مشارکت در انتخابات حق یا تکلیف اجتماعی ؟


نویسنده: عباس بربروشان

کم‌کم به پایان ماران نفس‌گیر و شورانگیز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری  نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم، آنچه در این میان قابل‌تأمل است اینکه مشارکت در انتخابات یک حق فردی محسوب می‌گردد یا یک تکلیف شرعی- اجتماعی نیز قلمداد می‌گردد!

حق انسان بر تعیین  سرنوشت اجتماعی خویش ازجمله حقوق اولیه و از حقوق بشر نیز محسوب میگردد که این حق مهم حسب اصل 56 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موردحمایت همه‌جانبه قرارگرفته است. فلذا حضور در انتخابات که تبلور تعیین سرنوشت اجتماعی خویش است یک حق خدادادی است که پاسداری و صیانت از این حق نیز مهم و حیاتی است، درحالی‌که در کشور عزیز ما مشارکت  در انتخابات موردحمایت کامل قانون هست و مردم از این نعمت و حق برخوردارند برای بسیاری از مردم جهان یک رؤیا محسوب می‌گردد، البته در کنار حق بودن مشارکت در انتخابات تکالیفی را هم به همراه می‌آورد که شهروند ایران عزیز می‌بایست از این حق خود به بهترین نحو ممکن و صحیح از آن استفاده نماید.

مسئله مشارکت در انتخابات، یک مسئله اجتماعی و سیاسی نیز است، امور اجتماعی قطعاً مسئولیت‌های سنگین‌تری را به همراه دارند، زیرا ما قصد داریم با انتخاب صحیح خود  که بر مصالح یا خدای‌ناکرده مفاسد 85 میلیون جمعیت جامعه تأثیرگذار است، از این منظر هرچند مسئله مشارکت در انتخابات یک حق است اما تکلیف بسیار سنگینی را به همراه دارد.

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب نیز به‌عنوان ولی‌فقیه می‌فرمایند که مشارکت در انتخابات یک وجوب شرعی است که قطعاً مسئولیت ما را دوچندان می‌کند. بر کسی پوشیده نیست که مشارکت حداکثری و البته انتخاب اصلح و آگاهانه موجب استحکام  هرچه بیشتر اقتدار  ملی که منتج به امنیت ملی نیز می‌شود و دشمنان ملت ایران که برای تضعیف اقتدار ملی و ضربه زدن به مردم دندان‌تیز کرده‌اند را مأیوس و مأیوس‌تر  خواهد کرد.

در این دوران حساس تاریخی نیز مطمئن هستم که مردم شریف ایران  اسلامی ازجمله هرمزگان که همواره در بزنگاه‌های حساس تاریخ ازجمله دفاع مقدس، حوادث طبیعی، مشارکت در انتخابات و... و ... و... حضور پرمعنا و باصلابتی داشته‌اند، این بار نیز به وظیفه اجتماعی خویش به نحو احسن عمل می‌نمایند و نویدبخش انتخابات پور شوری خواهد بود.

اما سخنی با مسئولین  بخصوص نمایندگان منتخب دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران:

مردم عزیز ایران مسئولیت خویش را در قبال جامعه و کشور به بهترین نحو ممکن به سرانجام رسانده و همواره این مهم را انجام می‌دهند، پس به صلاح عامیانه توپ در زمین مسئولین است و مسئولیت آنان را صدچندان می‌کند، به‌طورقطع حق مردم که ولی‌نعمت مسئولین محسوب می‌گردند بیش از وضعیت موجود جامعه است و امیدوارم نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی متن قسم‌نامه مندرج در اصل 67 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در نخستین جلسه مجلس در برابر قران مجید یاد می‌کنند همواره در نظر داشته باشند و هوای ملت خویش را بیش‌ازپیش داشته باشند.

     

روزنامه صبح ساحل

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها