سخنگوی صنعت آب:

بیش از ۵۰ درصد بارش کل سال آبی استان سیستان در ۳ روز اتفاق افتاد



سخنگوی صنعت آب با بی سابقه دانستن بارش ها در استان سیستان و بلوچستان گفت:بیش از ۵۰ درصد بارش کل سال آبی استان در ۳ روز اتفاق افتاد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، فیروز قاسم‌زاده درباره آخرین وضعیت بارش در استان‌های جنوبی خاطرنشان کرد : بارش‌های جنوب‌شرق کشور به‌ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان با مقادیر بی سابقه بارشی در روزهای ۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در حالی به‌وقوع پیوست که در پنج ایستگاه باران‌سنجی بارش‌های بالای ۲۰۰ میلیمتر ثبت شد و ایستگاه زرآباد نیز با بارش بالای ۲۷۰ میلیمتر رکورد، بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد.

وی افزود: متوسط بارش استان سیستان و بلوچستان حدود یکصد میلیمتر است که در این سامانه بارشی، بیش از ۵۰ درصد بارش استان تحقق یافت و بارش استان نسبت به متوسط بلندمدت بیش از ۶۰ درصد رشد را ثبت کرد.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: آمارهای ثبت شده در این سامانه بارشی حاکی از شدت این سامانه نسبت به چرخند حاره‌ای گونو سال ۸۶ و بارش‌های دی سال ۹۸ بوده و در اثر این بارش‌ها، تقریباً تمامی سدهای منطقه سرریز کرد.

قاسم زاده ادامه داد: سد کهیر که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید، بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب ورودی داشت که با حجم خالی ایجاد شده در مخزن قبل از وقوع سیل، به‌خوبی مدیریت شد و مازاد سیلاب بی‌سابقه را با حداقل مقادیر جریان به پایین دست منتقل ساخت.

وی افزود: ارزیابی‌های دقیق وزارت نیرو قبل از وقوع سیل باعث مدیریت بهینه سیل شد و نه تنها حجم عمده‌ای از سیل در مخازن تله‌اندازی شد، بلکه با تعدیل هیدروگراف، از عبور جریان های با شدت بالا به پایین دست ممانعت به‌عمل آمد و مانع از وقوع اتفاق های مشابه کشورهای جنوب خلیج فارس شد که با تلفات جانی و مالی در این سامانه روبرو بودند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها