۴۱ درصد از دوزیستان در حال انقراض هستند



تحقیقات نشان داده متاسفانه طی چند دهه اخیر شرایط زیست محیطی کره زمین به دلیل فعالیت‌های انسانی به طور مستقیم و غیر مستقیم دچار آسیب دیدگی جدی شده و این موضوع منجر به  در معرض خطر انقراض قرار گرفتن گونه های مختلف جانوری مانند دوزیستان شده است

به گزارش صبح ساحل به نقل از آنا: نتایج مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد ۴۱ درصد از گونه‌های مختلف دو زیستان بنا به دلایل مختلفی همچون تخریب زیستگاه، بیماری و تغییرات آب به لبه پرتگاه انقراض نزدیک شده و در صورت عدم تمهیدات لازم، برای همیشه از بین خواهند رفت. در این میان شرایط برخی از این گونه‌ها همچون قورباغه خاردار، سمندر نیوتک قرمز، نوعی دوزیست غول پیکر آفریقای غربی، وزغ درختی و سمندر آتشین به مراتب حاد‌تر است.

این تحلیل بر اساس یافته‌های یک ارزیابی جهانی جدید اعلام شد که روز چهارشنبه توسط انجمن حفاظت از ۸۰۱۱ گونه از دوزیستان - مهره دارانی که هم در زیستگاه‌های آبی و هم در مناطق خشکی زندگی می‌کنند، منتشر شد.

بر اساس این گزاش، وضعیت دوزیستان جهان در حال حاضر وخیم‌تر از زمان اولین ارزیابی در سال ۲۰۰۴ میلادی است که بر اساس داده‌های به روز شده برای آن دوره، ۳۹ درصد از گونه‌ها در معرض تهدید بودند. در این شرایط و بر اساس ارزیابی جهانی، سمندر‌های آتشین به طور جدی در معرض خطر انقراض هستند و ممکن است به زودی از بین بروند.

این تحقیقات نشان داد متاسفانه فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی تعادل ظریف زیست محیطی سیاره ما را که برای میلیون‌ها سال به ثبات رسیده بود، به ضرر جانوران و گیاهان بر هم زده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بین انواع مهره داران ساکن در کره زمین، دوزیستان بدترین شرایط را دارند.

دانشمندان در ارزیابی‌های جداگانه خود دریافتند ۲۷ درصد پستانداران، ۲۱ درصد خزندگان و ۱۳ درصد پرندگان در معرض خطر انقراض قرار دارند.

 مطالعه و ارزیابی دوزیستان ماحصل همکاری جهانی بیش از هزار متخصص از کشور‌های مختلف بود. یافتن گونه‌ای در معرض خطر انقراض به این معنی است که این جانور خاص در فهرست قرمز «اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت» یا (IUCN) قرار داشته باشد.

بر اساس این استاندارد جهانی، گونه‌های جانوری به دسته بندی‌های مختلفی همچون به شدت در خطر انقراض، در معرض خطر یا آسیب پذیر تقسیم بندی می‌شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها