کوچک کردن خود برای بزرگ نشان دادن دیگران


نویسنده: محیا تکنده

ارتباط گرفتن با دیگران، چه در حوزه‌ی خانوادگی و چه در حوزه‌های وسیع‌تر اجتماعی همیشه محل مناقشه بوده‌است.
اکثر ما گمان می‌کنیم که در روابط مناسبی قرار نداریم، احساسات ما نادیده گرفته می‌شود یا اینکه دیگران به خاطر منافغ خودشان، مرزهای ما را زیر پا می‌گذارند. بسیاری از این‌ تصورات ممکن است ناشی از سوءتفاهم و بسیاری دیگر ناشی از بلد نبودن مهار‌ت‌های ارتباطی باشد. اما گاهی اوقات باید نسبت به احساسات و میزان راحتی خود در روابط، بسیار حساس باشیم تا بتوانیم از بروز سوءاستفاده جلوگیری کنیم.
ممکن است در ارتباط با همسر، پدر، خواهر، همکار یا هر کس دیگری احساس کنید مجبورید خودتان را سرکوب کنید، احساسات خود را نادیده بگیرید و از بیان خواسته‌های خود به نفع دیگری کناره‌گیری کنید. متاسفانه این نشانه‌ها در فرهنگ ما به عنوان ایثار و فداکاری شناخته می‌شود، اما در واقع مانند این است که تلاش کنید خودتان را در یک جعبه‌‌ی نیم ‌متر در نیم متر جا بدهید. آیا مچاله شدن در چنین فضایی مسبب رشد خواهد شد؟ برای ارتباط شما موثر است؟
می‌توانید در این فضا احساس راحتی کرده یا حتی نفس بکشید؟ اگر همواره در تلاش هستید تا خودتان را با نظر و خواسته دیگران مطابقت بدهید، دیر یا زود احساس شکستگی و فرسودگی خواهید کرد که در نهایت یا مجبور به کناره‌گیری از ارتباط خواهید شد یا با حجمی از افسردگی و هیجان‌های معیوب ادامه می‌دهید. دکتر بروس وایلی، در مقاله‌ی مدیریت زندگی به این مساله اشاره می‌کند که اگر احساسات، بینش‌ها و مهار‌های واقعی خود را به دیگران نشان ندهید و دائما آن‌ها را سرکوب کنید، دیگران موقعیت شما را درک نمی‌کنند و از ترفیع، بهبود و درک متقابل دور خواهید ماند.
او معتقد است که اگر طرفین ارتباطی شما، انعطاف‌پذیری و قدرت درک نظرات و احساسات شما را ندارند، بهتر است یا از آن‌ها فاصله بگیرید یا مهارت ابراز وجود و گفتگو را بیاموزید تا بتوانید بدون بحث و مشاجره خود را بیان کنید. دکتر وایلی می‌گوید:« اگر شما به مدت طولانی از موقعیتی برای بیان احساسات و واقعیت خود محروم باشید، به مرور دچار ناتوانی در بیان احساسات و حتی ناتوانی در پیدا کردن کلمات برای یک گفتگوی واقعی شوید. در چنین حالتی حتی اگر دیگران از شما بخواهند که خودتان را ابراز کنید، این شما هستید که نمی‌توانید این کار را انجام دهید». 
از خودگذشتگی‌هایی که در محدود کردن و کوچک‌کردن خود انجام می‌دهید تا دیگران احساس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند، مجموعه‌ای از پیامدهای منفی را برای سلامت روان و زمینه‌ی زندگی‌تان خواهد داشت. ممکن است بعد از مدتی احساس کنید دنیایی از خشم فروخورده در وجود شما ریشه دوانده و اعتماد به نفس از وجودتان رخت بسته است. با تلاش برای یادگیری مهارت ابراز وجود، گفتگوی موثر و احترام به خود، می‌توانید در جهت بهبود این شرایط گام بردارید.  
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها