سخنگوی صنعت برق خبر داد:

صرفه‌جویی ۸۵۰ مگاواتی مصرف برق با تغییر ساعت کار ادارات



سخنگوی صنعت برق گفت: تغییر ساعت کار بخش اداری و رعایت توصیه‌های مدیریت مصرف برق در این بخش موفق به صرفه‌جویی ۸۵۰ مگاوات برق در تابستان شدیم که این اقدام معادل احداث یک نیروگاه با ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ مگاوات است.

به گزارش صبح ساحل،  سخنگوی صنعت برق در همین رابطه گفت: تغییر ساعت کار بخش اداری و رعایت توصیه‌های مدیریت مصرف برق در این بخش موفق به صرفه‌جویی ۸۵۰ مگاوات برق در تابستان شدیم که این اقدام نیازمند احداث یک نیروگاه با ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ مگاوات بود.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی در خصوص تأثیر کاهش ساعت کاری بخش اداری در مصرف برق افزود: ناترازی تولید و مصرف برق حداقل ۱۰ هزار مگاوات است که باید برنامه‌هایمان به‌گونه‌ای باشد که همه مشترکان از برق مطابق با نیاز خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: ساعت اوج مصرف روزانه از ساعت ۱۱ تا ۱۷ است. یعنی بیشترین میزان مصرف برق در این ساعت‌ها اتفاق می‌افتد که دلیل آن استفاده هم زمان وسایل سرمایشی در این ساعت‌ها است.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای انجام شد که ساعت خاتمه کار بخش اداری کشور بر اساس مصوبه هیئت وزیران ساعت ۱۳ باشد و متناسب با آن وسایل سرمایشی در مناطق عادی ساعت ۱۲ و در مناطق گرمسیر ساعت ۱۳ خاموش شود.

رجبی مشهدی با اشاره به هدف‌گذاری کاهش هزار مگاواتی مصرف برق نهادها؛ سازمان‌های عمومی و غیردولتی نظیر بانک‌ها و شهرداری‌ها، گفت: شاهد محقق‌شدن ۸۵ درصد از این ظرفیت ۱۰۰۰ هزار مگاواتی شدیم به‌نوعی که این امکان مهیا شد که بتوانیم این انرژی را به سایر بخش‌ها همانند صنعت و یا بخش‌های تولیدی کشور تحویل دهیم.

وی خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی ۸۵۰ مگاوات برق نیازمند احداث نیروگاهی به ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ مگاوات است که عدد بسیار بزرگی است و معادل ۲ تا ۳ نیروگاه بزرگ کشور است.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: طرح کاهش ساعت کاری ادارات ازاین‌جهت موفقیت‌آمیز بوده که میزان مصارف برق در ساعت اوج کاهش یافت و همکاری بسیار خوبی اتفاق افتاد و جا دارد از همه کارمندان و هم‌وطنانی که دراین‌خصوص روال عادی زندگی‌شان تغییر کرد تشکر و قدردانی کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: امیدواریم بهینه و صحیح مصرف‌کردن برق در کشور نهادینه شده باشد و در ادارات، شهرداری‌ها، بانک‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که با کاهش مصرف در این بخش‌ها روبه‌رو باشیم که قطعاً به حفظ محیط‌زیست هم کمک خواهد کرد.

رجبی مشهدی با اشاره به مصوبه بازگشت ساعت کار ادارات به ساعت عادی گفت: پس از ۱۵ شهریورماه ساعات کار ادارات به روال قبل باز خواهد گشت و باتوجه‌به اینکه در هفته آتی دمای هوا قدری کاهش خواهد یافت، انتظار داریم شاهد کاهش مصرف برق باشیم. هر چند هنوز هم نیازمند همکاری همه هم‌وطنان در بخش‌های مختلف با صنعت برق در مدیریت مصرف برق هستیم.

وزارت نیرو امسال هم برای گذر از تابستانی بدون خاموشی برنامه‌های گسترده‌ای را از مهرماه سال گذشته تدوین و اجرا کرد. این برنامه‌ها شامل توسعه ظرفیت جدید نیروگاهی، افزایش توان نیروگاه‌های موجود، انجام به‌موقع تعمیرات نیروگاهی، تشویق مردم به‌صرفه جویی با اختصاص پاداش‌های چندبرابری و در نهایت اعمال روش‌های مدیریت مصرف در بخش صنعت و اداری بود. هرکدام از این برنامه‌ها در بخش‌های خود موفقیت‌هایی به همراه داشت؛ اما یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که برای اعمال روش‌های مدیریت مصرف مورد تأکید قرار گرفت، بخش اداری بود. بر این اساس بخش اداری بر اساس مصوبه هیئت وزیران مقرر شد نسبت به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعت‌های کاری نسبت به سال گذشته و ۶۰ درصد در ساعت غیرکاری نسبت به سال پایه ۱۴۰۰ اقدام کنند. برای اجرای این مصوبه در بخش اداری تنبیه هم در نظر گرفته شد و بخش اداری که رعایت مدیریت مصرف نداشتند با قطع برق روبرو شدند. بیشتر ادارات هم همکاری خوبی با صنعت برق در گذر از پیک مصرف برق در تابستان امسال داشتند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها