رازهایی که درباره میوه ها باید بدانید

گرمسیری های محبوب



 میوه‌‌‌‌های گرمسیری طرفداران زیادی دارند و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که بتواند از کنار این میوه‌ها به سادگی بگذرد. نارگیل، انبه، آناناس و موز برخی از این میو‌ها هستند و مصرف موز و انبه در استان هرمزگان از محبوبیت خاصی برخوردار است. این میوه‌ها علاوه بر طعم خوب، خواص زیادی هم دارند که «دکتر حمید شمسی باغبانان»، متخصص طب سنتی ایرانی، به برخی از این خواص می‌پردازد. 
    
 موز را ناشتا نخوریم؟
همان‌طور که همه می‌دانند موز نارس، به رنگ سبز است و با گذشت زمان بعد از رسیدن به رنگ زرد تبدیل می‌شود و در نهایت به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. به طورکلی، مزاج موز رسیده معتدل و تر به حساب می‌آید و بیشتر برای افرادی که مزاج گرم و خشک دارند می‌تواند مناسب باشد. موز نارس و سبز می‌تواند باعث بروز یبوست شود به همین دلیل نباید از این نوع موز استفاده کرد. البته آن دسته از افرادی‌که دچار اسهال هستند، با رعایت اعتدال می‌توانند از موز نارس برای برطرف شدن مشکل خود بهره بگیرند. در نقطه مقابل موز کاملا رسیده، ملین محسوب می‌شود و نباید برای برطرف کردن مشکل اسهال از آن استفاده شود. باید توجه داشت که موز یک میوه دیر هضم به حساب می‌آید. مصرف این میوه می‌تواند باعث احساس نشاط در افراد شود. علاوه بر این، اثر خوبی روی سرفه‌های خشک می‌تواند داشته باشد در نتیجه در موارد ابتلا به این نوع سرفه‌ها، می‌توان از آن بهره برد. یکی از مواردی که افراد به آن توجه کافی ندارند، مصرف موز به شکل ناشتا است این مسئله به ویژه در دانش‌آموزانی که صبحانه در منزل نمی‌خورند بیشتر دیده می‌شود. مصرف موز ناشتا مضر است و والدین نباید این میوه را به عنوان جایگزین صبحانه به فرزندان خود بدهند.
   
 انبه و تشدید جوش!
انبه یکی دیگر از میوه‌های محبوب به حساب می‌آید. انبه کال و نرسیده، مزاج سرد و خشک دارد و می‌تواند باعث افزایش اشتها شود. اما مزاج انبه رسیده، گرم و خشک است. مصرف انبه در تقویت قوای اعضای اصلی بدن مثل کبد، مغز و قلب، نقش دارد. علاوه بر این، مصرف این میوه بر عملکرد سیستم تنفسی، گوارشی، کلیه و مجاری ادراری می‌تواند نقش مثبت داشته باشد. انبه باعث لینت مزاج می‌شود در نتیجه به رفع یبوست کمک می‌کند. مصرف مناسب و درست انبه در شادابی پوست نقش دارد. مصرف مداوم این میوه می‌تواند سبب افزایش وزن و چاقی فرد شود. افزایش توان جنسی، یکی دیگر از خواص انبه است. البته باید توجه داشت که مصرف زیاد این میوه در افراد گرم مزاج به ویژه با معده خالی، مضر است. چنانچه با معده خالی این میوه استفاده شد برای رفع مضرات آن، مصرف آب سرد به افراد توصیه می¬‌شود. هنگام خرید انبه باید به این مسئله توجه کرد که انبه کم آب¬‌تر، هضم سخت‌تری دارد. آن دسته از افرادی که بدن‌شان جوش و دمل دارد، باید از مصرف انبه خودداری کنند چون مصرف این میوه می‌تواند باعث تشدید مشکل آن‌ها شود. این میوه خاصیت آنتی اکسیدان دارد و در پیشگیری از سرطان می‌تواند موثر باشد. همچنین به دلیل دارا بودن آهن، به درمان کم خونی کمک می‌کند. تقویت سیستم ایمنی و خاصیت آرام‌بخش، از دیگر ویژگی‌های این میوه هستند. 
   
 رابطه نارگیل و چاقی
شاید خیلی از افراد این مسئله را ندانند که مزاج مغز نارگیل با آب داخل آن متفاوت است. مغز سفید و خوراکی نارگیل، گرم و خشک در حالی‌که مزاج آب درون آن، گرم و تر است و به طور کلی ارزش بیشتری دارد. آن دسته از افرادی‌که تمایل دارند چاق شوند، می‌توانند نارگیل را در رژیم غذایی خود قرار بدهند چون مصرف مداوم نارگیل می‌تواند به چاق شدن کمک کند. افرادی‌که ضعف قوای جنسی و ناباروری به دلیل اختلالات تولید نطفه دارند، می‌توانند زیر نظر پزشک متخصص برای بهبود وضعیت خود از نارگیل استفاده کنند. نارگیل یک میوه دیر هضم است در نتیجه آن دسته از افرادی‌که به سوء هاضمه مبتلا هستند با مصرف این میوه ممکن است دچار مشکل شوند. افراد دارای مزاج گرم، نباید در مصرف این میوه زیاده روی کنند اما اگر در شرایطی از این میوه زیاد استفاده کردند، برای رفع اثرات آن، لیمو مصرف کنند. چنانچه افراد بنا بر هر دلیل از نارگیل فاسد استفاده کردند و دچار حالت تهوع و استفراغ شدند، نباید جلوی استفراغ را بگیرند چون با انجام استفراغ، میوه فاسد از معده خارج می‌شود. برای مصرف آب نارگیل هم باید این نکته را در نظر گرفت که آب نارگیل نباید تلخ باشد یا طعم آن به تلخی بزند. 
   
 آناناس و افزایش اشتها در کودکان
آناناس یکی دیگر از میوه‌های گرمسیری است که مزاج سرد و تر دارد به همین دلیل برای آن دسته از افرادی‌که مزاج گرم دارند، گزینه مناسبی است. هضم آناناس برای افراد سرد مزاج می‌تواند دشوار باشد به ویژه در شرایطی که به مقدار زیاد از این میوه استفاده کنند. آناناس باعث تحریک اشتها خواهد شد در نتیجه از این میوه می‌توان برای افزایش اشتهای کودکان کمک گرفت. مصرف این میوه در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند یا دچار سوختگی، زخم و جراحت شدند، مفید است و به تسریع بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. آناناس به درمان عفونت و ناراحتی¬‌های مجاری ادراری نیز کمک می‌کند البته این مسئله باید در کنار درمان دارویی مناسب توسط پزشک باشد و از این میوه تنها برای تسریع روند بهبودی می‌توان کمک گرفت. مصرف آناناس باعث تقویت انقباضات رحمی می‌شود در نتیجه با نظر پزشک می‌توان در روز زایمان از آن استفاده کرد. اما سایر خانم‌های باردار به ویژه آن دسته از خانم‌هایی که سابقه سقط دارند، از مصرف این میوه در دوران بارداری باید بپرهیزند. همچنین افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین ، آسپرین یا هپارین استفاده می¬کنند باید مصرف آناناس را محدود کنند. افراد مبتلا به آلرژی نیز نباید بیش از حد از آناناس استفاده کنند چون احتمال تشدید علائم آلرژی آن¬‌ها وجود دارد. 
  
صبح ساحل//بهاره جلالوند
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها