دروغ‌هایی که به خود می‌گوییم


نویسنده: محیا تکنده

کتاب‌های خودیاری بسیاری تا کنون در حوزه‌ی روانشناسی به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند، اما تعداد کمی از آن‌ها توانسته‌اند مرز بین ساده‌نویسی، تمثیل، انگیزه دادن به مخاطب و روان بودن را با مبتذل شدن و بازاری شدن حفظ کنند، به‌خصوص هنگامی که بخواهند درباره‌ی پذیرش حقیقت درباره‌ی خویشتن و دیگران صحبتی به میان آوردند.

اما جان فردریکسون، روانپزشک دانشگاه واشنگتن در کتاب «دروغ‌هایی که به خود می‌گوییم» توانسته طوری مبحث رواندرمانی را باز کند، که هم با مخاطب عمومی ارتباط برقرار کند و هم به تفصیل، حول محور رواندرمانی و شناخت خود گام بردارد. این کتاب درباره‌ی دروغ است، اما نه دروغ‌هایی که در سطح جامعه به هر نحوی با آن‌ها درگیر هستیم، بلکه درباره‌ دروغ‌هایی پنهان و درونی است، دروغ‌هایی که همواره به خودمان می‌گوییم. جان فردریکسون در این کتاب می‌نویسد: «برای شفا یافتن باید حقایقی که از آن‌ها اجتناب می‌کنیم و احساساتی که آن حقایق در ما بیدار می‌کنند را بپذیریم.

این حقایق، زندگی درونی (احساسات و نگرانی ما و نحوه‌ی اجتناب ما از آن‌ها) و زندگی بیرونی ما (واقعیت) را در بر می‌گیرند.. در این پذیرفتن، ما کشف می‌کنیم چه کسی هستیم و در پس دروغ‌هایی که به خود می‌گوییم چه کسی بوده‌ایم». در واقع این کتاب برای مخاطب خود توضیح می‌دهد که انکار حقیقت و ناآگاهانه پناه بردن به دروغ، می‌تواند چه رنجی در زندگی شخصی و حتی در ارتباط با دیگران به ارمغان بیاورد. موضوع اصلی که نویسنده در پی آموزش آن به خواننده است، صادق بودن با خویشتن است. او با مثال برای ما توضیح می‌دهد که عدم صداقت با خود چگونه در ابتدا می‌تواند ما را از مواجهه با رنج برهاند و در بلند مدت رنج بیشتری القا کند.

از نظر جان فردریکسون ما باید واقعیت‌های زندگی خود و اطرافیان را، هر چند تاریک و درآور، به رسمیت بشناسیم و صدای احساساتمان را بشنویم : « آیا ما شناختنی هستیم؟ خیر، ما پذیرفتنی هستیم. این چیزی است که ما در آن زندگی می‌کنیم: پذیرش». نویسنده در این کتاب به اهمیت روان‌درمانی اشاره می‌کند. رواندرمانی می‌تواند رابطه‌ای باشد که در آن هیچ‌گونه نقابی بر چهره نداریم و هیچ‌گونه رویاپردازی در درونمان در حرکت نیست و تنها با پذیرش آنچه که هستیم می‌توانیم از رنج دروغ گفتن به خود بکاهیم و احساسات طرد شده‌ی خود را در آغوش بگیریم.

این کتاب روان و همه فهم، در پنج فصل نگاشته شده و مخاطب را گام به گام همراه خود به سمت واکاوی خویشتن، پذیرش حقیقت و زندگی درونی آسوده تر هدایت می‌کند. اگر شما هم جز افرادی هستید، که از موقتی بودن تاثیر کتاب‌های خودیاری کلافه شده‌اید، خواندن این کتاب به شما توصیه می‌شود.  

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها