آفت به جان محصولات کشاورزی توکهور و هشتبندی



کشاورزان توکهورهشتبندی از کانون های اصلی تولید محصولات کشاورزی خارج فصل می گویند گرفتار آفت شده اند و محصولات آنان نابود شده است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته فارس، امسال آفت، کشاورزی شرق هرمزگان و جنوب کرمان را بشدت مورد آسیب قرار داده است.

دست رنج یکساله کشاورزان منطقه توکهور هشتبندی خوارک دام ها می‌شود و کشاورزان راهی جز دور ریختن محصولاتی که برای آنها زندگی و سرمایه خود را گذاشته اند، ندارند.

به دلیل آفت شدید قیمت محصولات کشاورزی بخصوص کلم بشدت افت کرده و حتی کشاورز قادر به پرداخت دستمزد کارگران هم نیست و بسیاری کشاورزان ترجیح می دهند در این وضعیت، محصولاتشان را خوراک دام کنند.

اصغر رئوفی از کشاورزان این منطقه می گوید: دسترنج کشاورزان این منطقه به دلیل آفت بالا، خریداری نمی شود و با وجود این که چندین بار هم آفت کش استفاده کرده ایم، اما آفت از بین نرفته و عملا مجبوریم تا محصول را به خوراک دام تبدیل کنیم.

احمد دیمه کار از کشاورزان جنوب استان کرمان هم در این زمینه می گوید: آفت کرم برگ خوار نیز ذرت های جنوب کرمان و شرق هرمزگان را شدیدا درگیر کرده است به طوری که میزان تولید محصول بشدت کاهش یافته و از هر هکتار که قبلا 10 تا 12 تن برداشت می کردیم، امسال 4 تن هم نمی توان برداشت کرد.

وی که تحصیل کرده رشته مهندسی کشاورزی است، می افزاید: امنیت غذایی کشور یکی از مهم ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود و اگر تولید داخلی مورد خدشه قرار گیرد، واردات باید انجام شود و برای واردات نیز ارزبری فراوانی لازم است و این در حالی است که اگر تولید داخل رونق داشته باشد، عملا پول در داخل کشور میان کشاورز و کارگر و مردم گردش می کند و هرکسی سود و بهره خود را می برد اما خروج ارز از کشور به معنای کاسته شدن از منابع ملی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها