لنج ناخدایان بندر تاریخی لافت برای ثبت پیمان خواهرخواندگی در بندرخمیر پهلو گرفت؛

آمیختگی فرهنگی در هوباد


نویسنده: معصومه نعمتی

بندر تاریخی لافت و جهانشهر تالابی بندرخمیر در حلقه ناخدایان و مردم این 2 شهر، خواهرخوانده شدند.
به گزارش روزنامه صبح ساحل، ناخدایان بندرتاریخی لافت، چهارشنبه 19 اردیبهشت‌ماه در تلاش برای احیای پیوندهای دیرینه، اشتراکات فرهنگی و ارتباطی بیش از پیش با مردم بندر تالابی خمیر در سفری با عنوان «مسیر هوبادی» سوار بر لنج به آبگرم بندرخمیر رفتند تا یکی از سنت‌های دیرین را که همان سفر به «هوباد» (آبگرم) است احیا و خواهرخواندگی این دو شهر را ثبت کنند.
  

 احیای مسیر هوبادی؛ استحکام دوستی‌ها و رونق اقتصادی

«سید احمد پوازی»، ناخدا و امام جمعه اهل سنت لافت، از تجربه سومین سفر دریایی‌شان در امتداد مجموعه سفرهایی که برای احیای اشتراکات فرهنگی انجام شده، می‌گوید: «سفر ما برگرفته از سفرهای تاریخی مردم بندر لافت است. مثلا در گذشته ناخدایان بندرلافت، شهریورماه سفری به غرب داشتند تا به آفریقا بار و خرما ببرند. بعد از آن سفری نیز به شرق داشتند».
او درمورد سفر به هوباد می‌گوید: «در موسمی از سال بسیاری از اهالی جزیره برای سفر به هوباد خمیر به لافت می‌آمدند و منتظر مرکبی برای انتقال به خمیر می‌مانند، بعد از آن با هم به خمیر می‌آمدند.  حالا ما آن سفر را بازسازی کرده‌ایم. امروزه مردم کمتر برای آب‌درمانی به هوباد می‌آیند و ما قصد داریم این موضوع را احیا کنیم؛ چراکه همین جابه‌جا شدن مردم بین شهرها موجب انتقال فرهنگ‌ها می‌شود و مردم از احوالات هم با خبر می‌شوند که درنتیجه آن دوستی و اقتصاد آن‌ها هم قوی‌تر می‌شود».
امام جمعه لافت اضافه می‌کند: «ما از گذشته با بندرخمیر مراوده داشتیم و در نظر داریم با ثبت پیمان خواهرخواندگی، مردم ما آن ارتباط اولیه را قطع نکنند و محکم‌تر از قبل با یکدیگر ارتباط داشته باشند».
 
  

 گذر از بَحر نه از بَر

این ناخدای لافتی می‌گوید: «تا 30 سال قبل هم ما برای هوباد به خمیر می‌آمدیم اما حالا این نوع سفرها از رونق افتاده است. در گذشته مردم لافت لنج‌های کوچی به نام «تَرتَری» داشتند که اهالی جزیره را با آن‌ها به خمیر می‌آوردند».
سید احمد می‌گوید که مردم جزیره از کاروان، کوشه، قشم، دیرستان، گیاهدان، پی‌پشت و ... به لافت می‌آمدند و از آن‌جا با تَرتَری‌ها به خمیر می‌رفتند. او اضافه می‌کند: «خانواده‌ها چند روزی را در کنار هوباد می‌ماندند و بعد از آب‌درمانی دوباره به بندرلافت برمی‌گشتند».
به گفته سید احمد، مردم در گذشته به آب‌درمانی و هوباد خمیر بسیار اعتقاد داشتند و آن را دوای درمان هر دردی می‌دانستند. او می‌گوید: «یک اعتقاد به سفری تبدیل شده بود که بین مردم همدلی ایجاد کرده بود». امام جمعه لافت با بیان اینکه به دنبال احیای ارتباط با سایر شهرهایی که در گذشته با آن‌ها مراوده داشتیم هستیم، می‌گوید: «12 خانوار لافتی با مردم شهرهای هند و آفریقا ارتباط خانوادگی دارند و حالا که فوت شده‌اند هم ما ارثیه آن‌ها را به همان‌جا می‌فرستیم». سید احمد می‌گوید: «ارتباط بین بندرلافت و بندرخمیر باید از دریا باشد نه از بر. از بومگردی‌ها می‌خواهیم که این مسیر گردشگری را احیا کنند».
  

 آداب و سنن دیرینه، میراث گران‌بهای هرمزگان

«احمد مرادی»، نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: وجود ساحلی به طول بیش از هزار کیلومتر و همچنین جزایر در استان هرمزگان ظرفیتی است که خدا به ما هدیه داده است.
وی افزود: برای نگهداشت آداب و سنن ما در استان هرمزگان که میراثی گران‌بهاست از کسانی که در این راستا تلاش می‌کنند تشکر می‌کنیم.
مرادی با بیان اینکه دریانوردی از افتخارات ماست، اظهار کرد: آیین‌های سنتی و موسیقی‌هایی که در سفرهای دریایی قدیم انجام می‌شده است، برای ناخدایانی که ماه‌ها در سفر و از خانواده دور بودند لازم بوده تا قدرت و همت خود و روزی حلالی که در اختیار خانوداه قرار می‌دهند را یادآوری کنند.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس با اشاره به همراهی جوانان با ناخدایان کهنسال در این مراسمات گفت: امیدواریم این سنت‌ها حفظ شود و به خوبی در اختیار آیندگان قرار گیرد.
وی عنوان کرد: برنامه‌های خوبی نیز در بندرکنگ و بندرلنگه برگزار شد که خروجی نهایی آن شادی و نشاط مضاعف برای مردم است.مرادی در بیان اهمیت خواهرخواندگی شهرها گفت: تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بندر لافت و بندرخمیر امضا شد تا این مراوده به طور مستمر ادامه داشته باشد و بتوانند از ظرفیت هم به خوبی استفاده کنند.
  

 خواهرخواندگی بندرلافت و بندرخمیر، مقدمه‌ای برای پیوند با شهرهای خارجی

همچنین «محمد آتشین‌ماه»، شهردار بندر تاریخی لافت پیش از امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی این بندر تاریخی با شهر تالابی بندرخمیر گفت: این 2 شهر از سالیان دور با هم خواهرخوانده محسوب می‌شوند و مراودات زیادی داشتند.
وی این مراودات را موجب شتاب در توسعه شهر خواند و افزود: ارتباطات بین شهرها کمرنگ‌تر شده و لازم است که دوباره احیا شود.
آتشین‌ماه از پیگیری برای خواهرخواندگی بین بندر تاریخی لافت و شهرهای موگادیشو در آفریقا، زنگبار، یمن، مصر و کالیکوت در هندوستان خبرداد و اظهار کرد: تصمیم گرفتیم موضوع خواهرخواندگی را ابتدا از شهرهای داخلی شروع کنیم.
شهردار بندر تاریخی لافت در پایان گفت: هدف نهایی تمامی این برنامه‌ها، چرخیدن چرخ اقتصاد در شهرها و توسعه آن‌هاست.
گفتنی است در این مراسم، تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بندر تاریخی لافت و جهانشهر تالابی بندرخمیر امضا شد.
  آمیختگی فرهنگی در هوباد
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها