تداوم کاهش داوطلبانه تولید نفت عربستان و روسیه



عربستان سعودی و روسیه در آستانه نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس اعلام کردند به کاهش داوطلبانه تولید نفت خود تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه می‌دهند. 

  

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، بیانیه‌های عربستان سعودی و روسیه ساعاتی پیش از برگزاری نشست آنلاین کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در اواخر روز چهارشنبه، منتشر شد.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در صورت لزوم، می‌تواند خواستار برگزاری نشست کامل وزیران اوپک پلاس شود اما منابع آگاه به رویترز گفته بودند که بعید است این کمیته در سیاست تولید نفت خود تغییری دهد.

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه روند کاهشی داشت و نفت برنت پس از انتشار این خبر، یک دلار کاهش یافت و به ۸۹ دلار و ۹۲ سنت در هر بشکه رسید اما اندکی بعد، ۹۰ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه معامله شد.

برخلاف خواسته آمریکا و متحدان غربی این کشور که استدلال کرده‌اند جهان برای حمایت از رشد اقتصادی و اقتصاد جهانی، به قیمت‌های پایین‌تر نیاز دارد، تولیدکنندگان اوپک پلاس از سال میلادی گذشته، تولید خود را کاهش داده‌اند تا به گفته خودشان، اقدامی پیشگیرانه برای حفظ ثبات بازار باشد.

عربستان سعودی اعلام کرد کاهش تولید داوطلبانه نفت خود به میزان یک میلیون بشکه در روز را در  نوامبر و تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد و این تصمیم را ماه آینده، دوباره بررسی خواهد کرد.

وزارت انرژی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: تولید این کشور در ماه‌های نوامبر و دسامبر، تقریبا ۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود. در این بیانیه آمده است: تصمیم برای کاهش اضافی تولید در ماه آینده مورد بازبینی قرار خواهد گرفت تا در صورت لزوم، کاهش یا افزایش بیشتری پیدا کند.

عربستان سعودی کاهش تولید اضافی را از ژوئیه اجرا کرد و آن را به صورت ماهانه تمدید کرد. این کشور در سپتامبر اعلام کرد: این کاهش تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت اما هر ماه، تحت بازبینی قرار خواهد داد.

روسیه در ماه اوت اعلام کرد که صادرات خود را تا پایان سال میلادی جاری، به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

 بر اساس گزارش رویترز، کاهش تولید اضافی عربستان و روسیه علاوه بر کاهش توافق شده میان اعضای اوپک پلاس در آوریل است که تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها