رونق بازار طلای زرد در فارس؛ افزایش پنج برابری تولید گندم



با تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم از ۴۲۷ هزار هکتار کشت آبی و دیمی، با افزایش پنج برابری تولید در دیم‌زارها روبرو شده که شهرستان مرودشت با ۲۰ درصد تولید گندم، مقام اول را در بین ۳۷ شهرستان استان به خود اختصاص داده است. عملیات تولید و برداشت گندم که از اوایل فروردین ماه در بسیاری از استان‌های کشور آغاز شد، همچنان ادامه دارد.
 

 رشد ۲۸درصدی خرید تضمینی گندم در کشور

بر اساس آمارهای رسمی، خرید تضمینی گندم به پنج‌میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۲۸ درصدی داشته است.شرکت بازرگانی دولتی ایران بر اساس گزارش ۱۰۰ روزه عملیات سراسری خرید گندم از اول فروردین تا هفتم تیر سال‌جاری، بیش از پنج میلیون تن گندم در قالب ۸۸۹ هزار محموله به صورت تضمینی از ۳۰۹ هزار کشاورز در سرتاسر کشورمان خریداری کرده است.
میزان خرید گندم در ۱۰۰ روز آغازین امسال با تحویل پنج میلیون و ۱۵ هزار تن گندم از کشاورزان که نسبت به سال گذشته، یک میلیون و ۱۰۷ هزار تُن افزایش داشته، از رشد بیش از ۲۸ درصدی برخوردار بوده است و به ترتیب استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۷۱۵ هزار تن، فارس با ۸۰۸ هزار تن، گلستان با ۴۹۸ هزار تن، ایلام با ۲۹۰ هزار تن، خراسان رضوی با ۲۵۲ هزار تن، کرمان با ۲۴۱ هزار تن و کرمانشاه با ۱۶۶ هزار تن بیشترین مقدار خرید گندم را داشته‌اند.
 

استان فارس بالاترین میزان افزایش خرید گندم‌

همچنین استان‌های فارس با ۴۱۱ هزار تن، خوزستان با ۳۶۰ هزار تن، ایلام با ۱۱۸ هزار تن، بوشهر با ۱۰۲ هزار تن، لرستان با ۸۴ هزار تن و کرمانشاه و کرمان هر یک با ۷۷ هزار تن، بالاترین میزان افزایش خرید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند. رشد چشمگیر قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های گذشته باعث افزایش قابل توجه تولید این محصول راهبردی شده است.
طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی میزان خرید گندم تا امروز از مرز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن گذشته است که در مقایسه با سال گذشته، خرید گندم نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته است و حتی امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ هم ۸۲ درصد افزایش تولید گندم داشتیم.
 

 پیش بینی رشد ۵۰ درصدی تولید گندم

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس هم خردادماه سال ۱۴۰۲ از رشد حدود ۵۰ درصدی تولید گندم در سال زراعی جاری نسبت به گذشته خبر داد و گفت: بر اساس پیش بینی کارشناسان این سازمان، تولید گندم در سال زراعی جاری رشد ۵۴۴ هزارتنی را تجربه خواهد کرد که ارزش اقتصادی آن، رقمی بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد ریال خواهد بود. این در حالیست که ارزش اقتصادی این میزان تولید در گندم آبی حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال و در گندم دیم ۳۱ هزار میلیارد ریال است.سطح زیر کشت گندم آبی در استان فارس نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش داشته و سطح زیر کشت گندم دیم تقریبا برابری می کند اما پیش بینی می‌شود سطح قابل برداشت گندم دیم نسبت به سال گذشته ۷۱درصد افزایش داشته باشد.
  

 افزایش پنج برابری تولید گندم در دیم‌زارهای استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس از افزایش پنج برابری تولید گندم در دیم‌زارهای این استان خبر داد و گفت: در استان ۲۸۳ هزار هکتار گندم آبی و ۱۴۴ هزار هکتار گندم دیم داشتیم که از این اراضی یک میلیون ۳۰۰ هزار تن گندم تولید شده است.
حمید دبیری افزود: میانگین عملکرد مزارع دیم این استان در سال گذشته ۳۰۰ کیلوگرم به‌ ازای هر یک هکتار بود، امسال به یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار رسیدیم که معادل با پنج برابر سال گذشته است.
  

چهار و نیم تن در هکتار گندم آبی

این مقام مسئول با بیان اینکه میانگین عملکرد ما در گندم آبی چهار و نیم تن در هکتار بود که نسبت به سال گذشته یک تن اضافه شده و این رقم بسیار مناسب است، گفت: از مقادیر مذکور ۹۵۰ هزار تن خرید تضمینی انجام شده است که در مجموع ۱۰۰ درصد افزایش خرید گندم نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم که یک عملکرد مطلوب برای استان است. به گفته وی، استان فارس مقام اول را در تولید بذر کشور با حدود ۶۰ هزار تن دارد که این مقدار تولید بذر در خرید محاسبه نمی‌شود همچنین گندمی که کشاورز برای خود مصرفی بذر استفاده می‌کند نیز در خرید محاسبه نمی‌شود در نتیجه تولید ما بیشتر از خرید تضمینی گندم است. این مقام مسئول افزود: برداشت گندم در مناطق گرمسیر از ۱۷ فروردین‌ماه آغاز شده است و احتمالا تا اواسط مردادماه برداشت گندم در مناطق شمالی استان شامل، اقلید، آباده، خرم‌بید و بوانات تمام می‌شود و پرونده گندم امسال را با تولید دو برابری نسبت به سال گذشته خواهیم بست. او ادامه داد: برای تولید گندم برای کودهای فسفاته، پتاسه و ازته یارانه داده شده است تا کشاورزان بتوانند با قیمت‌های بسیار پایین این نهاده‌ها را تهیه کنند همچنین یک هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر یک کیلوگرم بذر برای کشاورز یارانه در نظر گرفته شده است.
  

 پاداش خرید در کنار پرداخت یارانه

دبیری با بیان اینکه در کنار پرداخت یارانه در کشت قراردادی پاداش خرید داشتیم که ۱۰۰ هزار تومان به‌ازای هر یک ت‍ُن تولید گندم بود، گفت: در کشت قراردادی برای بیمه محصول، ۲۰ درصد تخفیف توسط دولت در نظر گرفته شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه شهرستان مرودشت با ۲۰ درصد تولید گندم استان، مقام اول را در بین ۳۷ شهرستان دارد، افزود: امسال یکی از نقاط قوت این استان افزایش عملکرد در واحد سطح نسبت به سال گذشته بوده است.
تولید گندم و کشت خوب آن در مناطق مختلف فارس می‌تواند گام بزرگی در مسیر توسعه اقتصادی این استان پهناور باشد.
اگرچه استان فارس همواره در بخش کشاورزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و هست اما ادامه یافتن این روند قطعاً مسیر را برای ورود به بازارهای جهانی هموارتر خواهد کرد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها