تصویب کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده/ خودروهای ۵ سال کارکرده با کیفیت مناسب و قیمت ارزان وارد می‌شود



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با کلیات لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو موافقت کردند.

           

به گزارش صبح ساحل،  در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۲ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده با ۲۱۲ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

واردات خودرو باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود

روح الله عباس‌پور در توضیح کلیات لایحه مذکور، گفت: الان خودروسازی دو مشکل کیفیت خودرو و قیمت تمام شده را دارد و برای ارتقای کیفیت خودرو، کاهش قیمت تمام شده و رقابت با خودروسازی جهانی باید واردات خودرو صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دو خودروساز کشور بازار را انحصاری تلقی می‌کنند، اما با واردات خودرو، خودروساز داخلی دیگر نمی‌تواند خودروی بی کیفیت ارائه کند و باید نسبت به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت خودرو اهتمام داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای حمایت از مصرف کننده باید اقدام جدی داشته باشیم و با تصویب لایحه دولت، واردات خودروهای ۵ سال کارکرده با کیفیت مناسب و قیمت ارزان محقق می‌شود که بر کیفیت و قیمت تولیدات داخلی هم تأثیرگذار است.

با واردات خودروهای کارکرده ارز کمتری استفاده می‌شود

در ادامه جلسه، مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما مصر به واردات خودروهای کارکرده هستیم. مجلس و دولت برای تنظیم بازار خودرو به واردات آن ورود کردند.

وی ادامه داد: ۱۵ کشور اروپایی، عربی و آمریکایی واردات خودروهای کارکرده را انجام دادند و این روش متعارف است. با واردات خودروهای کارکرده ارز کمتری مصرف می‌شود و در بازه زمانی کوتاه مدتی می‌توان آثار واردات خودرو بر بازار داخل را مشاهده کرد.

طاهری اظهار داشت: در حال حاضر قیمت خودروهای خارجی ۸ برابر قیمت آن در کشورهای همسایه است که با واردات خودرو می‌توان این موضوع را مدیریت کرد.

خودروهای کارکرده رقیب تولیدات داخلی نیست

علی اکبر کریمی نیز در موافقت با کلیات این لایحه، گفت: ما از سال ۹۷ که با جهش ارزی و مشکلات این حوزه مواجه شدیم، با کاهش در روند تولید خودرو نیز روبرو شدیم و این موضوع باعث تقاضای متراکم شده در این بازار و عدم تعادل در عرضه و تقاضا شد.

وی ادامه داد: البته در سال‌های اخیر با رشد خوبی در حوزه تولید خودرو مواجه شدیم، اما همچنان نسبت تقاضا به عرضه در این حوزه با افزایش چشمگیری مواجه است و باید برای تنظیم این بازار و ایجاد تعادل در آن نسبت به واردات خودروهای کارکرده ورود کنیم. این خودروها رقیب تولیدات داخلی نبوده، به همین دلیل خودروسازان به صراحت اعلام کرده اند که مخالفتی با واردات آنها ندارند.

نماینده مردم اراک با بیان اینکه پیش از این نیز واردات خودرو در مجلس تصویب شده بود، اما این اتفاق در مورد خودروهای مستعمل نیفتاده بود، گفت: هم اکنون با تقاضای زیادی در این بازار مواجهیم و لازم است برای آن عرضه مناسب داشته باشیم، اما عرضه حاصل از تولید داخل پاسخگوی این تقاضا نیست. از سوی دیگر سلیقه همه مصرف کنندگان با محصولات داخلی انطباق ندارد و حجم واردات خودرو به ویژه خودروهای مستعمل تأثیر منفی بر تولیدات داخلی نخواهد داشت.

سایر کشورها هم خودروهای کارکرده وارد می‌کنند

حسینعلی حاجی دلیگانی هم در موافقت با این لایحه، گفت: خودروسازان داخلی نشان دادند علی رغم تمام فرصت‌هایی که در اختیارشان گذاشته شد، نتوانستند نیاز جامعه را از نظر تعداد و کیفیت تأمین کنند و بازار کنونی در شأن ملت ایران نیست.

وی تاکید کرد: ما با تصویب این لایحه مجوز واردات خودروهای مستعمل اعم از اتوبوس، مینی بوس، کشنده و سواری را می‌دهیم تا از این طریق بازار خودرو را به تعادل برسانیم و مانع از افزایش روزافزون قیمت خودروها می‌شویم. سایر کشورها هم خودروهای کارکرده وارد می‌کنند و واردات خودروهای مستعمل باعث ایجاد جهش در بازار خودرو خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها