تاثیر دیدن فیلم‌های مستهجن بر روی نوجوانان چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

دسترسی همگانی به اینترنت، در اختیار داشتن گوشی و تبلت‌های شخصی،  برگزاری کلاس‌های آنلاین و ... می‌تواند زمینه استفاده نادرست و کنجکاوی از فضای مجازی را برای کودکان و نوجوانان بوجود آورد.
به طور معمول دستیابی به تصاویر و فیلم‌های غیراخلاقی یکی از عمده نگرانی‌های والدین در این رابطه است. طبق آمارهای منتشر شده متوسط سن دوازده تا هفده سال بیش از سایر گروه‌های سنی مستعد قرارگیری در چنین موقعیت‌هایی هستند. حال باید بدانیم تاثیر دیدن این تصاویر و فیلم‌ها بر روی نوجوان‌ها چگونه خواهد بود؟ یکی از خطرات دیدن این فیلم‌ها، تاثیر منفی بر جسم و روان آنهاست؛ به گونه‌ای که این فیلم ها فاقد هرگونه آموزش و بیان واقعیات به همراه عاری بودن از مسائل بهداشتی است.
برخی دیگر از این آسیب‌ها شامل: بلوغ زودرس، شکل‌گیری عقاید غلط جنسی، در معرض تجاوز جنسی قرار گرفتن و در مواردی  تقلید این رفتارهاست. کنجکاوی در کودکان می‌تواند سرمنشاء ورود آنها به این محیط باشد. هنگامی که نوجوان از سوی والدین ومعلمین تحت آموزش‌های کافی و بجا قرار نمی‌گیرد، سعی در فهمیدن برخی مسائل از طریق فضای مجازی و گروه همسالانش می‌کند.
برخی دیگر از این رفتارها نیز بسیار اتفاقی است.کودک با روشن کردن تبلت خود، با تبلیغات و یا تصاویر مستهجن روبرو می‌شود که برخی از آنان حالت شوک و ترس پیدا می‌کنند و برخی حس کنجکاوی، که باعث می شود دوباره به آن تصاویر مراجعه کنند. گروهی دیگر نیز تحت فشار همسالان و تقلید از آنها اقدام به تماشای این تصاویر می کنند. حال باید بدانید والدین در این شرایط چگونه با فرزند خود برخورد کنند. والدین با اقدام سریع و کنترل محتاط گونه فرزند می توانند در همان ابتدای کار با فرزند خود وارد بحث شوند . آن‌ها لزوما با یک و یا چند بار دیدن تصاویر آسیب خاصی نمی‌بینند و هنوز جای نگرانی نیست.
شما می توانید با مداخله بجا و مناسب جلوی این رفتارها را بگیرید. با فرزند خود دوست باشید و از روش های خشن و محروم‌سازی به طور جدی پرهیز کنید. سعی کنید با فناوری‌های جدید آشنا شوید و با وارد کردن کدهایی در گوشی فرزندتان بدون اینکه آنها بویی ببرند ارتباط‌‌ شان را با اینگونه منابع قطع کنید. همواره سعی کنید خودتان علاوه بر داشتن نقش پدر و یا مادری، معلم فرزند خود باشید و آموزش را خودتان شخصا بدست گیرید. همچنین کمک گرفتن از مشاور و یا روانشناس در برخورد بهتر با فرزندان یکی از راه‌های مفید برای آموزش بهتر آنهاست.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها