سوءاستفاده از خدمات پیامکی بانک‌ها و راه‌های مقابله با آن



این روزها همه ما درباره پیامک‌های کلاهبردای و فیشینگ شنیده‌ایم. حتی ممکن است برخی از آن‌ها برایمان ارسال شده باشد و یا درگیر این موضوع شده باشیم.

 

یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که کلاهبردارن از آن برای فیشینگ استفاده می‌کنند، ارسال پیامک‌های بانکی است. بسیاری از آن‌ها با سواستفاده از خدمات بانکی مانند پیامک واریز، رمز دوم پویا، پرداخت اقساط و... ممکن است برای شما دردسر ساز شوند.

 

سوءاستفاده از خدمات بانکی به چه شکل انجام می‌شود؟

سو استفاده و کلاهبرداری برای هر ارگانی ممکن است اتفاق بیفتد. بانک، ادارات دولتی و خصوصی همگی درگیر این موضوع هستند. یکی از رایج‌ترین نوع سوءاستفاده، از خدمات بانکی است. شما در طول روز پیامک‌های متفاوتی از بانک‌هایی که در آن‌ها حساب دارید دریافت می‌کنید. پیامک واریز یا برداشت وجه، پیامک رمز دوم پویا، زمان سررسید اقساط و... برخی از این اس ام اس های دریافتی شما از بانک است. البته برای دریافت این پیامک‌ها باید بدانیم که چگونه اس ام اس بانک را فعال کنیم.

بانک این پیامک‌ها را از طریق پنل‌های پیامکی برای شما ارسال می‌کند. پنل در اصل یک نرم‌افزار تحت وب است که امکان ارسال پیامک‌های انبوه و تکی را برای همه کسب‌وکارها فراهم می‌کند. نه تنها بانک که بسیاری از برندها و کسب‌وکارهای دولتی و خصوصی نیز از پنل بهره می‌برند.

اما گاهی ممکن است برخی از افراد سودجو، با ارائه فیک این خدمات در اس ام اس، شما را گمراه کنند. بیایید با انواع سواستفاده از پیامک‌های بانکی آشنا شویم.

ارسال پیامک برای واریز وجه

گاهی ممکن است پیامکی برای شما ارسال شود و از شما بخواهند برای واریز مبلغی به حسابتان، اطلاعات بانکی و شماره کارت و حساب و رمز را در اختیارشان قرار دهید. طبیعی است تمامی این پیامک‌ها برای سو استفاده است و از جانب بانک ارسال نشده است. پس باید دقت کنید که بدون هیچ کاری فقط این اس ام اس ها را نادیده بگیرید.

پیامک‌های ناشناس حاوی لینک

ممکن است شما پیامکی دریافت کنید که در آن یک لینک وجود داشته باشد و از شما بخواهند برای دریافت جایزه خود، وارد لینک شوید. در این موارد بسیار گوش به زنگ باشید و حتما موارد ضروری مانند سرشماره پیامکی و اطلاعات موجود در پیامک را چک کنید. زیرا ممکن است با ورود به لینک، یک بدافزار در گوشی موبایل شما دانلود شود. وظیفه این بد افزارها استخراج تمامی اطلاعات هویتی و مهم شماست. پس مراقب پیامک‌هایی با این عناوین باشید.

برنده شدن در مسابقه بانکی

برخی از کلاهبرداران با شیوه برنده شدن شما در بانک به سراغ‌تان می‌آیند. آن‌ها در متن پیامک اعلام می‌کنند که شما در بانک در برنده شده‌اید و در ازای این برنده شدن باید کاری انجام دهید. ورود به لینک‌های ناامن، فرستادن اطلاعات شخصی، آدرس و یا اطلاعات شخصی حساب و... برخی از درخواست‌های آن‌ها است. اما باید در نظر بگیرید که اصلا شما در آن بانک حسابی دارید یا نه. سپس با بررسی حساب خود، مطمئن شوید در مسابقه‌ای شرکت داده شده‌اید یا خیر. به همین منوال شما توانسته‌اید اعتبارسنجی پیامک دریافتی را انجام دهید و از صحت آن مطمئن شوید.

 

 

راه‌های مقابله با سوءاستفاده از خدمات پیامکی بانک‌ها

برای اینکه درگیر سو استفاده افراد ناشناس با پیامک‌هایی که به اسم بانک برای شما ارسال می‌کنند نشوید، بهتر است قبل از هرکاری به فکر پیگیری از این موضوع باشید. پیش از اینکه به این اس ام اس ها واکنشی نشان دهید، چند کار را با دقت انجام دهید.

سرشماره پیامکی را چک کنید

پیامک‌های بانکی از سرشماره‌های معتبری ارسال می‌شوند. برخی از اپراتورهای ارائه‌دهنده خطوط پیامکی عبارتند از 1000، 2000، 3000، 50001، 50004، 9000 و 9999. اگر پیامکی که برای شما ارسال شده است از سرشماره‌های عجیب است و یا شماره موبایل شخصی است، حتما به آن شک کنید.

پیامک‌های بانکی شما سابقه‌ای دارند. اگر دیدید که یک پیامک بانکی ناگهان از سرشماره‌ای جدید نیز ارسال شده است، حتما صحت آن را بررسی کنید. زیرا گاهی ممکن است به دلیل اختلال در یک اپراتور، بانک اس ام اس های خود را از خطی دیگر ارسال کند. اما ممکن است افراد سودجو از این موضوع سو استفاده کنند.

پس در صورت مغایرت، حتما پیامک‌های بانکی را با شعبه بانکی خود چک کنید.

موضوعات مشکوک را با بانک مطرح کنید

اگر پیامک مشکوکی از هر بانک برای شما ارسال شده است، بهتر است با بانک خود این موضوع را مطرح کنید. مثلا ممکن است پیامک قرعه کشی و یا برنده شدن در مسابقه بانکی را دریافت کنید و یادتان نباشد در مسابقه شرکت کرده‌اید. این موضوع را از بانک پرس‌وجو کنید تا از درست بودن آن مطلع شوید.

رمز پویا خود را در اختیار کسی قرار ندهید

ممکن است برخی از افراد به اسم بانک به شما پیام بدهند و از شما بخواهند رمز دوم پویا خود را برایشان ارسال کنید و یا آن را در جایی از یک سایت وارد کنید. رمز پویا اجازه و دسترسی هر نوع فعالیت بانکی را برای شما فراهم می‌کند. پس اگر این رمز را در اختیار دیگران قرار دهید، تبعات خوبی برای شما نخواهد داشت.

 

روی لینک‌های ارسالی از شماره‌های ناشناس کلیک نکنید

بسیاری از پیامک‌های کلاهبرداری که به اسم بانک برای شما ارسال می‌شوند، حاوی لینک هستند. پیش‌تر اشاره کردیم که با ورود به این لینک‌ها، بد افزارهایی در گوشی موبایل شما دانلود می‌شود و به تمامی بخش‌های گوشی شما دسترسی خواهند داشت. پس حتما مطمئن شوید که متن پیامک صحیح و از جانب بانک است و سپس روی لینک کلیک کنید. برای مثال ممکن است که به دروغ به شما بگویند در قرعه‌کشی قرض‌الحسنه برنده شده‌اید و برای مشاهده جایزه خود، باید وارد لینک شود. طبیعی است اگر شما هرگز در این قرعه‌کشی‌ها شرکت نکرده باشید، برنده هم نخواهید شد. پس با دقت متن اس ام اس را بخوانید و از صحت آن مطمئن شوید.

اطلاعات بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید

اطلاعات بانکی و رمزهای شما بسیار مهم هستند. چند وقتی است بانک‌ها به دلیل جلوگیری از سواستفاده افراد، همه امور بانکی را فقط به اسم هر فرد و با شماره موبایلی که به نام آن فرد است انجام می‌دهند. پس شما هم سعی کنید این اطلاعات را فقط برای خود نگه دارید و در اختیار دیگران قرار ندهید. برای مثال پیامک‌های بانکی خود را به افراد ناشناس نشان ندهید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

خلاصه اینکه، برای جلوگیری از پیامک‌هایی که به اسم بانک برای شما ارسال می‌شوند، باید دقت کافی را داشته باشید. در این مقاله انواع سواستفاده‌های و راه‌های مقابله با آن را بریتان بیان کردیم. پس صرفا کافی است سرشماره پیامکی را بررسی کنید تا از جانب اپراتورهای معتبر باشند و مطمئن باشید که بانک آن‌ها را ارسال کرده است. به این صورت می‌توانید از سواستفاده افراد به راحتی جلوگیری کنید.

برچسب ها : پیامک بانکی,پیامک جعلی,تبلیغات پیامکی

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها