پازل افزایش قیمت دلار

قیمت دلار چقدر واقعی است؟


نویسنده: مریم دهقان

بالا رفتن ناگهانی قیمت دلار در پی پاسخ ایران به رژیم اشغالگر، همه را غافلگیر کرد. درصورت پذیرش این نکته از سمت رژیم صهیونیستی که پاسخ ایران صرفا دفاعی بوده است؛ احتمال پایان درگیری در همین نقطه وجود دارد. در صورت وقوع این سناریو، احتمال کاهش بیشتر دلار وجود دارد. اگر به یاد داشته باشید؛ در پایان سال 1401 نیز دلار رشد مشابهی را تا کانال 60 هزار تومان تجربه کرد ولی تا ماه‌ها در محدوده 50 هزار تومان باقی ماند. در حال حاضر نیز دلار تا 72 هزار تومان بالا رفته است و اکنون در محدوه 67 هزار تومان معامله می‌شود. لازم به ذکر است که ممکن است در روزهای آتی شعله‌های جنگ گسترده شود و باعث افزایش مجدد قیمت دلار شود. اما اگر این اتفاق نیفتد می‌توان خوش‌بین بود که دلار برای مدت‌ها در محدوده 60 هزار تومان باقی بماند.

  

جنگ تا چه حد جدی است؟

به نظر می‌رسد مقدمات جنگ در خاورمیانه تا حدودی فراهم شده است و ممکن است رژیم اشغالگر پاسخ ایران را صرفا یک پاسخ دفاعی تلقی نکند و شعله‌های جنگ را گسترده کند. اما این قضیه تنها در حد یک سناریوی احتمالی است.  لازم به ذکر است که یک نشانه مهم برای اینکه بتوان شدت درگیری‌های با‌اهمیت را در دنیا بررسی کرد؛ قیمت نفت و اونس جهانی است. اگر قرار باشد شعله‌های آتش جنگ گسترش پیدا کند؛ بی‌شک طلا به عنوان یک مامن امن سرمایه‌گذاری بایستی قیمت‌های بسیار بالایی را به خود ببیند. که همان‌طور که شاهد بودیم؛ همین اتفاق نیز رخ داد و طلا درحال حاضر سقف قیمتی جدیدی را ثبت کرده است. اونس جهانی تا 2430 دلار بالا رفته است. همچنین قیمت نفت به حدود 90 دلار رسیده است. اگر درگیری گسترش پیدا کند حتی ممکن است به بالای صد دلار در هر بشکه برسد. اما از سوی دیگر باید نشانه‌های ضعف درگیری را نیز بررسی کرد. 
بر همین اساس این نکته را باید در نظر داشت که تقویم نظامی در دنیا عموما از اواخر روز جمعه آغاز می‌شود و در بامداد دوشنبه به اتمام می‌رسد و جالب‌ آنکه، تقویم اقتصادی بازارهای مالی از بامداد دوشنبه آغاز به کار می‌کند و جمعه شب به کار خود پایان می‌دهد. در پاسخ دفاعی ایران نیز دقیقا شاهد همین موضوع بودیم.
 زمانی که یک درگیری در بازه روتین درگیری‌های نظامی اتفاق می‌افتد و تا قبل از بامداد دوشنبه به اتمام می‌رسد؛ می‌توان خوش‌بین بود که درگیری گسترده نیست. از طرفی گسترش درگیری در حال حاضر به ضرر دولت بایدن است و ممکن است بر روی نتایج انتخابات اخیر آمریکا تاثیر سوء بگذارد پس می‌توان نتیجه گرفت که فعلا آمریکا از این رژیم اشغالگر حمایت نخواهد کرد.  با این وجود ممکن است این درگیری در همین‌جا خاتمه پیدا کند ولی رژیم اشغالگر، مانند یک آتش زیر خاکستر منتظر یک فرصت دیگر باقی بماند. 
در آن شرایط احتمال حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی قوت خواهد گرفت چراکه آمریکا با بحران بدهی مواجه است و تجربه نشان داده است که آمریکا با راه‌اندازی جنگ در دنیا و فروش سلاح این مشکل را در کشور خود حل می‌کند.
  

 قیمت واقعی دلار چقدر است؟

اگر قیمت 60 هزار و 945 تومان را به عنوان نرخ پایانی دلار در سال گذشته در نظر بگیریم و تورم ایران را 40.7  و تورم آمریکا را 3.5 درصد در نظر بگیریم؛ و به اندازه اختلاف بین تورم ایران و آمریکا، که حدود 37.2 درصد است؛ به آن اضافه کنیم به عدد حدود 83 هزار و 616 تومان برای پایان سال 1403 می‌رسیم اما طی همین چند روز و در پی ناآرامی‌های اخیر در خاورمیانه، قیمت دلار تا 72 هزار تومان نیز به صورت لحظه‌ای بالا رفت و در زمان نگارش مقاله به حدود 68 هزار تومان رسید. این موضوع نشان می‌دهد که احتمال اینکه دلار طی چند ماه آینده به محدود بالای 80 هزار تومان برسد دور از ذهن نیست. اما نکته حائز اهمیت ماجرا اینجا است که بر اساس پارامترهای اقتصادی رسیدن قیمت دلار به 83 هزار تومان یکسال زمان نیاز دارد و اگر سریع‌تر از این بازه زمانی به این قیمت برسد؛ احتمال بازگشت دوباره قیمت به اعداد پایین‌تر تا پایان سال بسیار محتمل است. 

مگر اینکه شرایط جنگی به حدی به دزارا بکشد که دیگر پارامترهای اقتصادی در سایه جنگ قرار بگیرد و به نوعی قیمت دلار از تحلیل‌پذیری خارج شود. در این زمان بایستی نرخ دلار را بر اساس قیمت درهم تخمین بزنیم. به‌طور مثال قیمت روز درهم 18 هزار و 485 تومان است و کافی است آن را در در عدد 3.67 که نرخ تبدیل درهم به دلار است؛ ضرب کنیم. بر این اساس قیمت واقعی دلار در حال حاضر 67 هزار و 839 تومان خواهد بود و در بازار آزاد نیز دلار در همین محدوده‌ها در حال معامله است.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها