پرداخت وام فرزندآوری در ۶ ماهه ۱۴۰۲ کاهش یافت



آمارها نشان می‌دهند که با وجود افزایش ۴۲ درصدی مبلغ وام فرزندآوری پرداخت شده در ۶ ماهه اول ۱۴۰۲ در مقایسه با سال گذشته، تعداد تسهیلات پرداختی ۶,۲ درصد کاهش یافته است.
    
به گزارش صبح ساحل، آخرین آمار و ارقام مربوط به پرداخت وام فرزندآوری در ۶ ماهه نخست سال جاری را برای عموم افشا کرد.

آماری که بر اساس آن، با وجود افزایش مبلغ تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده توسط شبکه بانکی، تعداد وام‌ها کاهشی شده و به عبارتی دیگر، دریافت این تسهیلات سخت‌تر از قبل شده است. طوری که همچنان بیش از ۳۶۳ هزار نفر در صف دریافت وام فرزندآوری هستند.

کاهش ۶,۳ درصدی تعداد تسهیلات فرزند

گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که بانک‌های کشور از آغاز سال ۱۴۰۲ تا پایان شهریورماه، ۳۵۹ هزار و ۱۲ فقره وام فرزندآوری به واجدان شرایط دریافت این تسهیلات پرداخت کرده‌اند. طوری که ارزش این وام‌ها تا پایان ۶ ماهه نخست سال جاری به بیش از ۲۲ هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان می‌رسد.

این در حالیست که در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته، ۳۸۳ هزار و ۳۷۷ نفر از متقاضیان وام فرزندآوری موفق به دریافت این وام شده بودند و رقم پرداختی بانک‌ها در قالب تسهیلات فرزندآوری حدود ۱۵,۳ هزار میلیارد تومان بود.

به این ترتیب، با وجود اینکه مبلغ تسهیلات فرزندآوی پرداخت شده در نیمه نخست امسال، حدود ۴۲ درصد بیشتر از سال گذشته بوده، اما تعداد وام‌ها ۶,۳ درصد معادل ۲۴ هزار و ۳۶۵ فقره وام کمتر شده است.

این کاهش در تعداد تسهیلات پرداختی در حالی رخ داده که هم دولت و هم بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ تاکید بسیار بیشتری نسبت به سهولت پرداخت وام فرزندآوری به متقاضیان داشتند اما به نظر می‌رسد که نه تنها در دستیابی به این هدف موفق نبوده‌اند، بلکه وام گرفتن برای واجدان شرایط، دشوارتر از گذشته شده است.

صف وام فرزندآوری طولانی‌تر شد

طبق داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی، در پایان شهریورماه امسال همچنان ۳۶۳ هزار و ۶۱ نفر از متقاضیان واجد شرایط در صف دریافت وام فرزندآوری هستند. اما نکته قابل توجه آن است که تعداد افراد در این صف در ابتدای سال جاری معادل ۳۰۴ هزار نفر بود.

به عبارت دیگر، با وجود پرداخت ۳۸۳ هزار و ۳۷۷ نفر وام فرزندآوری تا پایان شهریورماه، افزایش تقاضا برای این وام سبب شده که صف آن طولانی‌تر از قبل شود.

کدام بانک‌ها بیشترین تسهیلات فرزند را پرداخت کرده‌اند؟

آمارها نشان می‌دهند که بانک ملی با پرداخت ۹۲ هزار و ۹۰۰ فقره وام فرزندآوری به مبلغ بیش از پنج هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان تا پایان تیر ماه، بیشترین سهم از پرداخت این تسهیلات را به خود اختصاص داده است. البته باید خاطرنشان کرد که تعداد متقاضیان دریافت وام فرزندآوری از این بانک، بیش از هر بانک دیگری بوده و همچنان ۶۴ هزار و ۳۸۳ نفر در صف دریافت وام از بانک ملی قرار دارند.

بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و سپه نیز پس از بانک ملی، بیشترین وام فرزندآوری را پرداخت کرده‌اند. از سوی دیگر اما کمترین آمار پرداخت تسهیلات فرزند متعلق به بانک توسعه صادرات، ایران و ونزوئلا و خاورمیانه است؛ طوری که بانک توسعه صادرات از ابتدای سال تنها یک فقره وام فرزند پرداخت کرده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها