نگاهی به عرب نیوز:

کویت طرح‌های حفاری ایران در میدان گازی الدره را رد کرد



نویسنده: عدنان نگاری
 
خبرگزاری دولتی کونا گزارش داده است که کویت ادعاهای ایران در مورد میدان گازی الدره را رد کرده و تاکید کرده است که این کشور حقوق انحصاری منابع طبیعی خود را همراه با عربستان سعودی دارد. پس از اعلام آمادگی تهران برای آغاز حفاری در میدان الدره، کویت همچنین از ایران خواسته است تا مذاکرات بر سر تعیین مرزهای دریایی خود را آغاز کند. سعد البراک، وزیر نفت کویت، به نقل از کونا گزارش داد:ما به طور قاطع و کاملاً فعالیت‌های برنامه ریزی شده ایران را در محوطه میدان گازی فراساحلی‌دُررا را رد می کنیم.
البراک با بیان این‌که از طرح ایران شگفت زده شده است، گفت که این حرکت از سوی تهران با اصول اساسی روابط بین‌الملل در تضاد است. به گزارش همین رسانه یک منبع نزدیک به وزارت خارجه کویت گفت: «منطقه دریایی که میدان دریایی الدره در آن قرار دارد بخشی از سرزمین‌های دریایی دولت کویت است و منابع طبیعی آن بین کویت و عربستان سعودی مشترک است». 
این منبع افزود تنها دولت کویت و عربستان سعودی دارای حقوق انحصاری بر منابع طبیعی میدان الدره هستند. پیشتر در ماه مارس، کویت و ایران مذاکرات مشترکی را در تهران در خصوص تعیین مرزهای دریایی خود انجام داده بودند که در آن دو طرف بر لزوم حل و فصل این موضوع بر اساس قوانین بین‌المللی تاکید کردند.
در حالی که محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هفته گذشته اعلام کرد که ایران منابع قابل توجهی را برای اکتشاف میدان فراساحلی اختصاص داده است، جنجال‌هایی در مورد عملیات میدانی به وجود آمد. ایران و کویت چندین سال است که مذاکرات ناموفقی را برای حل مناقشه پیرامون مرز دریایی که سرشار از گاز طبیعی است، انجام داده‌اند. این میدان در منطقه بی‌طرف مشترک بین کویت و عربستان سعودی قرار دارد و انتظار می‌رود روزانه ۱ میلیارد فوت مکعب گاز و ۸۴۰۰۰ بشکه در روز میعانات گازی تولید کند.
 
ابوظبی، عجمان و دبی در بین ۵ شهر امن جهان قرار گرفتند دوحه و تایپه در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند
 نگاهی به خلیج تایمز 
بر اساس داده‌های منتشر شده توسط Numbeo، ارائه‌دهنده جهانی داده‌های اقتصادی، ابوظبی، عجمان و دبی در بین پنج شهر امن جهان رتبه‌بندی شده‌اند و موقعیت این کشور را به عنوان مقصدی ایده‌آل برای کار و زندگی از نظر امنیت و ثبات تقویت می‌کنند. داده‌های حوزه‌‌ی اجتماعی و ایمنی نیمه اول سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که پایتخت امارات به عنوان امن‌ترین شهر جهان، پس از آن عجمان در رتبه دوم و دبی در رتبه پنجم قرار دارند. ابوظبی از سال ۲۰۲۲ به طور مداوم در صدر جدول بوده است.در حالی که دوحه و تایپه به ترتیب در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند. مسقط در رتبه هشتم، تنها شهر دیگری در سراسر منطقه بود که در بین 10 شهر برتر قرار گرفت. ماه گذشته، یک نظرسنجی منتشر شده توسط وزارت توسعه جامعه (DCD) نشان داد که بیش از ۹۳ درصد از ساکنان ابوظبی هنگام پیاده‌روی درشب احساس امنیت می کنند.
 
وزیر امور خارجه قطر با فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه دیدار کرد
 نگاهی به گلف تایمز 
 دکتر محمد بن عبدالعزیز بن صالح الخلیفی در دفتر وزارت امور خارجه روز سه شنبه با ژای جون فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه دیدار و درباره روابط دوجانبه میان دو کشور گفت و گو کرد. تعدادی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در منطقه خاورمیانه از موضوع‌های این بحث بودند.
 
  
به‌روزرسانی‌های نفت:با توجه به کاهش عرضه، قیمت نفت افزایش می‌یابد
 نگاهی به عرب نیوز:
قیمت نفت در روز سه‌شنبه افزایش یافت زیرا بازارها بر کاهش عرضه در ماه اوت توسط صادرکنندگان اصلی عربستان سعودی و روسیه در برابر چشم‌انداز نامطمئن اقتصاد جهانی تاثیر گذاشتند. بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت 9:18 صبح به وقت عربستان با ۳۴ سنت یا ۰.۴۶ درصد افزایش به ۷۴.۹۹ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۳ سنت یا ۰.۴۷ درصد افزایش به ۷۰.۱۲ دلار در هر بشکه رسید. عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که کاهش تولید داوطلبانه خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز تا ماه اوت تمدید خواهد کرد.
امارات در همین راستا اعلام کرد:اوپک پلاس برای ثبات بازار نفت تلاش می‌کند.سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی گفت:سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، همواره برای ثبات بازار نفت با اطمینان از تعادل در مبانی بین عرضه و تقاضا تلاش کرده‌اند.
المزروعی در بیانیه‌ای به خبرگزاری دولتی WAM گفت:تیم فنی اوپک به طور مداوم متغیرهای بازار جهانی نفت را رصد می‌کند و توصیه‌های خود را برای اتخاذ تصمیم‌های مناسب به کمیته وزیران ارائه می‌کند که در نهایت ثبات بازار را بهبود می‌بخشد و باعث رشد پایدار می‌شود.
  
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها