شهر بادگیرها تشنه‌ی توجه دولت


نویسنده: عبداسلام جمالی

صنعت گردشگردی در دنیای امروز از صنایع پردرآمد و پول ساز محسوب می شود به طوری که بسیاری از کشورها که از منابع انرژی های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال سنگ محرومند با سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری توانسته‌اند درآمدی همسنگ با کشورهای صاحب انرژی را تصاحب نمایند. امروزه جایگاه صنعت گردشگری به جایی رسیده است که به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی جهان محسوب می‌شود و این صنعت علاوه بر اینکه اصلی ترین منبع درآمد ارزی، اشتغال زایی، رشد اجتماعی و فرهنگی، افزایش سطح رفاه عمومی است می‌تواند عرصه‌ای برای رشد بخش خصوصی و وسیله‌ای برای توسعه زیربنایی نیز باشد. 
این صنعت بعد از صنایع خودروسازی، ساختمانی و غذایی چهارمین صنعت برتر جهان است.صنعت گردشگری در حال حاضر ۱۲ درصد تولید ناخالص ملی، ۱۰ درصد از اشتغال، ۵ درصد از صادرات و ۵ درصد از سرمایه‌گذاری جهانی را به خود اختصاص داده است. خوشبختانه ایران عزیز ما نیز به عنوان یک کشور کهن و صاحب تمدن چند هزار ساله‌، دارای تنوع آب و هوایی و جاذبه های تاریخی و زیبایی طبیعی، بهشت گردشگران است و استان هرمزگان نیز به یمن خلیج همیشه فارس، دریای عمان، جزایر، بنادر، آب و هوای معتدل در فصول پاییز و زمستان، سواحل زیبا، جنگل‌های حرا، تالاب‌ها، کوه‌های بسیار زیبا، گنبدهای نمکی، بافت سنتی و تاریخی برخی از شهرها و روستاها، آداب و رسوم دیدنی و جالب، پتانسیل بالایی در جذب گردشگر دارد.
شاید منطقه ای که همه ی این ویژگی ها را یک‌جا در خود جمع کرده است شهر و یا همان بندر تاریخی لافت است. به علت دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مانند جنگل حرا، چاه‌های تلا، اسکه لافت، قلعه پرتغالی ها، قلعه نادری، بام لافت، گورستان تاریخی، ساحل زیبا و اکوموزه، لافت را به منطقه ای منحصر به فرد در هرمزگان برای گردشگری تبدیل کرده است و این دارائی های بی بدیل می تواند لافت را به انتخاب و مقصد اول و نخست گردشگران در جنوب ایران تبدیل کند و سالانه از صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی دلربایی نماید؛ ولی این عروس زیبای جزیره و خلیج فارس تشنه‌ی توجه است. باید دست نوازشگر مشاطه‌ای بر سر و رویش فرود آید و زیبایی خدادادیش را در ویترین نگاه بینندگانش قرار دهد. برای جذب گردشگر و راحتی و رفاه آنها باید زیر ساخت‌های لازم در این بندر زیبا برای حضور توریست‌ها فراهم گردد و نیاز است که دولت، منطقه‌ی آزاد قشم و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به یاری شهرداری لافت بشتابند و با تخصیص اعتبار ویژه زیر ساخت‌های لازم را در این شهر فراهم نمایند. جایی که زیر ساخت‌های ابتدایی مانند راه مناسب، آب کافی، مراکز درمانی مجهز و مطمئن و بهداشت، محیط‌زیست و مکان‌های مناسب و راحت برای اسکان و از همه مهمتر امنیت و آرامش برای میهمانان و گردشگران نداشته باشد؛ هرچند که زیبا و رویایی باشد، هیچ گردشگری را جذب نخواهد کرد.
 امروزه علاوه بر موارد ذکر شده که جزو نیازهای اولیه انسانی محسوب می‌شوند زیرساخت‌های ارتباطی مانند اینترنت پرسرعت و بدون فیلتر و در دسترس بودن پلتفرم های مجازی و محبوب و عمومی مانند واتس آپ، اینستاگرام، ایکس و... نیز جزو نیازهای ضروری و اساسی برای کاربران فضای مجازی است که باید زمینه دستیابی آسان برای گردشگران فراهم شود و نیز تبلیغات جذاب و مناسب از طریق این برنامه‌ها به جهانیان ارائه شود که متاسفانه در استان ما از جمله لافت هیچکدام در حد استاندارد وجود ندارد. 
آموزش مردم در برخورد با گردشگران و نحوه‌ی صحیح معاشرت با آنان باید در صدر برنامه‌های مسئولین قرار گیرد. در گردشگری تقابل فرهنگ‌ها باید جای خود را به تعامل فرهنگ‌ها دهد و مردم در برخورد با همدیگر باید از هم بیاموزند و تبادل تجربه کنند و همه‌ی این‌ها نیاز به آموزش و کار فرهنگی دارد. در استان هرمزگان خوشبختانه مناطق هدف گردشگری کم نیستند؛ باغ شهرهایی مانند رویدر، فین و روستاهایی همچون سیاهو و هماگ و ... که از مناطق زیبا و سرسبز هرمزگان محسوب می‌شوند در صورت توجه و سرمایه گذاری چه بخش دولتی و چه خصوصی می‌توانند در کنار شهرهایی مانند کنگ، لافت، خمیر، سیریک و .... قطب گردشگری هرمزگان شوند و به یمن حضور گردشگران می‌توانند رونق گیرند و شکوفا گردند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها