صرفا پیشنهاد پلتفرم آموزش پلاس هرمزگان


نویسنده: مصطفی قلندری

سرمقاله
     
برای این روزها که فضای آموزشی مدرسه ها خاموش واز هیاهوی دانش آموزان خبری نیست، درنگ وتامل کردن در اینکه بچه های استان ما مجهز به چه سواد و هوشی در مدارس می شوند و چه نسبتی با واقعیت های تطبیقی زیست در جامعه امروزی دارد ؛ و اینکه نیاز هست ما به فکر آموزش مضاعف  برای فرزندان خود باشیم ؛نکته ضروری به شمار می رود. بارها موضوع عدم کاربردی بودن آموزش های مدرسه ای برای تربیت یک شهروند مطلوب از زوایای نگاه مختلف کنکاش شده است. برای طراحی پلتفرم آموزش پلاس جدید در استان ما، نخبگان و صاحب نظران بومی با عدول از ساختارهای تمرکزگرایی در سیستم آموزشی کنونی؛ بایداندیشه های نوینی را برای ساخت یک استان با شهروندانی هوشمند دارای مهارت های هوش زیستی چندگانه طراحی نمایند.    
استان ما به لطف هر کسی از گذشته تا به حال ،پلاک محرومیت  بر پیشانی آن خورده است! البته آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد! اینکه فقدان زیر ساخت های فیزیکال مطلوب،نسبت مستقیم با کاهش کیفیت آموزش های مدرسه ای دارد؛ جای شک ندارد. اینکه هنوز سقف مطالبه ما و مسئولان ما در سفر معاون اول رئیس جمهور به بشکرد،ساخت یک آلونک برای فضای کلاس درس است ؛ ریشه در همان نگاه معیوب پوپولیست پروری دارد، البته که آن اجابت درخواست ؛ هنوز بعد از گذشت چند ماه تکمیل نشده و مهندسی سازه چند بعدی آن بیشتر به یک اثر معنا گرای هنری با فلز و شیشه شباهت دارد تا یک مدرسه استاندارد! چرا فرزند استان ما از یک مسئول بلند پایه ،شبکه آموزش های نامرئی را طلب نکند. چالش امروزآموزش در دنیا، مشکل زمان است ولی ما هنوز در مکان آن مانده ایم. از فضای مطلوب که بگذریم ،منابع آموزشی در دسترس شامل منابع انسانی و تجهیزات آموزشی هم دارای چالش است. همه معلمان شریف هرمزگان از دل وجان مایه می گذارند ولی تمرکز و تجمیع امکانات آموزشی با ایجاد مراکز لاکچری و دارای خدمات متعدد آموزشی در مراکز سایر استان ها را با استان خودمان مقایسه کنید؟! اینجا یک ویدئو پروژکتور را نیم بها به مدارس می فروشند!و آن هم شاید در سال یک بار روشن نشود!     
ساختار متمرکز سیستم آموزشی ؛مزیت مشارکت جوامع محلی را از ایده پردازی شیوه های تقویت آموزش و محتوای آموزش سلب کرده است. انگارفقط از مشارکت، کارت کشیدن و دادن پاکت به مدارس را به ما اجازه داده اند! به نظر من ایام چالش کرونا یک حسن هم داشت و آن هم ویترین شدن عیار آموزش مدارس بود. تا قبل از این؛ آموزش، نقاب در چهاردیواری کلاس داشت که حتی مدیر مدرسه هم ازآن چندان مطلع نبود . ولی آموزش های مجازی در کرونا ؛ساختمان آموزش را شیشه ای کرد و همگان را به مشارکت ،نقد و به چالش کشیدن نحوه آموزش وادار کرد!     
بحث دیگر این است که باید دید آموزش و پرورش هرمزگان سند توسعه آمایشی آموزش دارد. رشته های موجود و آموزش های موجود چه نسبتی با وضعیت اقلیمی و ژئوپولیتیک استان دارد. اساسا آموزش های موجود،شهروند هوشمند و مطلوب تربیت می کند؟ نیاز آموزشی امروز هرمزگان مجتمع های هنرستانی  پلی تکنیکی دریا پایه و فراساحلی می باشد. نیاز امروز هرمزگان اعطای بورسیه به دانش آموزان مستعد توسط غول های بنزینی مستقر در استان می باشد.نیاز امروز آموزشی در هرمزگان؛ تجهیز زیر ساخت های کیفیت بخشی سخت افزار و توانمند سازی نیروی انسانی در بخش آموزش می باشد. به نظر می رسد آموزش و پرورش هرمزگان نیاز به تاسیس دفتر پیوند با صنعت در استان دارد. شاخص ها؛ بیانگر عدم تناسب آموزش های امروز با واقعیت های آینده استان است! خودمان به فکر تربیت نیروی انسانی توانمند برای استان باشیم.ایجاد شبکه ای از نخبگان فرهنگی و دانش آموزان مستعد برای به اشتراک گذاری دانش و تدریس با شیو های نوین در بستر مدارس نامرئی راهکار جبران کمبودهای منابع آموزشی و یادگیری محدود در استان خودمان است. این شبکه در قالب هسته های علمی متناسب با نیازسنجی های توسعه استان به تربیت وهدایت آموزشی دانش آموزان توانمند استان با بهره گیری از آموزش های اساتید برجسته کشور و استان و پشتیبانی صنایع استان برای تربیت مدیران برجسته آینده استان می پردازد. آموزش و پرورش هرمزگان برای به  پرواز در آوردن  پروانه های استعداد دانش آموزان نخبه باید  پیله های قدیمی را از تن در بیاورد! 
   
         
 مصطفی قلندری // روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها