کتاب‌یار

مشکل همیشه افسردگی نیست


نویسنده: محیا تکنده

انسان در دوره‌ی فعلی، به دلیل سبک زندگی که پیش گرفته است با حجم زیادی از هیجانات منفی روبه‌رو می‌شود، او علاوه بر تلاش برای بقا و حفظ زندگی همواره باید برای کنترل احساسات و عواطف خود انرژی زیادی مصرف کند.
    
ما به عنوان انسان‌های عصر جدید، فرصت چندانی برای توجه به احساسات و کاوش در آن‌ها نداریم، چرا که باید وقت خود را صرف کارهایی کنیم که تضمین می‌کنند در جامعه بقا خواهیم یافت. به همین دلیل است که هرگونه افت انرژی و بی‌میلی را سریعا و بدون هیچ تفکری با عنوان افسردگی شناسایی کرده و هر هیجان شدید و ناخوشایندی را اضطراب نامگذاری می‌کنیم. هیلاری جکوبز هندل در کتاب "مشکل همیشه افسردگی نیست"، خوانندگان خود را به کاوشی عمیق در احساسات و دیدن آنچه که همیشه سعی کرده‌اند از آن فرار کنند، دعوت می‎‌کند. او معتقد است مشکل اکثر ما افسردگی، اضطراب و دیگر اختلالات خلقی نیست، بلکه ما از سرکوب عاطفی خود رنج می‌کشیم، چرا که قادر نیستیم زمانی را به شناسایی و واکاوی احساسات خود اختصاص دهیم.
نویسنده که درمانگری کارآمد هم محسوب می‌شود، در این اثر با استناد بر جلسات درمانی و شرح حال کسانی که به او مراجعه کرده‌اند، ایده‌ی درمانی خود را برای خوانندگان ملموس‌تر می‌کند. هیلاری جکوبز در جایی از کتاب خود می‌نویسد: « مهر ورزیدن به خود برای بیشتر ما کار آسانی نیست. اما کسانی که با مهر و پذیرش با خودشان برخورد می‌کنند، حال خوش‌تری دارند... وقتی توانستید محبتی را که قرار بوده به دیگری بدهید تصور کنید و جهت آن را به سمتی از خودتان تغییر دهید که اخیرا رنجیده است، می‌تواند احساس بهتری را تجربه کنید». این کتاب به مخاطبان خود می‌اموزد که احساسات دفاعی و بازدارنده‌ (مانند احساس شرم) را شناسایی کنند، چرا که این احساس شرم، گناه و عذاب وجدان می‌تواند احساسات اصلی مانند خشم، ترس و شادی را مسدود کند. هیلاری جکوبز از بیمارانی می‌نویسد که با اضطراب اجتماعی، افسردگی، فوبیا و غیره به او مراجعه کرده‌اند و در نهایت او متوجه شده که همه‌ی آن‌ها در جوانی آسیب‌هایی را متحمل شده‌اند که دفاع‌های عاطفی آن‌ها را برانگیخته و در نهایت این دفاع‌ها با عنوان اختلالات شناخته شده‌اند، اما درمانگر با استفاده از روش مثلث تغییر آن‌ها را به سمت کاوش احساسات، پذیرش آن‌ها و در نهایت تجربه‌ی احساس رضایت هدایت کرده است. این کتاب با ادبیاتی گیرا و روان، هم برای روانشناسان و هم برای عموم مردم می‌تواند بسیار مفید و یاری بخش واقع شود. مثال‌های پی‌درپی، تمرینات و توضیح مکرر مسائل و شیوه‌ی درمانی باعث شده تا این کتاب در ردیف کتاب‌های مفید خودیاری برای همگان قرار بگیرد و تمام افراد بتوانند از شیوه‌ی درمانی کتاب استفاده کنند. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها