دلهره‌های کودکی جستجوی خود واقعی


نویسنده: محیا تکنده

همه‌ی ما کماکان بر این واقعیت آگاهی داریم، که نوع رفتار والدین و روش تربیتی که از آن برای آموزش ما بهره گرفته‌اند در شکل‌گیری شخصیت ما و رفتاری که در بزرگسالی پیش می‌گیریم، نقشی مهم و اساسی دارد.
اما این که رفتار والدین با کودک خود، دقیقا چقدر در آینده و شیوه‌ی زندگی او نقش دارد، برای متخصصان همچنان در هاله‌ای از ابهام است. آلیس میلر، روانکاو سوئیسی که بخاطر کتاب‌هایش در حوزه‌ی بدرفتاری والدین با کودکان شهرتی جهانی دارد، در یکی از کتاب‌های خود به نام "دلهره‌های کودکی" دقیقا به این مساله می‌پردازد که رفتار والدین با کودک و بخصوص رفتار بد و شیوه‌های تربیتی نادرست و خشن، تا چه حد می‌تواند بر سرنوشت کودک تاثیر بگذارد.
میلر در این کتاب ریشه ‌ناهنجاری‌های روانی و بدرفتاری بشر را در آسیب‌هایی می‌داند که هر فرد در کودکی متحمل شده‌است. کتاب دلهره‌های کودکی دارای سه فصل اصلی است و در طی این سه فصل نویسنده تلاش می‌کند تا خواننده را به سمت احساس دورباره‌ی مشکلات کودکی راهنمایی کند.
مخاطب به مرور و در مسیر کتاب متوجه می‌شود که روش‌ تربیتی سنتی والدین و تنبیه‌های گاه و بی‌گاه باعث شکل‌گیری سرکوب احساسات در کودک می‌شود و این احساسات سرکوب‌ شده انقدر ادامه پیدا می‌کنند و در فرد انباشته می‌شوند که سرانجام به صورت انواع ناهنجاری‌ها و اختلالات روانی مانند افسردگی، وسواس، حملات وحشت، دوره‌های متناوب پرخاشگری و غیره، بروز پیدا می‌کنند و فرد و حتی جامعه را درگیر آسیب‌های فراوان می‌کنند.
میلر معتقد است تنها راه نجات از این احساسات فروخورده و سرکوب‌شده، تجربه‌ی دوباره‌ی احساسات کودکی است و در جایی از کتاب می‌نوبسد: «اگر قرار بود تمام احساساتم و تناقض‌های دردناک ان‌ها را در یک کلمه خلاصه کنم، چیزی جز این کلمه نمی‌توانستم بگویم: وحشت. در تمام لحظات جسته و گریخته‌ی شادی در دوران کودکی، چیزی که حس می‌کردم وحشت بود، وحشت و تردید؛ وحشت از تنبیه شدن، وحشت از وجدان خودم، وحشت از تلاطمات روحی که در نظر من ممنوع و گناه محسوب می‌شد».
در این اثر آلیس میلر، به صورت تدریجی و با صحبت کردن از دوران کودکی و توضیح مثال‌های مختلف تلاش می‌کند تا به ما کمک کند احساسات گمشده و گذشته‌ی سرکوب‌شده‌ی خود را بازیابی کرده و راحت‌تر به سمت سلامت روان و احساس رضایت گام برداریم. از طرف دیگر این کتاب به والدین و مراقبان کودکان می‌آموزد که چطور با در پیش گرفتن رفتارهای حمایتی و همدلانه با کودک، می‌توانند به او در تجربه‌ی احساساتش یاری برسانند و احتمال شکل‌گیری اختلالات و آسیب‌های روانی در بزرگسالی را کاهش دهند. خواندن این کتاب برای تمام افراد، در تمام سنین ضروری و مفید خواهد بود، چرا که گامی برای تجربه‌ی بی‌واسطه‌ی احساسات و آشتی با درونیات به روش روانکاونه می‌باشد. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها