معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد

غربالگری 370 هزار نفر در پویش ملی سلامت هرمزگان



بیش از 12000 نفر مشکوک به فشارخون و دیابت در هرمزگان شناسایی شدند. این افراد در پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون شرکت کردند. این پویش ملی سلامت باهدف تشخیص زودرس و درمان به‌موقع فشارخون بالا و دیابت؛ از ۲۰ آبان ماه در سرتاسر کشور آغازشده و تا 15 دی‌ماه ادامه دارد.به گفته دکتر عبدالجبار ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان؛ نیمی از افراد مبتلابه بیماری دیابت و فشارخون، از بیماری خود اطلاع ندارند که با پیوستن به پویش ملی سلامت و انجام غربالگری دیابت و فشارخون، می‌توانند از سلامت خودآگاه شوند. در این مدت بیش از 370 هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال هرمزگان (32درصد جمعیت هدف) از آغاز پویش ملی سلامت تاکنون در طرح غربالگری دیابت و فشارخون شرکت کرده‌اند.  این پویش در استان در تمام خانه‌های بهداشت (618)، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت (177) و 30 تیم‌های سیار در ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز تجمعی در حال اجرا است.
     
شناسایی 176 هزار  بیمار باسابقه قبلی فشارخون  و دیابت 
ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان در نشست با خبرنگاران جمعیت هدف این پویش را ۱۰۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و ۷۰ درصد در سایر مناطق عنوان کرد و گفت: انتظار داریم با همکاری مردم و نهادها تا پایان طرح به این هدف دست‌یابیم. وی هدف پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون را  آموزش بیشتر، بالا بردن سطح سلامت مردم ، شناسایی کامل بیماران دیابت و فشارخون بالا و همچنین کنترل بیشتر بیماران دیابت و فشارخون ذکر کرد و یادآور شد:  بیش از 8000 مورد جدید مشکوک به فشارخون بالا و بیش از 4000 مورد جدید مشکوک به دیابت طی این مدت در هرمزگان شناسایی شدند. ذاکری جمعیت هدف شهرستان‌های استان را یک‌میلیون و 147 هزار و 639مورد دانست و ادامه داد: تعداد مورد انتظار غربالگری روزانه 31 هزار و 17 مورد بوده که  تعداد غربال گیری شده روزانه 29هزار و 304 است  و انتظار داریم در این طرح 12 درصد جمعیت مبتلا به فشارخون و 6 درصد جمعیت مبتلا به دیابت شناسایی کنیم.وی تصریح کرد:همچنین بیش از 176 هزار  بیمار باسابقه قبلی فشارخون  و دیابت قبل از اجرای طرح شناسایی و تحت خدمات درمانی قرار گرفتند.
   
طرح خود اظهاری 
معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان بیماری‌های غیر واگیر عامل ٧٨ درصد مرگ‌ومیرها اعلام کرد  که ۴۵ درصد آن‌ها به بیماری‌های قلب و عروق مرتبط است و نشان از اهمیت این بیماری‌ها است.وی گفت: نارسایی و تشخیص زودرس این ۲ بیماری می‌تواند از ابتلا به سایر بیماری‌ها پیشگیری کند و از ایجاد عوارض دربیماران احتمالی آینده و تحمیل هزینه‌های درمانی به افراد جلوگیری کند. ذاکری اظهار داشت: این طرح سنجش فشارخون، مراجعه به پزشک و سنجش قند خون کاملاً رایگان است، بنابراین فرصتی است تا وضعیت سلامت خود را ازنظر فشارخون و دیابت کنترل کنیم. 
وی افزود: افرادی که در سال جاری آزمایش قند خون ناشتا و همچنین در منزل دستگاه فشارسنج مناسب دارند و قد وزن خودشان را می‌دانند می‌توانند درخوداظهاری این پویش با باز کردن لینک ارسال‌شده از سوی وزارت بهداشت  شرکت کنند.ذاکری گفت:با توجه به اینکه ۲ بیماری فشارخون بالا و دیابت، قاتلین خاموشی هستند؛ در بسیار از موارد به‌خصوص در افرادی که سن زیر ۳۰ سال دارند، بدون علامت هستند.وی تأکید کرد:این پویش غربالگری دیابت و فشارخون بالا، تمامی افراد بالای ۱۸ سال یعنی متولدین ۲۰ آبان ماه ۱۳۸۴ به قبل باید برای کنترل فشارخون و قند خون به خانه‌های بهداشت در روستاها و پایگاه‌های سلامت در شهرها و همچنین مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مراجعه کنند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها