راه‌های تقویت فن بیان کودکان چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

خوش‌صحبتی و فنِ بیانِ بالا در کودکان، یکی از مولفه‌های جذاب آنان در مراوده با دیگران است. بطوریکه موجبات تحسین همگان را برمی‌انگیزد و به نوعی محبوبیتشان را در جمع افزایش می‌دهد . 
بسیاری از والدین از داشتن چنین فرزندی به خود می‌بالند و گروهی دیگر به دلیل خجالتی بودن فرزندشان و عدم ارتباط‌‌ گیری آنها با جمع، خود را سرزنش می‌کنند. توصیه اکید کارشناسان و روانشاسان این است که از همان سنین پایین بر روی مهارت‌های ارتباطی و فن بیان کودکان کار کنید تا در بزرگسالی به مشکل ارتباطی برنخورند. با دقت و تمرین راهکارهایی ساده می‌توانید این مهارت را در وجود فرزند خود تقویت کنید. اولین قدم در راه بهبود این ارتباط، صحبت کردن با کودکان است. در مورد کارهای روزانه‌ای که در حال انجام دادن هستید، صحبت کنید آنها را بلند بر زبان بیاورید و از فرزندتان نظرخواهی کنید. 
به عنوان مثال هنگامی که در حال اتوکشی لباستان هستید، بگویید:« من الان لباس‌ها را اتو می‌کنم تا تمیز و مرتب باشند، زیرا بعد از مرتب کردن لباس‌ها قرار است به میهمانی که دوست داری برویم . ساعاتی را در کنار دوستانت بازی خواهی کرد و حسابی خوش می‌گذرد. آیا پیشنهاد دیگری برای خوشگذرانی امروز داری؟» کودک را درگیر برنامه‌های روزانه کنید، از او بخواهید فکرها و برنامه‌هایش را با صدای بلند برایتان شرح دهد. 
گام بعدی ، علاقمند کردن کودک به کتابخوانی و خرید کتاب است.  اگر کودکتان هنوز قادر به خواندن و نوشتن نیست برای او کتاب‌های جذاب با نقاشی های کودکانه بخرید. در مورد تصاویر با او حرف بزنید و داستان‌سرایی کنید. حتی می توانید داستانی خیالی را شروع کنید و از کودکتان بخواهید آن را به اتمام برساند. زیرا داستان سرایی به شدت به تقویت فن بیان و افزایش دایره واژگان کودکان  و نوجوانان کمک می‌کند. همیشه یک سطح بالاتر از فرزندانتان صحبت کنید که سبب می‌شود همواره فرزندان شما انگیزه‌ای برای بهبود و تقویت مهارت‌های ارتباطی و فن بیان خود داشته باشند. هرگز از نحوه صحبت کردن فرزندتان ایراد نگیرید. برخی از کودکان در تلفظ کلمات مشکل دارند. 
زمان و صبوری شما به حل این مشکل کمک خواهد کرد. زمان استفاده از تلویزیون را محدود کنید. زیرا تماشای بیش از حد تلویزیون میزان تفکر و خلاق بودن فرزند شما را کاهش می دهد. با سکوت حاکم در منزل می توانید قوه تخیل آنان را پرورش دهید. اطمینان داشته باشید با انجام تمرینات ساده می توانید فرزندی خوش صحبت و با عزت نفس داشته باشید./ منبع:راستین

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها