مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد؛

رشد ۶۸ درصدی مشارکت فعالان اقتصادی در هرمزگان



مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان در روز 25 اردیبهشت ماه نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات اداره کل امور مالیاتی استان برگزار کرد و به عملکرد یک سال گذشته این اداره پرداخت.

 

به گزارش صبح ساحل، «جعفر احسانی مهر»، مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان در نشست خبری روز سه‌شنبه، 25 اردیبهشت‌ماه ضمن تبریک روز بزرگداشت فردوسی، گفت:« مالیات در سراسر دنیا به عنوان یک بخشی از منابع درآمدهای دولت به شمار می‌آید که شامل انواع مختلفی است اما این روزها بحث مالیات غیر مستقیم و ارزش افزوده داغ‌تر است. سیاست سازمان امور مالیاتی مبتنی بر شفافیت در راستای عدالت مالیاتی و تعامل سازنده است که به جهت آن وظیفه خطیر تامین منابع مالی دولت است».

احسانی مهر ادامه داد:« طی یک سال گذشته، مشارکت فعالان اقتصادی در هرمزگان در خصوص تامین منابع مالی شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها رشد چشمگیری داشته است، این رقم در سال گذشته{1402}، ۴هزار و۵۶۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. این منابع برای کل استان در جهت رشد توسعه و عمران و آبادانی شهرها روستاها و بخش‌ها توسط متولیان امر هزینه شده است که نسبت به سال 1401 یعنی رقم ۲هزار و  ۷۰۰ میلیارد تومان، رشد ۶۸ درصدی داشته است».

وی با بیان بیان اینکه مطالبه ۳۰ پرونده‌ مالیاتی در حال پیگیری هستند که به داخل استان برگردند، اضافه کرد:«   برخی از پرونده‌ها به صورت موازی در چندین استان، سابقه مالیاتی دارند که سهم استان‌های مربوطه باید تفکیک ‌شود. انشالله بتوانیم مشکل دریافت سهم این واحدهای تولیدی فعال در استان هرمزگان را کامل برطرف کنیم. نفت فلات قاره یکی از آن شرکت‌ها است که در استان خوزستان، استان بوشهر و استان هرمزگان به صورت موازی فعالیت می‌کند که سهم استان بوشهر بیشتر از سایر استان‌ها است. از طرفی، سوابق مالیاتی نفت فلات قاره نیز در استان بوشهر درحال رسیدگی و حسابرسی است. خوشبختانه در همین راستا پرونده‌های این چنینی در سال گذشته ۴۳۵ میلیارد تومان به اداره کل امور مالیاتی استان پرداخت کرده‌اند».

به گفته این مقام مسئول، شرکت‌ها واحدهای آلاینده در سال گذشته، ۳۷۷ میلیارد تومان عوارض آرایندگی به استان پرداخت شده است.

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان با اشاره به اظهارنامه‌های دوره چهارم گفت:« اظهارنامه ارزش افزوده دوره چهارم مبتنی بر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به صورت برآوردی در سامانه و کارپوشه مودیان قرار گرفت یعنی؛ اطلاعاتی که در پایانه‌های فروشگاهی بود، جمع آوری و در دستگاه‌های پست پایانه‌های فروشگاهی و این اظهارنامه ارزش افزوده به صورت برآورده در اختیار فعالان اقتصادی که مشمول قانون ارزش افزوده هستند، قرار گرفت که نسبت به تایید و اصلاح آن تا پایان ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ فرصت داشتند. در این زمینه استقبال بسیار خوبی صورت گرفت، به طوری که، ما نسبت به دوره قبل{دوره چهارم ۱۴۰۲ به دوره سوم سال ۱۴۰۲}، ۱۰۷ افزایش در تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی را شاهد بودیم».

وی ادامه داد:« از ابتدای دی ماه ۱۴۰۲و با فراخوان مرحله دهم، عینک فروشی، فروشندگان قهوه، لوازم ارایشی، فروشندگان حیوانات خانگی نیز مکلف به تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده شدند».

احسانی مهر با بیان اینکه دو نوع مالیات در ایران یعنی مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم است، گفت:« مالیات مستقیم این است که به یک فرد اصابت می‌کند یعنی؛ در مالیات حقوق، مالیات کارکرد باید مشخصات فرد مالیات دهنده مشخص باشد. اما در مالیات غیر مستقیم این موارد به کالا اصابت می‌کند. به همین خاطر است که می‌گوییم فلان کالاها یا خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند و این در نهایت منتقل به مصرف کننده  منتقل می‌شود».

این مقام مسئول درباره انتقاد صنف لوازم آرایشی به قانون مالیات بر ارزش افزوده، ادامه داد:« این صنف معتقد هستند که محصولات خارجی‌شان را عمدتا از موادی رسمی وارد نکرده‌اند که اعتباری داشته باشد و عوارض یا ارزش افزوده را کسر نمی‌کند؛ به همین علت اعتبار مالیاتی ندارد! اما در پاسخ به صنف لوازم آرایشی باید چنین گفت که بین کسی که این کالا را از مبادی رسمی وارد کرده، عوارض قانونی و ارزش افزوده را در گمرک پرداخت می‌کند و فردی که از موادی رسمی وارد نمی‌کند، باید تفاوتی باشد. بنابراین اداره کل امور مالیاتی، صرف نظر از اینکه مبدا ورودی این کالا به چه صورت است و  بر اساس مرحله دهم ارزش افزوده، این فروشندگان نیز شامل این قانون شدند».

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان ضمن قدردانی از تعامل سازنده اتاق اصناف استان، افزود:« تا به امروز، هیچ مطالبه غیر قانونی از طریق اتحادیه و مجامع به خصوص مجامع اتاق اصناف نداشته‌ایم، بلکه، تمام مطالباتشان در چارچوب قانون بوده است».

احسانی مهر با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی بر اساس قانون و قوانین بودجه از طریق ریز تراکنش‌های فعالان اقتصادی، دستگاه‌های پوز و حساب به حساب کردن‌ها، اشخاص مشمول مالیات را شناسایی می‌کند، گفت:« با اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان {از  ابتدای سال ۱۴۰۳} از مشاغلی که به لحاظ حجمی فروش آن‌ها  تا پایان آذر ماه ۱۴۰۲،  ۱۸ میلیارد تومان بوده؛ مشمول این قانون شدند.  چنانچه این مبلغ فروش تا پایان اسفند ماه باشد؛ یعنی کل سال ۱۴۰۲، ۱۸ میلیارد تومان باشد از ابتدای تیرماه ۱۴۰۳ مشمول ثبت نام در این پایانه‎های فروشگاهی هستند».

وی با اشاره به مزیت‌های ثبت نام در سامانه مودیان، اضافه کرد:« کسانی که عضو این سامانه مودیان هستند، الزامی به تسلیم اظهارنامه‌های ارزش افزوده و ارائه هر سه ماه فروش خودشان در قالب ماده ۱۶۹ به ادارات امور مالیاتی ندارند و تسهیلات بسیار زیادی شامل‌شان می‌شود».





 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها