ستون محیط زیست؛

لباس های بازیافتی



بازیافت، فرآیند تبدیل زباله به مواد و اشیای جدید است. این فرآیند یک جایگزین برای دفع زباله‌های معمولی است که می‌تواند مواد را ذخیره کند و به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند. 
بازیافت می‌تواند از اتلاف مواد بالقوه مفید جلوگیری کرده و مصرف مواد اولیه تازه را کاهش دهد؛ بنابراین مصرف انرژی باعث کاهش آلودگی هوا و آلودگی آب می‌شود.
بازیافت یکی از اجزای اصلی کاهش ضایعات مدرن و سومین بخش از سلسله مراتب «کاهش، استفاده مجدد و بازیافت» زباله است؛ بنابراین بازیافت با جایگزینی مواد اولیه و هدایت محل‌های خروج زباله به خارج از سیستم اقتصادی به پایداری محیط زیست کمک می‌کند.
بسیاری از ما اکنون بخش‌های زیادی از لوازم زندگی روزمره خود را بازیافت می‌کنیم، اما آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که چه چیزی از مواد بازیافتی ساخته می‌شود؟ یا چه چیزهای دیگری را باید بازیافت کنیم؟
ما عادت کرده‌ایم که در زندگی روزمره خود موارد خاصی از جمله بسته‌بندی‌های پلاستیکی و شیشه‌ها را بازیافت کنیم، اما در حال حاضر تقاضا برای بازیافت محصولات جدید مانند لباس‌های بازیافتی نوظهور افزایش یافته است.
 بد نیست بدانید تقریبا 100 درصد منسوجات و پوشاک قابل بازیافت هستند. لباس‌های بازیافتی برای از بین بردن زباله‌ها، کاهش مصرف انرژی و کاهش تقاضا برای نفت در دنیای امروز بسیار مفید و حائز اهمیت هستند. در نتیجه بهتر است هنگام خرید لباس در نظر داشته باشید اجناسی را خریداری کنید که قابل بازیافت باشند و یا از مواد بازیافتی تولید شده باشند.
دلایلی برای بازیافت البسه‌ در شرایط بحرانی یا خاص وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
کمبود منابع وجود داشت: در قرن هجدهم، جنگ ناپلئونی باعث شد که کمبود پشم خام پیش بیاید و نیاز شد که الیاف پشمی را دوباره به نخ تبدیل کنند. 
زباله‌های منسوجات زیاد شد: وقتی در سال ۲۰۱۸، جهان با بیش از ۱۷ میلیون تن زباله منسوجات انباشته شده مواجه شد به این نتیجه رسید که صنعت پوشاک یکی از بزرگترین آلوده‌کننده‌های محیط زیست است و باید برای این موضوع به فکر یک راه چاره باشد.
روند مصرف تغییر کرد: با افزایش طرفداران مصرف لباس‌های ارزان و فصلی (fast fashion) در سال‌های اخیر، عمر لباس‌ها کوتاه شده و در نتیجه ضایعات و دورریز لباس‌ها افزایش یافت. با شکل‌گیری این روند برای جلوگیری از انباشت ضایعات منسوجات، نیازمند تغییر به سمت چرخه‌ای پایدار و بازگشت‌پذیر شدیم.
  
دکتر فرناز نایب مراد//عضو تیم تحقیق و توسعه استارتاپ ُجامش
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها