مجوز سفر لنج‌های سنتی پس از گذشت ۷ ماه از سال هنوز صادر نشده است

منـع مسکـوت ته‌لنجی



قصه ته‌لنجی در سال‌ها و ماه‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذشته است. ملوانان و خدمه لنج‌ها به ازای هر سفر دریایی مجاز به واردات مقداری کالا هستند که به ته‌لنجی معروف است. تعداد زیادی از مردمان جنوب از این طریق امرارمعاش و برخی نیز به‌خصوص در شرق هرمزگان تنها از همین راه مایحتاج زندگی خود را تأمین می‌کنند. کاهش تعداد سفرهای ته‌لنجی در سال‌های اخیر، آن را از رونق انداخته است اما هنوز امورات تعدادی زیادی از مردم از این راه می‌گذرد. حال به نظر می‌رسد پس از گذشت هفت ماه از سال، هیچ‌گونه مجوزی برای سفر لنج‌های سنتی داده نشده و ملوانان چشم‌انتظار صدور مجوز اولین سفر در سال ۱۴۰۲ هستند. در همین رابطه با رئیس تعاونی لنج‌داران شهرستان سیریک گفت‌وگو کرده‌ایم.
رئیس تعاونی لنج داران سیریک ضمن گلایه از عدم اختصاص سفر ملوانی در سال ۱۴۰۲ گفت: نیمی از سال گذشته اما هنوز مجوز سفر ته‌لنجی به ما داده نشده است. در سال ۱۴۰۲ هیچ سفری نرفته‌ایم. این موضوع وضعیت اقتصادی ملوانان و لنج‌داران را تحت تأثیر قرار داده است.
«عیسی عبدالهی» اظهار کرد: این موضوع را از گمرک و استانداری هرمزگان پیگیری کرده‌ایم، می‌گویند هیئت دولت هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته و هیچ سفری برای سال ۱۴۰۲ تخصیص داده نشده است. وی بابیان اینکه هیئت دولت باید موافقت کند و تصمیم بگیرد تا مجوز صادر شود، گفت: سال گذشته نیز پس از کش‌وقوس‌های فراوان اجازه سفر دوم داده شد؛ مسئله سامانه جامع تجارت بود که خود سامانه مشکل داشت. زمانی که برای ثبت سفارش اقدام می‌کردیم تا دو مرحله پیش می‌رفت و متوقف می‌شد. بعد از این مسائل، به استان‌ها اختیار تصمیم داده شد که سفر دوم طبق روال سابق به لنج‌داران مجوز داده شود.
رئیس تعاونی لنج داران شهرستان سیریک بابیان اینکه مسئولان نتوانستند اهداف سامانه جامع تجارت را محقق و پیاده کنند، عنوان کرد: ما هر دو سهمیه سفر سال ۱۴۰۱ را رفتیم. بعدازاینکه مجوز سفر دوم لنج‌ها تا اوایل ۱۴۰۲ تمدید شد تعدادی در سال جاری سفر دوم خود را انجام دادند؛ اما برای سال ۱۴۰۲ هنوز هیچ‌گونه مجوزی صادر نشده است.
عبدالهی با انتقاد از اینکه تعداد سفرهای مجاز لنج‌ها در سال هیچ سازوکار مشخصی ندارد، گفت: اینکه در سال چند سفر برویم اصلاً قطعی نیست. هیچ مصوبه‌ی مشخصی در این رابطه نداریم. هفت ماه از سال گذشته و هنوز اجازه هیچ سفری داده نشده است. به نظر می‌رسد هرسال سخت‌گیری در این خصوص بیشتر می‌شود. از سال ۱۴۰۰ وضعیت این‌گونه شده، قبل ۱۴۰۰ تعداد سفرها دل به خواهی بود، بعد شد سه سفر و کمتر.
وی افزود: وضعیت استان‌های ساحلی دیگر هم به همین صورت است؛ طبق شنیده‌ها لنج‌داران استان بوشهر هم در سال ۱۴۰۲ هنوز هیچ مجوزی دریافت نکرده‌اند.
رئیس تعاونی لنج‌داران سیریک بابیان اینکه قانونی که تصویب نشده هیچ، مانع رفتن لنج‌ها هم شدند، گفت: نگهداری لنج هزینه دارد. سالی یک‌بار باید لنج را به داکت ببریم که هزینه آن حداقل 300 میلیون تومان است. اگر لنج در تردد باشد هزینه آن کمتر می‌شود. علاوه بر این خواب لنج اگر زیاد باشد، گونه‌ای کرم وجود دارد که لنج‌های چوبی را سوراخ می‌کند.
وی درباره اخذ مالیات در سفرهای ملوانی گفت: در سفرهای قبل هر لنج حدود 70 میلیون تومان به‌حساب گمرک واریز می‌کرد. به گفته عبدالهی، ۹۷ قلم کالا برای واردات از طریق ته‌لنجی آزاد است که این کالا‌ها شامل وسایل برقی، مواد غذایی، موتورهای دست‌دوم می‌شود.
رئیس تعاونی لنج داران شهرستان سیریک در پایان افزود: سیریک ۲۲ لنج باربری کوچک با ظرفیت ۱۰۰ تا نهایتاً ۲۰۰ تن دارد که حدود ۸ تا ۱۰ نفر به‌عنوان ملوان روی هرکدام از این لنج‌ها کار می‌کنند. افرادی که به‌عنوان ملوان بر این لنج‌ها کار می‌کنند اکثراً مایحتاج خود را از این طریق تأمین می‌کنند. لازم است نمایندگان مجلس و استاندار هرمزگان پیگیری‌های لازم را برای صدور مجوز سفر ملوانی انجام دهند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها