صلح با اضطراب قبل از کنکور


نویسنده: محیا تکنده

مسیر زندگی هر انسانی پر از پستی‌ها، بلندی‌ها و ناهمواری‌هاست. گاهی آنقدر در میان فشارهای زندگی مچاله می‌شویم، که دیدن آینده هم مشکل می‌نماید، چه برسد به اینکه بخواهیم با این سختی‌ها بجنگیم و راه‌مان را به سمت فردا باز کنیم.

یکی از این فشارهای زندگی را زمانی متحمل می‌شویم که در حال نزدیک شدن به روز کنکور هستیم، به‌خصوص اگر حسابی تلاش کرده باشیم و قرار باشد در یک روز مشخص شود که تلاش ما چقدر ثمر بخش بوده است؟ یکی از مراجعین اتاق درمان اضطراب قبل از کنکورش را اینطور توصیف می‌کرد:» احساس می‌کنم دیگر نمی‌توانم نفس بکشم، بعضی وقت‌ها با خودم فکر می‌کنم که اصلا امسال در امتحان شرکت نکنم. مادرم به من گفته که اگر نتوانم در رشته‌ی خوبی قبول شوم، دیگر هیچ کاری برایم انجام نمی‌دهد.

من تلاش خود را کرده‌ام اما اگر در جلسه مضطرب شوم و همه چیز را فراموش کنم چه؟ اگر سوالات را بلد نباشم؟ اگر رقبایم از من خیلی بهتر باشند؟ احساس می‌کنم دیگر میلی به زندگی ندارم». احتمالا شما هم با خواندن درد و دل این نوجوان، به عمق اضطراب و ترسش پی برده‌اید. در یادداشت پیشین، در ارتباط با نحوه‌ی برخورد والدین با نوجوانان کنکوری صحبت کردیم و حالا مخاطب این یادداشت خود کنکوری‌ها هستند. شاید زیاد شنیده باشید که چنین فکر‌ها و هیجاناتی، مزاحم هستند و نباید به آن‌ها بها بدهید و بهتر است که تلاش کنید تا چنین فکر‌های منفی و ناخوشایندی را نادیده بگیرید. اما من به شما توصیه می‌کنم که این کار را انجام ندهید، اگر چنین افکار استرس‌زایی در ارتباط با کنکور که در روزهای نزدیک به آن در ذهن‌تان جان می‌گیرد، را سرکوب کرده و با آن‌ها بجنگید، نه تنها از بین نمی‌روند که قدرتمندتر می‌شوند.

این افکار ناشی از شرایط و ذهن شماست. بهتر است آن‌ها را ببینید، به آن‌ها نزدیک شوید و در موردشان از خودتان سوال کنید. چرا این افکار به ذهن من می‌رسد؟ منشا آن‌ها کجاست؟ چطور می‌توانم این افکار و استرس‌ها را مدیریت کنم؟ آن وقت می‌بینید بسیاری از این افکار صرفا می‌خواهند جوانب قضیه را به شما یادآوری کنند تا با شرایط از پیش پیش‌بینی نشده‌ای برخورد نداشته باشید. برای مثال ممکن است در لحظه‌ی آغاز کنکور به خاطر حجم فشار، لحظه‌ای فکر کنید همه‌ی مطالب را فراموش کرده‌اید. اما چنین چیزی ممکن نیست و همه‌ی اطلاعات مغز به یک باره و بدون هیچ علت فیزیکی از ذهن نمی‌پرند. شما می‌توانید در چنین شرایطی با چند نفس عمیق، آرام‌سازی ذهن و متوقف کردن افکار بر خود مسلط شوید و مشاهده ‌کنید که همه‌ی مطالب در ذهن شما حضور دارند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

تا آنجایی که می‌توانید افکار اضطراب آوری که ناشی از شرایط قابل تغییر هستند را کنترل کنید، به این معنی که شرایط خود را به نفع آرامش روانی تغییر دهید. مثلا اگر در گروه‌های دوستی مدام از استرس کنکور و مشکلات صحبت می‌شود، از این گروه‌ها فاصله بگیرید. در این فرصت باقی مانده، تکنیک‌های سریع رهایی از استرس و آزاد سازی ذهن را جستجو کرده، یاد بگیرید و آن را تمرین کنید، تا هم در این چند روز از فشار اضطراب خود بکاهید و هم در جلسه با استفاده از آن‌ها بتوانید خود را آرام کنید. در نهایت هم به خاطر داشته باشید که کنکور یکی از هزاران راهی است که می‌توانید در آن به موفقیت برسید. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها