روان‌یار؛

چند تکنیک کاربردی برای افزایش خلاقیت


نویسنده: محیا تکنده

هنگامی که بحث خلاقیت به میان می‌آید، بسیاری به یاد موسیقیدانان، هنرمندان و اقشار خاصی از جامعه می‌افتند و گمان می‌کنند خلاقیت و تفکر خلاق صرفا برای این افراد کاربردی و به‌درد بخور است، اما خلاقیت توان انجام کارهای متداول به روش نو و کارآمدتر است که برای بالابردن کیفیت زندگی باید روزانه و در تمام امور اجرا شود.

عموما افرادی که تلاش می‌کنند در یک مسیر، تفکر خلاق خود را شکوفا می‌کنند خواهی  نخواهی خلاقیت در سایر حیطه‌های زندگی روزمره‌ی آن‌ها نیز جاری خواهد شد. بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که آیا خلاقیت را می‌توان با یادگیری افزایش داد؟ آیا خلاقیت یک عنصر ژنتیکی و وابسته به هوش نبوغ است؟ در چه بازه‌ی زمانی می‌توان خلاقیت را گسترش داد؟ خبر خوب این است که شما برای گسترش خلاقیت به زمان یا قابلیت خاصی نیاز ندارید، خلاقیت در واقع یک روش زندگی است، نه یک فعالیت یا مجموعه ای از ویژگی ها.

نیازی نیست در کنار برنامه‌ی شلوغ و سرسام‌آور کاری خود جایی برای یادگیری خلاقیت باز کنید کافی است یاد بگیرید رویکرد خلاقانه را در تمام اجزای زندگی روزمره خود جای دهید. از جای دادن احتمالات به جای مسائل مطلق استفاده کنید، افرادی که تفکر و سبک زندگی آن‌ها در روال معمول و از پیش‌تعیین شده قفل گشته است، عادت به زیر سوال بردن و نسبی‌نگری ندارند. کاری که باید انجام دهید، این است که برای سوالات مختلف دنبال پاسخ‌ها و دیدگاه‌های متعدد بگردید و در مورد معمولی‌ترین و جزئی‌ترین مسائل روزمره عبارت "چه می‌شود اگر...؟" را به کار ببرید.

تغییر دادن عادات رفتاری که سال‌ها باشما بوده و انجام کارهای روزمره به روش متفاوتی می‌تواند زمینه‌ی خلاقیت را در ذهن شما باز کند. در مورد روال متداول انجام کارها از خود سوال کنید و روش انجام آن‌ها را تغییر دهید. از طبیعت زیاد جدا نمانید، طبیعت این توانایی را دارد که با کنجکاوتر کردن ما و ایجاد توان پذیرش ایده‌های جدی و تحریک ما برای تبدیل شدن به متفکران انعطاف‌پذیرتر، شیوه‌ی تفکر خلاق را برانگیزد.

سعی کنید پذیرای فرایند یادگیری مستمر در زمینه‌های مختلف زندگی باشید و فرصت‌های مختلف را برای دریافت آموزش اضافی غنیمت بشمرید. شرکت در رویدادها، همایش‌ها وکلاس‌های مختلف می‌تواند را راه برای کشیدن خلاقیت به زندگی روزمره باز کند. توجه داشته باشید که مشورت با دیگران مهم است، اما به یاد داشته باشید همیشه به نصیحت و دخالت دادن نظرات دیگران در تصمیم‌گیری‌های خود نیاز ندارید. باید بتوانید استقلال و هویت شخصی خود را به دست آورید تا در مسیر خلاقیت پیشرفت چشمگیرتری داشته باشید.

مهم نیست که شما در زمینه‌ی هنری یا کاری به خلاقیت نیاز دارید، تلاش برای گسترش خلاقیت در زندگی روزمره در شیوه‌ی کنترل کردن امور، مدیریت روابط و پیش برد اهداف تاثیر عمده‌یی خواهد گذاشت. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها