پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال در گفت و گو با صبح ساحل مطرح کردند:

برای صعود به لیگ یک باید نگاه‌مان به فوتبال تغییر کند



عملکرد دو تیم هرمزگانی در لیگ دسته دوم فوتبال باشگاه های کشور ، عملکردی متفاوتی  بود اما با این وجود هیچ یک از دو نماینده موفق نشدند به لیگ دسته اول راه پیدا کنند. 
شهرداری که حسرت بازگشت دوباره این تیم به لیگ یک ۸ ساله شده است بر خلاف فصل گذشته که به پلی آف صعود کرد و امیدها را برای صعود به لیگ زنده کرد در این فصل نفس هوادران را به شماره انداخت تا بتواند در لیگ دسته دوم باقی بماند.قرمزپوشان فولاد هرمزگان با وجود این که اولین فصل حضور خود را در لیگ دسته دوم تجربه می کردند فصل را نسبتا خوب به پایان بردند.
 تیم فولاد هرمزگان در این فصل از مسابقات تجربه حضور دو سرمربی را روی نیمکت خود تجربه کرد که نادر غله بانی در نیم فصل نخست و مهدی کریمیان در نیم فصل دوم تیم فولاد هرمزگان را در گروه اول مسابقات هدایت کردند و در مجموع   با کسب ۳۸ امتیاز در رتبه سوم جدول رده بندی گروه اول قرار گرفتند. به منظور بررسی عملکرد دو تیم شهرداری و فولاد در فصل گذشته و راهکار مناسب برای موفقیت این دو تیم در فصل جدید با طرح دو سوال، عملکرد تیم های شهرداری و فولاد در فصل گذشته چگونه ارزیابی می کنید و برای این که حداقل یکی از این دو تیم راهی لیگ یک باشگاه های کشور شوند چه راهکاری دارید  به سراغ برخی از پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال استان رفته ایم که در این گزارش راهکارهای  آن ها را  با هم 
می خوانیم.
   
  داد خدا میری :
اگر سهمیه لیگ یک کشور خریداری شود بهتر است
 داد خدا میری از مربیان به‌نام فوتبال هرمزگان در پاسخ به سوال اول می گوید: برای بستن یک تیم با عملکرد قابل قبول در طی فصل مربیان نیازمند یک زمان طلایی هستند به نام پیش‌فصل مسابقات که تیم فولاد هرمزگان با توجه به حفظ کادر فنی و شاکله تیم فصل قبل خود از این زمان طلایی برخودار بود و زمان مناسبی برای بستن تیم قدرتمند و حضور در مسابقات لیگ دسته دوم  کشور را داشت. اما تیم فوتبال شهرداری بندرعباس که شناسنامه فوتبال استان است و با توجه به عدم تصمیم‌گیری به موقع مدیران در بستن تیم با عملکرد مناسب مواجع نشد و زمان پیش فصل وطلایی را  از دست داد.  در نتیجه با فرصت سوزی مدیران ، زمان و سرمایه ها از بین می‌رود و در پایان فصل عملکرد قابل قبولی به وجود نمی آید و تیم با اما و اگرها سهمیه لیگ دو را حفظ می‌کند. با توجه به جابجایی مربیان کمک فوتبالی مناسب و موفقی برای هر دو باشگاه صورت نگرفت و یک مقام سومی و حفظ سهمیه حاصل تلاش یک فصل فوتبالی در لیگ دو کشور برای نماینده گان هرمزگان بود. وی در پاسخ به  سوال دوم بیان داشت:  اگر چنانچه موفق به خرید یک سهمیه لیگ یک کشور شویم بهتر است، در غیر این صورت باید امیدوار بود در فصل پیش رو با توجه به فصل نقل و انتقالات بازیکنان لیگ دو کشور که از یکم مرداد آغاز و تا ۱۸ مهرماه سال جاری ادامه خواهد داشت ، فرصت مناسب برای بستن و انتقالات بازیکنان  دو باشگاه صورت گیرد و شاهد دو تیم قدرتمند و با برنامه در لیگ دو امسال باشیم . در پایان از همه عزیزانی که در فصل گذشته برای دو تیم زحمت کشیدند تشکر می کنم و خواهشی که از مدیران و مسئولین استانم دارم این است که  لطفا  به مربیان بومی اعتماد بیشتری کنید و از آن ها  حمایت کنید.
     
هوشنگ حافظ پور :
باید نگاه مان به فوتبال تغییر کند
هوشنگ حافظ پور یکی از پیشکسوتان فوتبال هرمزگان در پاسخ به سوال اول می گوید:  عملکرد شهرداری خیلی بد و نا امید کننده  بود و شانس آورد که سقوط نکرد.با توجه به جابجایی هایی که بد موقع صورت گرفت تیم خیلی دیر بسته شد و همین طور در بحث مدیریت تیم و بودجه تیم می توانم بگویم  که ضعیف عمل کردند.بنده معتقدم تا بودجه خوبی نباشه هرساله همینه حالا یک سال وسط جدول،  یک سال آخرجدول رده بندی قرار می گيرند.در رابطه با فولاد باید بگویم که این تیم  عملکرد نسبتا خوبی داشت.با توجه به این که سال اول حضورشان در لیگ دو بود نتایج قابل قبولی گرفتند. تو بحث بودجه فولاد به مراتب از شهرداری بالاتر بود و با توجه به سرمایه انسانی توقع داشتیم به لیگ یک راه یابد.مدیریت تیم نسبت به شهرداری قوی تر بود ولی بازهم موفق به صعود نشدن که مردم را راضی نگه دارند .در مورد جواب  سوال دوم باید بگویم: هر دو تیم برای صعود به لیگ یک باید یک  برنامه منظم داشته باشند و با برنامه ریزی خوب  در مسیر جذب مربیان و بازیکنان طراز اول در حد لیگ یکی گام بردارند.  ما باید نگاه مان بلند باشد ونگاه مان  به فوتبال  تغییر کند، نه فقط تیم مربوطه بلکه متولی اول ورزش و هیات فوتبال وحتی هواداران هم باید  نگاه شان وحمایت شان  به سمت صعود باشد و باید به صورت حرفه ای تر برخورد شود و از اکنون با کارشناسان و اهل فن جلساتی بگذارند و تجربیات پیشکسوتان را سرلوحه کار خود قرار دهند تا موفق شوند.
    
عبدالمجید دبیده :
آیا گوش شنوایی می شنود
رئیس اسبق هیات فوتبال هرمزگان می گوید : آیا طرح این سوال ها و  پاسخ به آن‌ها  کمکی هم به شکل گیری تیم شهردار ی خواهد کرد.آیا  گوش شنوایی می شنود یا همان روش خودشان را در پیش خواهند گرفت.
عبدالمجید دبیده می گويد: به نظرم اگر  هدف گذاری برای صعود به لیگ باشد نگاه ها باید عوض شود و هزینه لیگ یکی باشد و در غیر این صورت،  هدر دادن منابع مالی مردم است و تنها  ایجاد شغل برای بعضی انجام شده است. شهرداری اگر می خواهد به همین شکل پیش برود آب در هاون کوبیدن است و  هیچ دست آوردی برای ورزش بندرعباس واستان هرمزگان ندارد.
     
احمد بهرامی:
همه راه ها رفته اند اما........
احمد بهرامی از پیشکسوتان فوتبال هرمزگان در پاسخ سوال اول می گوید: عملکرد تیم  شهرداری را نه در فصل  گذشته بلکه بایستی پس از سقوط تیم فوتبال شهرداری و عدم تحقق صعود به لیگ برتر در سالیان ابتدایی که حتی به مرحله پلی آف هم رفت و بعد سقوط به لیگ دسته دوم کرد  بررسی شود. متاسفانه در این چند سال همه راه ها چه استفاده از کادر فنی بومی ، بهره بردن از مربیان با کارنامه، بستن تیم زودتر از همه تیم ها ، دیر بستن تیم ، استفاده از ظرفیت های بومی و دیگر راه ها همه رفته اند  اما در این چندین سال چه  اتفاقی  افتاده است. یک سال تیم را  در حد مدعی صعود و  سال بعد تیم و بودجه را چنان می بندند که تا آستانه سقوط هم می رود. پس این عدم ثبات را می رساند  که بایستی با تعریف یک چشم اندازه استفاده بهینه از تمامی ظرفیت های موجود این امر صعود را محقق کرد. وی بیان داشت:  عملکرد تیم فوتبال فولاد که پس از صعود به لیگ دسته دوم در سال اول همراه با کادر فنی بومی و نیم فصل دوم با کادر جدید خوب بود که با  برنامه ریزی کادر مدیریتی امر صعود محقق خواهد شد. بهرامی در پاسخ به سوال دوم هم می گوید: چرا صعود حداقل یکی از این دو تیم را آرزو می کنيم و چرا نباید هر دو تیم به لیگ یک صعود کنند. این حداقل انتظار همه هوادران به فوتبال در هرمزگان است. هر دو تیم با این همه ظرفیت،  بازیکنان مستعد در استان و پشتوانه مالی خوب می توانند خواسته هوادران را برآورده سازند.با توجه به بودن عباس سرخاب به عنوان مشاور عالی ورزشی استاندار و استفاده از تجربیات ایشان و برنامه‌ریزی در امر صعود و استفاده از موجودیت های فنی و مالی می شود راهی لیگ های بالاتر شد. متاسفانه در باشگاه شهرداری  احساسی تصمیم گرفته می شود و بعد از عدم نتیجه‌گیری همه از اعضای شورا گرفته تا خیلی های دیگر دنبال نبودن شهرداری خواهند رفت. یک بار برای همیشه باید تمام شود و از نمایندگان فوتبال استان حمایت جانانه کرد تا با قدرت راهی لیگ های بالاتر شویم.
     
حمید ناصری:
فوتبال شهرداری باید از سیاست جدا شود
تیم شهرداری باید از سیاست جدا شود و به باشگاه تبدیل شود. تا وقتی زیرساخت‌های ورزشی نداشته باشد و بودجه به موقع به تیم تزریق نشود نباید هیچ انتظاری داشت. تیم فولاد برای سال اول عملکردی خوبی داشت و باید بیشتر از جوانان جویای نام  استفاده شود‌. وی در پاسخ به سوال دوم هم گفت : باید دو تیم تمرکز خود را بیشتر کنند و برای صعود به لیگ های بالاتر برنامه‌ریزی خوب کرد.‌  استفاده از نیروهای ورزشی با  مدیریت قوی و ارتباط مناسب با فدراسیون فوتبال می تواند کمک بزرگی برای صعود به لیگ های بالاتر بود.
       
علی غلام باغی:
نیاز به برنامه ریزی بلند مدت و اصولی داریم
علی غلام باغی از پیشکسوتان فوتبال هرمزگان در پاسخ به سوال اول صبح ساحل می‌گويد: علیرغم عملکرد بسیار خوب تیم فوتبال شهرداری در دو فصل قبل که در نهایت به  بازی پلی آف هم صعود کرد اما  فصل گذشته فصلی بسیار ناموفق برای این تیم  بود. 
وی دلیل عدم موفقیت تیم شهرداری بندرعباس را عدم برنامه ریزی صحیح به دلیل مشکلات عدیده مالی، عدم وجود ساختار حرفه ای با وجود گذشت چندین سال از تشکیل این باشگاه، عدم آماده سازی تیم در زمان مناسب  قبل از شروع مسابقات به دلایل غیر ورزشی و غیر حرفه‌ای که این خود باعث  خروج بازیکنان با کیفیت از  این تیم شد وعدم جذب بازیکنان باکیفیت در این تیم از دلایلی مهمی است که شهرداری با آن روبرو  است.  برخلاف  تیم فوتبال شهرداری، مدیران تیم فولاد در زمان طلایی قبل از شروع مسابقات اقدام به آماده سازی تیم  نمودند که این امر با جذب بازیکنان باکیفیت فصل قبل شهرداری بندرعباس همراه بود.  کادر فنی و سرمربی وقت تیم فولاد که در فصل قبل  از لیگ سه کشور با این تیم پا به لیگ دو گذاشت  تا زمان حضورش در تیم فولاد عملکرد خیلی خوبی از خود  به جای گذاشت و بعد از تغییر سرمربی نیز این تیم چون با دید حرفه‌ای و آماده سازی عالی مسابقات را شروع  کرده بود بعد از گذشت زمانی کوتاه با کادر فنی جدید  خود مجددا جزء مدعیان شد و عملکرد قابل قبولی  در اولین حضور خود در لیگ دو  به نمایش گذاشتند.
غلام باغی در جواب به سوال دوم هم گفت: هر تیمی برای پیشرفت و موفقیت در یک تورنمنت و حضور موفق در یک لیگ و پا گذاشتن به سطح بالاتر نیازمند به برنامه ریزی بلند مدت و اصولی با یک دید ورزشی می‌باشد و این میسر نیست مگر با حضور مدیران دلسوز از جنس خود ورزش و آن رشته  تا بتوانند ساختاری را برای تیم و باشگاه تعریف کنند. 
 راهکاری که در حال حاظر بنده پیشنهاد می کنم این است که به دور از جنجال‌هایی که ربطی به فوتبال ندارد در این فرصت کم با تکیه برتجارب سال قبل و  هزینه کافی و با وجود مدیران جوان ورزشی که در دو باشگاه هستند و با انتخاب یک کادر فنی قوی در هر یک از این تیم‌ ها اقدام به جذب بازیکنان با کیفیت در داخل استان و در صورت نیاز بازیکنان مستعد و جوان بیرون از استان نمایند. در ادامه با بها دادن به تیم‌های پایه که مدیران تیم فولاد واقعا در این کار پیشرو می باشند می‌توانند امکانی را فراهم آورند که علی رغم فصلی موفق، اقدام به ساختن نسلی شکوفا در فوتبال باشگاه خود و بندرعباس و استان و حتی کشور نمايند. 
   
محمد افسرده:
شهرداری به هدفش رسید
محمد افسرده مربی تیم هرنگ جوان در لیگ دسته سوم فوتبال باشگاه های کشور می گوید:  شهرداری نسبت به بودجه ای که اول فصل برایش در نظر گرفته شد که  برای سقوط نکردن بود به هدف شان رسیدند. مسوولان تیم  شهردار بندرعباس باید  هدف شان  از تیمداری بیان نمایند و  به نظرم‌ امسال هیچ هدفی نداشتند.
تیم فولاد بر خلاف شهرداری با هدف همده بود و  به نظرم یک مقدار پیش فصل را  از دست دادند که مربی دیر انتخاب شد.  به خاطر مسایلی که وجود داشت و اول فصل به علت دیر شروع کردن  نیم فصل اول امتیازات زیادی از دست دادند و در کل برای سال اول نتیحه خوبی گرفتند. وی در پاسخ به سوال دوم گفت: باید همه  پای کار بیایند  و با برنامه ریزی دقیق و جذب مهره خوب و کاربلد راه را برای لیگ یک باز کنند. این دو تیم اسپانسرهای خوبی دارند و با وجود تمکن مالی خوب که دو تیم دارند  راحت می توانند راهی لیگ یک شوند.
جعفر غلامی:
جایگاه سومی  نوید روشنی برای فولاد بود
جعفر غلامی از مربیان خوب پایه فوتبال می گويد: اگر بخواهیم عملکرد تیم شهرداری بندرعباس را در فصلی که گذشت مورد بررسی قرار دهیم اولین سوالی که هواداران فوتبال با آن برخورد می کنند این است که چه اتفاقاتی باید رخ دهد که یک تیم که در فصل گذشته در پلی آف لیگ یک حضور پیدا می کند در فصل بعد باید تا روز آخر برای سقوط نکردن به لیگ سه بجنگد.  
یقینا این میزان از نوسان در فوتبال تنها به حوزه فنی مربوط نمی شود بلکه این عوامل مدیریتی هستند که می‌تواند چنین نوساناتی را به وجود بیاورد.
 آنچه شهرداری بندرعباس را در چنین شرایطی قرار داد بی شک ضعف شدید مدیریتی بود و نه موضوعات فنی، ضعف مدیریتی و نداشتن برنامه ریزی مشخص در باشگاه شهرداری بندرعباس همیشه یکی از عاملان اصلی عدم نتیجه گیری این بوده و بی شک ضعف 
مدیریتی وقتی شدید باشد بر روند فنی تیم تاثیر زیادی می‌گذارد. در خصوص فولاد هرمزگان با توجه به این که این تیم برای اولین بار لیگ دو را تجربه کرد ، جایگاه سومی می تواند نوید روشنی برای آینده این تیم باشد.اما آنچه که باعث می شود یکی یا هر دوی این  تیم ها در فصل آینده بتوانند به لیگ یک کشور صعود کنند ، داشتن برنامه مشخص ، حمایت هم جانبه صنایع و نهادهای دولتی  ایجاد یک تیم قوی مدیریتی و پشتیبانی برای حمایت از تیم ها  و همراه بودن مسئولین استانی است.
    
محمد هاشم احسانی :
 در زمینه مدیریتی سلیقه ای عمل  نکنیم 
محمد هاشم احسانی پیشکسوت فوتبال هرمزگان  می گوید:  اگر بخواهیم واقع بینانه به عملکرد هر دو تیم بپردازیم و چرا این دو تیم نتایج قابل قبولی نمی گیرند باید بیشتر به عوامل درونی و بیرونی این دو باشگاه پرداخت. عدم برنامه ریزی در تمام زمینه های تیم بزرگسالان و حتی رده پایه ها که نقش مهمی در رشد باشگاه دارند.  عدم ثبات مدیریتی که در زمینه مدیریتی سلیقه ای عمل نکرد و از مدیران خوب در این زمینه استفاده کرد و  عدم استفاده از مربیان باتجربه ‌و کاربلد  می‌تواند از دلایل ناکامی این دو تیم باشد. تیم شهرداری از نظر نتایج بازی در دور رفت و برگشت نمره قابل قبولی نداشت و از لحاظ کیفی از انسجام و وحدت تیمی خوبی برخوردار نبودند و در جدول از نظر امتیاز جایگاه خوبی نداشت. 
 اما فولاد از لحاظ کیفی سطح بازی و کارایی تیمی در بازی نتایج مطلوبی داشت‌ و این تیم در دور برگشت امتیاز خوبی از حریفان خود گرفت و از نظر جایگاه تیمی در جدول گروه در رده خوبی قرار گرفت.  
 احسانی در پاسخ به سوال دوم هم گفت: برای این که بتوانیم تیم خوبی برای لیگ یک داشته باشیم در مرحله  اول نیاز به کمک و همیاری چه در مدیریت تیمی و چه در ثبات مدیریتی  داریم  و با یک برنامه ریزی خوب در تمام زمینه های تیمی از کادر فنی خوب و با تجربه و پشتیبانی مالی و حمایت مطلوب و استفاده از بازیکنان با تجربه و با کیفیت فنی بالا و از جوانان خوب در خود استان و نگاه مثبت به تیم می توان به موفقیت رسید.
     
 ‌رضا ناصری مربی:
شرایط صعود به لیگ یک سخت  است
تیم شهرداری با توجه به جدا شدن چندین بازیکن  خوب و کلیدی این تیم و دیر بسته شدن زمان آماده سازی قبل از فصل را از دست داد ولی با درایت  امیر خلیفه اصل  تیم داشت از هفته چهار پنجم آن شخصیت واقعی رابه دست می‌آورد که نیم فصل با  تغییراتی که انجام شد و اضافه شدن  چند بازیکن جدید متاسفانه نتایج بسیار ضعیفی حاصل شد و اگر تیم های رقیب اواخر نیم فصل دوم برای  تیم شهرداری بازی نمی‌کردند شهرداری به لیگ دسته سوم   سقوط کرده بود.  عملکرد تیم فولاد در نیم فصل با توجه به نتایج درخشان  کریمیان قابل دفاع و تحسین می باشد.
وی در پاسخ به سوال دوم گفت: تا زمانی که افراد و مدیران قوی فوتبالی  در راس این دو باشگاه نباشند قطعا شرایط صعود به لیگ یک سخت می‌باشد. تیم شهرداری باید  هئیت  مدیره قوی داشته باشد و این هئیت مدیره باید از بزرگان فوتبالی و با دانش و دلسوز به فوتبال  تشکیل   شود. جهانداری فردی دلسوز و مدیری کار بلد  است ولی ای کاش   متوجه شده باشند با اختیار دادن به کسانی که از جنس فوتبال نیستند با تصمیم های احساسی هر سال برای شهرداری همین آش و همین کاسه است. برنامه و رویکرد تیم فولاد با مدیریت  ندایی نوید روزهای خوبی برای فوتبال استان هرمزگان خواهد داد.  قطعا صعود به لیگ یک کار ساده ای نیست که یک شبه صورت بگیرد. مدیریت قوی ،برنامه ریزی صحیح در زمان مناسب و داشتن یک تیم قوی و کار بلد پشت کادر فنی و بازیکنان لازمه موفقیت این دو تیم می باشد.
     
محمد کریمی:
خوشحالی ما از عدم سقوط جای خوشحالی صعود به لیگ یک  را گرفت 
محمد کریمی مربی با دانش هرمزگان می گوید: عدم صعود چه با سومی فولاد در گروه  چه با تلاش مضاعف شهرداری برای ماندن در لیگ هر دو  نشانه عدم موفقیت است.  عملکرد فولاد  با توجه به اولین سال حضور قابل توجیه می باشد ولی شهرداری که سال قبل در آستانه صعود به لیگ یک بود این فصل عملکرد  بسیار بدی داشت به  طوری که آخر فصل خوشحالی ما از عدم سقوط‌جای خوشحالی صعود به لیگ یک  را گرفت.
  
ناصر مرادی:
عملکرد تیم شهرداری بندرعباس ضعیف و سوال برانگیز است
ناصر مرادی پیشکسوت فوتبال هرمزگان می گوید:  اردوی پیش فصل   تیم شهرداری در کمپ احمد‌آباد تهران زیر نظر امیر خلیفه اصل  به مدت ۲۰ روز برگزار شد تا نوید فصل بهتری برای این تیم بدهد اما  این تیم در نیم فصل نخست آن قدر بد کار کرد که مدیران باشگاه مجبور شدند خلیفه‌اصل که فصل گذشته تیم را به پلی‌آف رسانده بود را کنار بگذارند و نادرغله بانی را  در نیم فصل دوم جایگزین ایشان کنند و  نادر هم  تمام تلاش خودش را کرد تا تیم را در لیگ دو نگه کند. 
 عملکرد تیم شهرداری بندرعباس با توجه به فعالیت چند ساله این تیم در لیگ دو کشور و کسب مقام یازدهم جدول عملکرد بسیار ضعیف و سوال برانگیز است زیرا این تیم در فصل قبل کاندیدای صعود به لیگ یک کشور 
بود.عملکرد فولاد باتوجه به حضور اول این تیم در لیگ دسته دوم و کسب عنوان سوم گروه تا حدودی خوب است.  وی در مورد پاسخ به سوال دوم هم گفت:  استفاده از مربیان مجرب و متخصص ، استفاده از پتانسیل بازیکنان مستعد بومی،بهره گیری از ظرفیت اسپانسر مناسب با توجه به وجود صنایع غرب استان، تشکیل  کارگروه متشکل از مدیران استانی جهت جذب اسپانسر، تشکیل کارگروه فنی جهت انتخاب سرمربی و مربیان بومی جهت دستیاری سرمربیان تیم ها، استفاده بهینه از بازیکنان مستعد و جوان بومی به عنوان پشتوانه تیم ها و  کشف و جذب بازیکنان بازیکنان امید استان های هم جوار 
و به کارگیری آنان در تیم های امید به عنوان پشتیبان برای تیم بزرگسالان می تواند گره گشای صعود به لیگ‌یک باشد. 
   
محمد جمادی پور:
مهم ترین اصل برای صعود به لیگ یک مدیریت و زیرساخت های خوب است
محمد جمادی پور از مربیان و پیشکسوتان فوتبال هرمزگان می‌گوید: عملکرد تیم شهرداری با توجه به تجربه بازی در این سطح ضعیف دیدم ولی عملکرد تیم فولاد  با توجه به سال اولی بود که در لیگ دو بازی می کرد و یک هفته قبل مسابقات روانه مسابقات شد خوب بود.   وی در پاسخ به سوال دوم هم گفت:  هرمزگان از لحاظ بازیکنان ظرفیت بالایی دارد و اگر از تمام ظرفیت
 استان استفاده شود و با  جذب تنها چند بازیکن خارج از استان  مطمن باشید می توانیم به لیگ یک صعود 
کنیم. ولی مهم ترین اصل برای صعود به لیگ یک مدیریت و زیرساخت های خوب است که متاسفانه فعلا نه زیر ساخت خوب داریم نه یک مدیریت خوب که بتواند باعث صعود تیم های هرمزگانی به لیگ یک شود. البته نگاه به فوتبالیست های  پایه هم بسیار تاثیر گذار است و امیدوارم که این اتفاق هم در فوتبال هرمزگان رخ دهد.
   
محمود نوری زاده:
یک تیم در حد صعود از لیگ دو هم در استان نداریم
محمود نوری زاده از کارشناسان فوتبال در هرمزگان می گوید: در مورد عدم نتیجه‌گیری مطلوب نمایندگان استان ،عوامل مختلفی دخیل هستند که مهمترین آن نبود ساختار و نظام جامع باشگاه‌داری است و این دردی بزرگ و مانع اصلی درجا زدن های فوتبال باشگاه ها ی ما
 است.عدم برنامه ریزی های مدون ، طویل مدت و نقشه راه بی‌ثباتی مدیریت و بعضا مدیران ناکارآمد واژه هایی هستند که طی سالیان گذشته بدجور توی فوتبال ما به یادگار مانده اند. متاسفانه  این گونه هیچ گاه به سر منزل مقصود نخواهیم رسید.باید تکلیف مشخص باشد یا توان این کار نیست یا که اراده‌ای برای ایجاد نیست ؟!   این که این دو تیم بعد از سال ها هنوز معنی و مفهوم واقعی یک باشگاه به خود نمی بینند ! واقعا جای سؤال  دارد.‌ این که هر ساله یک ماه یا کمتر مانده به مسابقات یک مربی انتخاب و تیم تشکیل شود یقینا موفقیتی حاصل نمی شود و اگر فرض بر این بگیریم که دری به تخته بخورد و حاصل هم شود باور کنید مقطعی و ماندگار نخواهد بود‌‌.با این وجود باعث تاسف است که بعد از سال ها فعالیت این گونه تیم ها از بدیهی ترین مقوله  ، اصل پرورش و ساختن بازیکن هم غافل بوده‌اند هر چند دو تیم در یکی دو سال گذشته تو این مورد قدم هایی برداشته و چند بازیکن بومی معرفی کرده اند حتی فولاد موفقیت های نسبی هم تا این جا در فوتبالش داشته اما کافی نیست و اگر کمی واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم می بینیم امروز یک تیم در حد صعود از لیگ دو هم در استان 
نداریم ! و این نمی تواند شایسته و خوشایند فوتبال و هواداران مان باشد . دنبال دلایل این بگردیم که چرا حتی والدین بچه‌های مستعد مدارس فوتبال هم به دنبال این هستند که بچه‌هایشان را برای پیشرفت ، بیرون از مرزهای استان ببرند و این چه دلیل و مفهومی می تواند داشته 
باشد ؟!
 واقعا چه بر سر فوتبال ما آمده است ؟ تیم هایی که باید از هر نظر الگو و محرک فوتبالیست های پایه در سطح استان باشند... اما ؟؟
 به هر حال عملکردها ، بیانگر مدیریت ها هستند. 
وقتی هر ساله فقط برای حضور و امید به معجزه در مسابقات هستیم که آیا بشود یا که نشود ! نتیجه اش همین است که همه اهالی فوتبال استان شاهدش بوده و هستند.  
آیا به یاد دارید که باشگاه شهرداری که قدمتی ۱۵، ۱۶ ساله دارد هر ساله بعد از اتمام مسابقات مسئولینش بابت ناکامی‌ها از جامعه فوتبال عذرخواهی کرده باشند. 
بیاد نداریم هیچ گاه نشستی با پیشکسوتان و اهالی فن برگزار کنند تا  ناکامی ها مورد نقد و از راهکارهای بزرگان فوتبال استان بهره و استفاده ببرند. 
 حقیقتا تا زمانی که فوتبال ما حرفه ای نشود و فکرهای بزرگ با چاشنی صداقت و دلسوزی و فضایی عاری از حسادت ها به آن تزریق نشود و مبحث ریشه و آکادمی جایگاه مناسبی در تیم های ما پیدا نکند موفقیت و رستگاری به واقع یک افسانه است . 
اما برای حضوری آبرومند در مسابقات فصل آتی ، باید بگویم: همان طور که همگان واقفند اولین مسئله از دست ندادن زمان است و تعیین مربی که دارای دانش کافی ، بار شخصیتی بالا و این که دارای انگیزه کافی و تشنه  موفقیت باشد به شرطی که امکانات مورد نظر در اختیارش قرار بگیرد تا بتواند با انتخاب نفرات مورد نظر ( بر اساس سبک و تاکتیکی که مد نظر دارد ) زمان مهم بدنسازی را از دست ندهد آن هم با توجه به شرایط آب و هوایی استان ، اردوی بیرون از استان نیاز مبرم است. وجود یک رواشناس خبره و یک آنالیزور حرفه ای می تواند کمک خوبی برای تیم باشد . آنالیزور به این معنا که ، تمام وقت در تمرینات و روز مسابقات تیم مربوطه باشد نه این که قراردادش طوری باشد که هر هفته مسابقات تیم های حریف تو شهرستان‌ها را برود ببیند و  تحلیلش را برای سرمربی و همکارانش بیاورد.    بحث آخر هم  صبر ، تحمل و حمایت کامل تیم بیرون زمین ( مدیران ) همچنین هواداران عزیز از هر دو  تیم  است.
     
عباس براهویی:
استفاده از نادر غله بانی کار احساسی بود
عباس براهویی از مربیان فوتبال هرمزگان می گوید: عملکرد تیم شهرداری بعد از یک فصل کاملا موفق از ابتدای کاملا غلط بود.
 حفظ نکردن بهترین بازیکنان خود که باعث بانی به قدرت رسیدن تیم فوتبال شهرداری و سرمربی این تیم بعد از سال ها بودن ، عملکرد بسیار ضعیف و آماتور، یارگیری بد توسط مدیریت و سرمربی تیم شهرداری، استفاده از بیش از ده نفر بازیکن از یک استان  در شهرداری بندرعباس،استفاده از چند بازیکنان که فصل قبلش جز تیم های سقوط  کرده بودن و با ذهنیت منفی وارد تیم شهرداری شدن، عملکرد ضعیف مدیریتی مدیران شهرداری به خاطر دیر  کنار گذاشتن   سرمربی بعد از یک نیم فصل نتایج ضعیف  و  استفاده از نادر غله بانی در این شرایط با وجود این که برای اولین سال همچنین تجربه ای داشت کار احساسی بود. چرا که نادر غله بانی جز مربیان هستند که باید از ابتدای فصل خودش تیم را  مهیا کند که  از دلایل ناکامی شهرداری همین بستن تیم  بود.عملکرد مدیران تیم فولاد  در فصل گذشته بسیار خوب بود که دلایلش را می توان به  بهره گرفتن از مربی سال گذشته که تیم را قهرمان لیگ سه کرده بود، یارگیری بسیار خوب، گرفتن نفرات بومی عالی از تیمی که به پلی آف رفته بود ، آوردن  مربی که سابقه قهرمانی در لیگ دو کشور ر ا دارد  و اضافه کردن نفراتی که در کنار دیگر بازیکنان  اشاره کرد . فولادچه از لحاظ امتیازی و چه از لحاظ جدولی  با هدایت کریمیان و کادر فنی و همچنین کادر مدیریتی تیم  بهترین عملکرد رادر سال اول حضور در  لیگ دو از خود به جای گذاشت. وی در پاسخ به سوال دوم هم گفت:  استفاده و حفظ بهترین نفراتی که بهترین عملکرد در  فصل گذشته در تیم خودشون داشته اند، تزریق و جایگزینی بهترین بازیکنان  فصل گذشته لیگ دو و یک در نقاط ضعف فصل گذشته،   استفاده کردن از بازیکنان هرمزگانی که در  سطح بالایی فوتبال کشور بازی کرده اند  می تواند راهکاری برای موفقیت باشد. در ادامه می توان به دیگر راهکارها هم اشاره کرد و آن این که  استفاده نکردن از  آقایان مدیر ورزشی که سابقه فوتبالی ندارند، مشاوره گرفتن از پیشکسوتان فوتبال هرمزگان،   برنامه ریزی و تامین بودجه و در اختیار داشتن امکانات خوب و استفاده از عملکرد تیم‌های مطرح استان های همجوار  می باشد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها