خودنویسی؛ مفهومی که زندگی ما را دگرگون می‌کند


نویسنده: محیا تکنده

با اینکه شکست خوردن، داشتن احساس ضعف، ناتوانی در ارتقای اعتماد به نفس و سیل عظیمی از این احساسات ناخوشایند درونی، نمی‌تواند تنها یک عامل داشته باشد، مارسیا باکستر مگولدا پروفسور ممتاز دانشگاه اوهایو طبق تحقیقات طولی که طی بیست و یک سال در یادگیری، خودگردانی و توسعه‌ی فردی بر روی دانش آموزان انجام داد، به این نتیجه رسید که عنصری به نام "خودنویسی یا خودتالیفی" همان چیزی است که می‌تواند بخش زیادی از احساسات ما نسبت به خودمان، زندگی و اطرافیان را شکل بدهد. در تعریف خودنویسی می‌توان گفت که این مفهوم به یک ایدئولوژی درونی وابسته است. در اکثر موارد در مسیر رسیدن به بزرگسالی می‌آموزیم که به نظرات، کارها، خواسته‌ها و عقیده‌ی دیگران باید بیش از خودمان اهمیت بدهیم، در حالی که این مساله به شکل‌گیری عدم صداقت و عدم تجربه‌ی خویشتن می‌انجامد. خودتالیفی به ظرفیت روانی فرد برای ساختن فعالانه و مستقل باورها، ارزش‌ها، هویت و مسیر زندگی خود اشاره دارد که شامل توانایی در اختیار گرفتن افکار، تصمیمات و اعمال خویش به جای تکیه‌ی صرف بر تاثیرات خارجی یا انتظارات اجتماعی است. 
 باکستر مگولدا در کتاب خود با همین عنوان اشاره می‌کند که در سال‌ها اولیه‌ی رشد تا اوایل بزرگسالی مردم به خاطر داشتن رفاه، آرامش و هماهنگی بیشتر با محیط، ترجیح می‌دهند از منابع خارجی برای اتخاذ چهارچوب فردی استفاده کرده و بیشتر پیروی کنند تا اینکه خودشان دست به برساخت خویشتن بزنند، اما با گذشت زمان در یک روند سالم از رشد، افراد در بزرگسالی باید بتوانند خودنویسی و خودتالیفی را آموخته و کمتر به منابع خارجی متکی باشند. این پژوهشگر به این نتیجه رسید که هر چه خودتالیفی و خودنویسی در افراد گسترش پیدا کند، عزت‌نفس و هیجانات مثبت بیشتری را تجربه خواهند کرد. 
برای بهبود خودتالیفی و اتخاذ شیوه‌ی شخصی چند پیشنهاد وجود دارد که مهم‌ترین آن افزایش دادن میزان انعکاس به خود است. باکستر مگولدا توصیه می‌کند زمان بیشتری را صرف تفکر در مورد ارزش‌ها، باورها و اصول شخصی کنید. اگر به تنهایی نمی‌توانید این کار را انجام بدهید، کتاب‌هایی در حوزه‌ی فلسفه، اخلاق و حتی جامعه شناسی می‌تواند به شما در این امر کمک کند. افزایش مطالعه ( البته مطالعه در مسیر کارآمد و نه مطالعه‌ی هر کتابی) تاثیر بسیار نیرومندی در خودنویسی خواهد داشت. پیشنهاد دیگر، به چالش کشیدن باورهاست. 
باورهای عمیق خود و آنچه در افکار عمومی پیرامون‌تان موجود است را به چالش بکشید، فرضیات خود را زیر سوال ببرید و دیدگاه‌های جایگزینی برای ایجاد یک ذهنیت انتقادی و مستقل در نظر بگیرید. تحقیقات راجرز بی.ای که سال 2023 در ژورنال شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شد، به این یافته اشاره می‌کند که پذیرش مسئولیت در حوزه‌ی انتخاب‌ها و تصمیمات می‌تواند باور به اینکه شخص قهرمان و شخصیت اصلی زندگی خود است را بهبود بخشیده و به او کمک کند تا در تصمیم‌گیری‌های بزرگ‌تر بیشتر به خود متکی باشد. 
به یاد داشته باشید که توسعه‌ی خودتالیفی یک فرآیند مادام‌العمر است و استراتژی‌های مختلفی مانند ساخت یک شبکه‌ی حمایتی در اجتماع اطراف خود، کشف علایق شخصی، کسب تجربیات متنوع و ارتقا تفکر انتقادی می‌تواند به استحکام و گسترش آن کمک کند. 
در حالی که اتکا به دیگران و همکاری با ان‌ها اغلب ضروری و بسیار طبیعی است، ایجاد یک تعادل که عاملیت شخصی و نیازهای اساسی فرد را به خطر نیاندازد بسیار مهم است. با پذیرش خودتالیفی و خودنویسی افراد نه 
تنها از جستجوی دائمی برای تایید بیرونی رهایی پیدا می‌کنند، بلکه به سمت یک زندگی رضایت‌بخش‌تر بر اساس اصالت و کشف خود حرکت می‌کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها