ریاض برای توافق دفاعی به دولت بایدن فشار می‌آورد



به گفته سه منبع، عربستان در تلاش برای تایید یک پیمان دفاعی با واشنگتن قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و به جای هر تعهد الزام آور دیگری حاضر خواهد بود تعهد سیاسی تل‌آویو را برای ایجاد یک کشور فلسطینی بپذیرد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، ماه‌ها دیپلماسی تحت رهبری آمریکا برای متقاعد کردن عربستان به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای اولین بار توسط ریاض در ماه اکتبر به دلیل خشم فزاینده اعراب از جنگ در غزه کنار گذاشته شد.

دو منبع منطقه‌ای گفتند، اما ریاض به طور فزاینده‌ای مایل است امنیت خود را تقویت کند تا این پادشاهی بتواند برنامه بلندپروازانه خود را برای متحول کردن اقتصاد و جذب سرمایه گذاری عظیم خارجی به پیش ببرد.

مقامات سعودی برای ایجاد فضایی در مذاکرات درباره عادی‌سازی و بازگرداندن پیمان آمریکا به مسیر اصلی خود، به همتایان آمریکایی گفته‌اند که ریاض اصرار نمی‌کند تل‌آویو گام‌های مشخصی برای ایجاد کشور فلسطین بردارد و در عوض تعهد سیاسی این رژیمبه راه‌حل دو دولتی و تشکیل یک کشور فلسطینی را می‌پذیرد.

دو منبع ارشد منطقه‌ای به رویترز گفتند چنین توافق بزرگ منطقه‌ای، که به طور گسترده حتی قبل از جنگ غزه به عنوان یک هدف طولانی تلقی می‌شد، همچنان با موانع سیاسی و دیپلماتیک متعددی روبرو خواهد بود، از جمله عدم اطمینان در مورد چگونگی جنگ غزه.

پیمانی که به بزرگترین صادرکننده نفت جهان، در ازای عادی سازی روابط، حفاظت نظامی می‌دهد، خاورمیانه را با متحد کردن دو دشمن دیرینه و پیوند دادن ریاض به واشنگتن در زمانی که چین در حال گسترش روابطش در منطقه است، تغییر می‌دهد.

یک توافق عادی سازی همچنین به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، یک پیروزی دیپلماتیک در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر خواهد داد.

یکی از منابع منطقه‌ای گفت، مقامات سعودی به طور خصوصی از واشنگتن خواسته‌اند که تل‌آویو را برای پایان دادن به جنگ غزه و متعهد شدن به «افق سیاسی» برای تشکیل کشور فلسطین تحت فشار قرار دهد و گفتند که ریاض پس از آن روابط را عادی می‌کند و به بازسازی غزه کمک می‌کند.

عبدالعزیز الساغر، رئیس اندیشکده مرکز تحقیقات خلیج فارس گفت: پیام پادشاهی به آمریکا این بوده است: ابتدا جنگ را متوقف کنید، اجازه کمک‌های بشردوستانه را بدهید و به راه‌حلی عادلانه و پایدار برای ساختن کشور فلسطینی متعهد شوید. بدون آن، عربستان کاری انجام نمی‌دهد.

با این حال، مشکل این است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که بیشتر دوران سیاسی خود را در مخالفت با تشکیل دولت فلسطین گذرانده است، هر گونه درخواست آمریکا و اعراب برای تشکیل کشور فلسطین را پس از پایان جنگ غزه رد کرده است.

یکی از منابع بلندپایه منطقه‌ای که با تفکرات سعودی آشناست، گفت: عادی‌سازی واقعاً - اگر نه از نظر قانونی، حداقل از نظر سیاسی - مستلزم تعهد اسرائیلی‌ها است مبنی بر اینکه آنها پذیرای راه‌حل دو دولتی هستند. اگر اسرائیل حمله نظامی خود به غزه را متوقف کند - یا حداقل آتش بس اعلام کند - ادامه توافق برای عربستان سعودی آسان‌تر می‌شود.

فشار دیپلماتیک ریاض برای نهایی کردن توافق نظامی در حالی است که دموکرات‌های ایالات متحده هنوز در کاخ سفید هستند و سنا را کنترل می‌کنند، و همچنین نگرانی فزاینده در مورد نفوذ نظامی ایران در منطقه وجود دارد. در گذشته، بسیاری از قانونگذاران دموکرات در برابر چنین پیمان‌هایی مقاومت کرده و ریاض را به دلیل مداخله نظامی در یمن، حمایت از قیمت نفت و نقش آن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ محکوم کرده‌اند.

منابع آشنا با تفکر سعودی گفتند، اما با توجه به اینکه بایدن مشتاق یک توافق است، اکنون ممکن است بهترین فرصت برای دستیابی به توافق از طریق کنگره باشد.

منابع منطقه‌ای گفتند که مقامات سعودی دقیقاً مشخص نکرده‌اند که یک مسیر قابل قبول برای تشکیل یک کشور فلسطینی شامل چه مواردی است و به آنها آزادی عمل برای دستیابی به توافقی با اسرائیل که شامل هیچ حرکت الزام آور نیست، می‌دهد. همچنین هیچ تلاشی برای احیای سیاستی که مدت‌ها توسط عربستان سعودی حمایت می‌شد و به اسرائیل پیشنهاد می‌کرد روابط عادی با کل جهان عرب در ازای عقب‌نشینی از سرزمین‌های اشغال شده در جنگ ۱۹۶۷ داشته باشد، صورت نگرفته است.

ساغر از مرکز تحقیقات خلیج فارس گفت: با این حال، ریاض و دیگر دیپلمات‌های عرب به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی که از این کشور بازدید کرده‌اند، گفته‌اند که بدون فشار ملموس و جدی آمریکا بر تل‌آویو، تشکیل کشور فلسطین محقق نمی‌شود. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت که واشنگتن در حال ادامه مذاکرات با ریاض در مورد عناصر آمریکا و عربستان سعودی در توافق عادی سازی است - از جمله همکاری هسته‌ای و تضمین‌های امنیتی - اما همه چیز به این بستگی دارد که تل‌آویو در مسیری برای تشکیل کشور فلسطین و پایان دادن به جنگ در غزه قرار گیرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره وضعیت عادی سازی گفت: تلاش های دیپلماتیک آمریکا در حال حاضر بر بحران فوری متمرکز شده است. اما ما متعهد به هدف بلندمدت ثبات، رفاه و خاورمیانه یکپارچه‌تر، از جمله از طریق عادی‌سازی و پیشبرد راه‌حل دو دولتی هستیم.

قرار است بلینکن در روزهای آینده به منطقه بازگردد.

یک مقام ارشد صهیونیست که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: به «احتمال صفر» نتانیاهو درباره تشکیل کشور فلسطین صحبت کند. اما این بدان معنا نیست که سعودی‌ها یا هیچ کس دیگری نمی‌توانند در مورد آن صحبت کنند. همانطور که اسرائیل به صراحت اعلام کرده، فلسطینی‌ها نمی‌توانند یک کشوری با ارتش داشته باشند در این صورت حاکمیتی نخواهند داشت.

نتانیاهو ماه گذشته در بیانیه‌ای گفت که اسرائیل باید به هر ترتیی در آینده قابل پیش‌بینی کنترل امنیتی تمام قلمرو غرب رود اردن را داشته باشد.

این مقام گفت که مذاکرات عادی سازی منحصراً توسط نتانیاهو و وزیر امور استراتژیک، ران درمر، انجام می شود.

یک منبع آمریکایی گفت واشنگتن معتقد است که تمایل شدید ریاض برای تضمین‌های دفاعی آمریکا به این معنی است که پادشاهی مایل است در مورد آنچه که به منزله تعهد تل‌آویو به مسیری برای تشکیل کشور فلسطین است، انعطاف نشان دهد. این منبع گفت که یک گام در این مسیر می تواند این باشد که نتانیاهو از مخالفت خود با ایفای نقش مهم تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه پس از جنگ دست بردارد.

سوال این است که آیا ایالات متحده برای دستیابی به این هدف، جدی است و می‌تواند بر نتانیاهو فشار بیاورد. این منبع آمریکایی گفت که دولت بایدن معتقد است نتانیاهو مایل است چشم انداز عادی سازی با عربستان را زنده نگه دارد.

یکی از منابع بلندپایه منطقه‌ای نزدیک به تفکر سعودی گفت: بایدن بسیار مشتاق توافق است. عربستان سعودی به شدت مشتاق توافق است. این دو طرف می‌دانند که زمان بسیار تنگ است و باید به زودی این کار را انجام دهند، اما اسرائیلی‌ها کار را دشوار می کنند.»

به گفته این فرد، اگر واشنگتن خواسته‌های ریاض برای پیمان دفاعی، کمک به برنامه هسته‌ای عربستان را برآورده کند و فرمول مصالحه قابل قبولی را از نتانیاهو بدست آورد، بن سلمان، ولیعهد سعودی ممکن است از این فرصت استفاده کند.

وی گفت: شکی نیست که جنگ غزه این روند را پیچیده و به تعویق انداخته است، اما هدف اصلی ریاض توافق دفاعی بود و هر چیز دیگری، چه عادی سازی با اسرائیل یا هر موضوع دیگری، اساساً ایجاد توافق بود.

منافع انرژی و امنیت، بایدن و دستیارانش را وادار کرد تا شراکت راهبردی ۸۰ ساله آمریکا و عربستان را که بر اساس یک معادله ساده بنا شده بود، دوباره تنظیم کنند: تقاضای آمریکا برای نفت عربستان و تقاضای عربستان برای تسلیحات آمریکایی. اما ممکن است زمان برای دستیابی به یک معامله بزرگ کم باشد.

مقامات آمریکایی امیدوارند که ضمانت‌های دفاعی آمریکا با عادی‌سازی روابط بتواند به جلب حمایت کنگره برای توافق با عربستان کمک کند. با این حال، برخی تحلیلگران می‌گویند، نتانیاهو ممکن است ترجیح دهد منتظر نتیجه انتخابات باشد، جایی که در آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، که روابط گرمی با تل‌آویو و ولیعهد سعودی داشت، به عنوان رقیب جمهوری خواه بایدن ترجیح داده شود.

به گفته تحلیلگران، به طور گسترده انتظار می رود که ریاست جمهوری دوم ترامپ از عادی سازی اسرائیل و عربستان حمایت کند، اگرچه مشخص نیست که چگونه می‌تواند در تقویت روابط دفاعی آمریکا و عربستان عمل کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها