در گفت‌وگو با رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خدمات ناباروری استان تشریح شد؛

نورِ امید پدر و مادر شدن



طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت، بیش از ۴.۵ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد. هزینه‌های سنگین درمان ناباروری را که فاکتور بگیریم، طولانی بودن پروسه درمان نیز، یکی از چالش‌های پیش روی زوجین نابارور است. به گفته تعدادی از زوجین، هزینه‌هایی که برای درمان صرف کرده‌اند، از ۲۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان بوده است. البته با اجرای قانون جوانی جمعیت، وزارت بهداشت مکلف شده زوجین نابارور را تحت پوشش بیمه قرار دهد تا هزینه‌های درمان برای آن‌ها کاهش یابد. به تازگی نیز، معاون دفتر تخصصی سازمان بیمه سلامت کشور اعلام کرده که زوج‌های نابارور با مراجعه به مراکز دولتی با تعرفه ۹۰ درصد و با مراجعه به سایر مراکز با ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. در استان هرمزگان نیز خدمات ناباروری به زوجین ارائه می‌شود. به همین منظور، با «دکتر غلامعلی جاودان»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره خدمات ناباروری در استان و شمار زوجین نابارور گفت‌وگو کرده‌ایم که ادامه می‌خوانید.
  
    

 بندرعباس، تنها شهرستان دارای مرکز فوق تخصصی خدمات ناباروری استان

«دکتر غلامعلی جاودان»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه سه سطح خدمات ناباروری در استان هرمزگان به زوجین نابارور ارائه می‌شود، گفت:« سطح یک خدمات ناباروری، مراکز بهداشتی واقع در محلات شهرها محسوب می‌شوند که زوج‌های نابارور را شناسایی می‌کنند. به بیان دیگر؛ اطلاعات زوجین در اختیار مرکز بهداشت قرار گرفته و اگر زوجی پس از ده سال ازدواج، صاحب فرزند نشده باشند با آنان تماس گرفته می‌شود که در صورت ناباروری، خدمات درمانی در اختیار آنان قرار گیرد. البته گروه دیگری نیز هستند که زوجین با مراجعه به مرکز بهداشت و تکمیل کردن فرم خوداظهاری در گروه زوجین نابارور قرار می‌گیرند».
به گفته جاودان، در سطح یک خدمات ناباروری، زوجین تنها توسط پزشک ویزیت می‌شوند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد:« سطح دو خدمات ناباروری در استان هرمزگان، تنها در غرب {بیمارستان بندرلنگه} و شرق {بیمارستان ابوالفضل میناب} انجام می شود. در این مراکز، متخصصین آموزش دیده نیز زوجین را ویزیت می‌کنند و  آزمایشات اولیه را برای علل ناباروری زوجین می‌گیرند». جاودان با بیان اینکه سطح سوم نیز مرکز فوق تخصصی خدمات ناباروری است که در مرکز استان هرمزگان {بیمارستان شهید محمدی} واقع شده است، اضافه کرد:« درمان در این مرکز فوق تخصصی، کاملا رایگان است و تنها برای کاشت جنین {IVF} هزینه گرفته می شود. البته بیمارستان‌های خصوصی نیز خدمات ناباروری را انجام می‌دهند اما هزینه‌های درمان متغیر و برحسب نوع بیمه زوجین است».
 

 بیش از 12 هزار زوج  نابارور در استان

دکتر غلامعلی جاودان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان با بیان اینکه تاکنون بیش از 12 هزار و  936  زوج  نابارور در استان شناسایی شده است، گفت: «در طرح پایش و غربالگری که از جامعه هدف در حوزه بهداشت و درمان صورت گرفته است و شناسایی زوجین نابارور، ارجاع به موقع  به سطوح بالاتر و درنهایت درمان از عوامل تاثیر گذار در رشد جمعیت است».

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها