنیم. به گفته امیر دریادار فتاحی، ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش ارتباط تنگاتنگی با ستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران داشت تا به واسطه این نرم افزار بومی در سه اقیانوس هند، آرام و اطلس هدایت شود. فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در ادامه خاطر نشان کرد: ناو شکن تمام ایرانی ۱۵۰۰ تنی دنا که توان رزم در سطح، زیر سطح و هوا را دارد در این ماموریت توانست برخلاف پیش بینی های کارشناسان غیرایرانی از امواج تا ۸ متر در اقیانوس آرام به سلامت عبور کند. امیر دریادار فتاحی افزود: در این ماموریت و بر اساس پیش بینی های خود توقع عبور نگران کننده از تنگه دریک و دماغه امیدنیک در جنوب قاره های آمریکا و آفریقا را داشتیم که دلیل آن نیز طوفانی بودن محیط دریا و پایین بودن حرارت آن بود چراکه این شرایط به سامانه های مستقر در ناوگروه صدمه می زد اما با همان نرم افزار پیش بینی بومی آب و هوا از این مکان ها نیز نیز عبور کردیم.
 
 جراحی آپاندیس وسط اقیانوس تا شناسایی ناوگان دشمنان
فرزاد فتاحی رییس ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش همچنین در ارائه گزارشی از سفر ناوگروه تحت فرماندهی اش به دور دنیا اظهار کرد: این ناوگروه در قالب ناو مکران، ناو دنا و یک بالگرد و یگان پهپادی به آبهای دور دنیا اعزام شد.وی افزود: سربازان ولایت توانستند برای اولین بار با ناوشکن تمام ایرانی دنا به امر ولی زمان خود و در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، ضمن حراست از منافع جمهوری اسلامی ایران، تأمین امنیت خطوط کشتیرانی، اثبات خودکفایی و دانش قدرت نظامی و صنعت دریایی را نشان داده و پیام صلح و دوستی را منتقل و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی را در آبهای دنیا به اهتزاز درآورد. دریادار فتاحی تأکید کرد: ما ثابت کردیم تا پای جان با عهدی که با ولایت بستیم، هستیم و دیگر نمی گوییم «می توانیم» بلکه به امر ولی زمان ما توانستیم، ما ملت ایران توانستیم و با تکیه بر توان و دانش بومی خویش توانستیم این مأموریت مهم را انجام دهیم. وی همچنین به انجام 3 عمل جراحی در این ناوگروه با تدابیر از پیش تعیین شده و با تجهیزات موجود از جمله دو عمل آپاندیس و یک عمل شکستگی دست افسران خبر داد و گفت: دهها مأموریت متنوع نیز در قالب این ناوگروه به انجام رسید.
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها