روان‌یار

عشق‌های وسواسی


نویسنده: محیا تکنده

اختلال عشق وسواسی، یک اصطلاح غیررسمی برای توصیف دلبستگی عاشقانه‌ی ناسالم است که با علائمی مانند تمایلات بیش از حد به طرف مقابل، میل به محافظت همه‌ جانبه از او و تلاش برای کنترل کامل او شناخته می‌شود. اما باید توجه داشت که عشق وسواسی یک اختلال روانی با نشانه‌های قابل تشخیص نیست، بلکه بیشتر یک سبک رابطه‌ی ناسالم است. هدف این عشق‌ می‌تواند شریک عافطی فعلی فرد یا شریک سابق او یا حتی فردی ناشناس یا دور از دسترس باشد. فردی که دچار این وسواس می‌شود، اغلب به سختی و به سرعت عاشق فردی می‌شود که در واقع به خوبی نمی‌شناسد و درکی از شخصیت و چگونگی زندگی او ندارد، اما با این حال بیشتر اوقات فکر و احساس او درگیر این فرد است. یکی از دلایلی که به مجموع این حالات احساسی "وسواس" گفته می‌شود، تشریفات ذهنی و درگیری مداوم فکر به معشوق است. ممکن است فرد در طی روز مداوما فانتزی‌ها  و  خیالاتی در مورد طرف مقابل خود ببافد، فانتزی‌هایی حول محور محبت، عشق یا حتی جدایی، خیانت و مرگ تصور کند و سناریوهای مواجهه با معشوق را هزاران باز در ذهن خود بچیند و تمرین کند. هنگامی که کسی درگیر عشق وسواسی می‌شود، حسادت را دائما در قبال افرادی که در نزدیکی معشوق قرار دارند احساس می‌کند. 
او به هر کسی که در انواع ارتباط‌ها با معشوق‌اش قرار دارند، احساس بدی پیدا می‌کند و نمی‌تواند از تصور تملک طرف مقابل خلاص شود. هنگامی که عشق یک فرد، ماهیت وسواس گونه پیدا می‌کند، تحمل طرد شدن یا جدا شدن از جانب سوژه‌ی میل بسیار دشوار است. با تمام این تفاسیر، مهم‌ترین وجهه‌ی عشق وسواسی کنار کشیدن فرد از وظایف مهم زندگی و مسئولیت‌هاست. روانکاوان گمان می‌کنند هنگامی که زندگی سخت می‌شود، تکالیف دشوار می‌شود و کلیت مسائل زندگی رو به دشواری می‌‌رود، بعضی افراد به جای تمرکز بر خود و فعالیت‌های مهم، بر دیگری متمرکز می‌شوند. این تمرکز باید آنقدر مهم، پیچیده و درگیر کننده باشد که تمرکز فرد به طور کامل از رویدادهای فعلی و شخص خودش منحرف شود. این درگیری ذهنی منحرف کننده، همان عشق وسواسی است که افراد از ترس مسئولیت‌های زندگی به آن پناه می‌برند.
 پس یکی از جنبه‌های عشق وسواسی که همزمان یکی از دلایل آن نیز تلقی می‌شود، سلب تمرکز دردناک از خود و القا آن به دیگری است. دیگری، که بدون شناخت، ناگهانی، شدید و وسواس‌گونه عاشقش می‌شویم و از تمام امورات مهم زندگی باز می‌مانیم.
 البته این فقط یکی از دلایل احتمالی اینگونه عشق‌هاست، ممکن است عشق‌های وسواسی ناشی از دلبستگی ناایمن به والدین، اختلالات خلقی، اختلالت اضطرابی یا حتی شخصیتی باشد. اما به هر حال، آگاهی از جنبه‌ها و کارکرد این نوع عشق‌های وسواسی می‌تواند ما را متوجه آسیب‌زا بودن آن کرده و به ما کمک کند اگر درگیر آن هستیم نسبت به ریشه‌یابی و حل این مساله اقدام کنیم. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها