ستون محیط زیست؛

کفش‌های دوستدار اقیانوس



نویسنده: دکتر فرناز نایب مراد، عضو تیم تحقیق و توسعه استارتاپ جامُش

  
کفش‌های دوستدار اقیانوس‌ها چه نوع کفش‌هایی هستند؟ شرکت آدیداس سالانه بیش از 40 میلیون جفت کفش تولید می‌کند. ساخت این تعداد کفش به منابع و مواد اولیه بسیاری نیاز دارد.
اما استفاده مداوم از این منابع محیط زیست بهترین گزینه نیست. به همین دلیل شرکت آدیداس تلاش می‌کند تا از منابع جایگزینی استفاده کند. متخصصین پیش‌بینی می‌کنند که در 30 سال آینده تعداد پلاستیک‌های موجود در اقیانوس‌ها بیشتر از تعداد ماهی‌ها شود. در یک تحقیق تخمین زده شده که 90 درصد پرندگان دریایی به اشتباه بعضی از زباله‌های پلاستیکی را مصرف می‌کنند. همه این آلودگی‌های سواحل و اقیانوس‌ها برای حیوانات دریایی و انسان‌ها مضر است. شرکت آدیداس در سال‌های گذشته سعی می‌کند تا از ورود برخی از این زباله‌های پلاستیکی به اقیانوس‌ها جلوگیری کند.
 

 تولید کفش‌های دوستدار اقیانوس

در سال 2015 شرکت آدیداس یک همکاری را با سازمان محافظت از اقیانوس‌ها به نامParley for the Oceansآغاز کرده است. هدف آن‌ها از این همکاری استفاده از زباله‌های اقیانوس‌ها برای ساخت لباس‌های ورزشی بود. شرکت آدیداس طی این همکاری توانسته به موفقیت‌های بزرگی هم دست پیدا کنند. به‌طوری‌که در سال 2019 شرکت آدیداس توانسته 11 میلیون جفت کفش از بازیافت پلاستیک‌های اقیانوس‌ها تولید کند که 2 برابر تعدای بود که در سال 2018 تولید کرده بود. مدیران شرکت آدیداس اذعان می‌کنند که با این مشارکت توانسته‌اند از ورود 2810 تن زباله پلاستیکی به اقیانوس‌ها جلوگیری کنند.
فرآیند تولید از کنار اقیانوس‌ها آغاز می‌شود. سازمان محافظت از اقیانوس‌ها با مشارکت‌کنندگان این سازمان در مناطق مختلف مثل مالدیو، زباله‌ها را از سواحل اقیانوس‌ها جمع‌آوری می‌کنند. سپس این زباله‌ها پس از دسته‌بندی به بخش فرآوری شرکت آدیداس منتقل می‌شوند. در شرکت آدیداس بطری‌های پلاستیکی که حاوی پلی اتیلن تترافتالات یا PET را جدا می‌کنند و سایر زباله‌ها مثل در بطری‌ها که مورد استفاده آدیداس نیست به بخش بازیافت هر یک از زباله‌ها منتقل می‌شود.
در قسمت فرآوری کارخانه، ضایعات خرد شده و پس از شستشو کامل، کاملا خشک می شوند. با این کار ضایعات پلاستیکی به تکه‌های کوچک تبدیل می‌شوند. این تکه‌های پلاستیکی پس از حرارت دیدن خشک و خنک می‌شوند؛ سپس به گلوله‌های کوچک رزینی تبدیل می‌شوند. به طور معمول، پلی استر از نفت ساخته می‌شود. اما شرکت آدیداس با ذوب کردن این گلوله‌های کوچک رشته‌های پلاستیکی تولید می‌کند که از این رشته‌های حاصل از پلاستیک‌های اقیانوس‌ها که خود نوعی از پلی استایرن هستند برای بافتن استفاده می‌کند. آدیداس از این رشته‌ها برای ایجاد طرح روی کفش و لباس‌های ورزشی استفاده می‌کند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها