یک سال پس از زلزله‌ی ۶٫۱ ریشتری؛

سایه خوش آب نـدارد



ماجرای آن روز؛ پس از قریب یک ماه لرزش‌های شدید و خفیف در مناطق مختلف هرمزگان، بامداد ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ دو زلزله مهیب ۶.۱ ریشتری به مرکزیت شهرستان بندر خمیر، یک روستا را به‌طور کامل تخریب کرد و ۵ کشته و ۸۴ مصدوم برجای گذاشت.
بیشترین حجم تخریب در روستای سایه خوش اتفاق افتاد. بعد از بسیج همگانی در استان طی یک پروسه، ابتدا چادر و سپس کانکس برای اهالی روستا تهیه شد و در ادامه مراحل آوار‌برداری و شروع ساخت منازل زلزله‌زده آغاز شد. یک سال از روز حادثه می‌گذرد. مردم سایه خوش همچنان در کانکس زندگی می‌کنند و چشم‌انتظار ساخت خانه‌هایشان هستند. با فرارسیدن فصل گرما دشواری زندگی در این شرایط برایشان بیشتر شده و بی‌آبی هم بر این رنج افزوده است. سایه خوش آب ندارد و درخواست اهالی روستا اختصاص تانکر آب اختصاصی است.
 

روند ساخت‌وساز به‌کندی جلو می‌رود

یکی از اهالی سایه خوش در گفت‌وگو با صبح ساحل از حال و هوای این روزهای روستا گفت: «سایه خوش دیگر مثل سابق نمی‌شود. زلزله خانه‌ و وسایل زندگی‌مان را کامل تخریب کرد و از آن موقع با خانواده‌ام در کانکس زندگی می‌کنیم. در این‌یک سال به‌سختی توانستیم سروسامانی به زندگی‌مان بدهیم». او در ادامه درباره وضعیت سایه خوش توضیح داد: «کارهای ساخت‌وساز خانه‌ها در حال انجام است. تقریباً همه ساختمان‌ها نیمه‌تمام هستند اما روند ساخت‌وساز به‌کندی جلو می‌رود. هنوز هیچ ساختمانی تکمیل‌نشده است. مردم همچنان در کانکس زندگی می‌کنند».
  

بی‌آبی بر رنج مردم افزوده

«عبدالله شیرالی»، دهیار روستای سایه خوش در تشریح وضعیت ساخت‌وسازها گفت: «یک سال گذشت و خانه‌های مردم هنوز تکمیل‌نشده است. ۴۳۵ خانه در دست‌ساخت است که مسئولان می‌گویند حدود ۲۰۰ خانه رو به اتمام است اما انجام کارهای داخلی منازل مثل سفیدکاری و غیره بر عهده خود مردم است».
شیرالی درباره تسهیلات اختصاص‌یافته توضیح داد: «تسهیلات از طریق بنیاد مسکن استان به مبلغ 280 میلیون تومان به مردم داده‌شده که 50 میلیون تومان از مبلغ وام طبق مصوبه دولت بلاعوض است. وام یک سال تنفس دارد و تسهیلات دیگری داده نشده است».وی بابیان اینکه بنیاد مسکن پیمانکار می‌آورد و پیمانکار، کار ساخت خانه‌ها را انجام می‌دهد، افزود: «تا مرحله سفت‌کاری خانه‌بر عهده بنیاد مسکن است. مردم هنوز در کانکس زندگی می‌کنند. دو گرما گذشته و خانه‌ها ساخته نشده است. زندگی در این شرایط خیلی سخت است. توصیف آن کار ساده‌ای نیست».
دهیار روستای سایه خوش با گلایه از وضعیت بی‌آبی گفت: «زیرساخت لوله‌های آب خراب است و آب نداریم. روستا از قبل زلزله مشکل بی‌آبی داشت اما پس‌ازآن این موضوع تشدید شد و الآن شرایط بدتر شده است». شیرالی بابیان اینکه هرچند مدت یک‌بار با تانکر سیار آب‌رسانی انجام می‌شود، اظهار کرد: «خرید یک تانکر آب نزدیک 600 هزار تومان برای مردم هزینه دارد. یک تانکر سیار نمی‌تواند کل روستا را آب‌رسانی کند. قبلاً بنیاد مسکن برای ساخت‌وساز تانکر آب می‌آورد اما الآن مردم خودشان آب تهیه می‌کنند. آب و فاضلاب تانکر آب در اختیارمان قرار داده است اما هرچند وقت باید به روستاهای دیگر آب‌رسانی کند».
وی با اشاره به اینکه شبکه برق و اینترنت روستا مشکلی ندارد، گفت: «مسئله اصلی آب و تکمیل نشدن خانه‌های مردم است. حدود دو تا سه خانوار توانستند خانه‌هایشان را تکمیل و ساکن شوند بقیه اهالی سایه خوش در کانکس زندگی می‌کنند. چادرهای هلال‌احمر را هم مردم به‌عنوان آشپزخانه استفاده می‌کنند». شیرالی در پایان گفت: «تنها خواهشی که از دولت داریم این است که یک تانکر اختصاصی آب به اهالی سایه خوش برسانند».
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها