اتیکت؛

احترام یک شاغل به ساعات کاری خود


نویسنده: سامیه طهورنیان

ضرورت استفاده از اصول آداب و معاشرت به‌مثابه نیاز به فهم زبان مشترک است. همان‌گونه که جهت ارتباط مؤثر کلامی نیاز به درک و فهم واژه‌های زبانی ساختار ارتباطی کلمات و دستور زبان است، به همان نسبت هم نیازمند به درک دستور زبان تشریفات اهمیت دارد. در این ستون به شکل اختصاصی به‌به مفاهیم آداب معاشرت در تشریفات و محیط کاری می‌پردازیم. این متن بر اساس کتاب بسیار مفید دکتر رضاکمالی زرکانی تحت عنوان «دستور زبان تشریفات و آداب شغلی» نوشته‌شده است که از سایر کتاب‌فروشی‌های آنلاین قابل سفارش است.
محیط کار فضایی فیزیکی است که شما در آن، کارهای خود را انجام می‌دهید و اغلب مشاغل به‌گونه‌ای است که تقریباً یک‌سوم شبانه‌روز خود را در آنجا سپری می. کنید پس این محیط می‌تواند تأثیر زیادی بر احساس رضایت یا عدم رضایت شادی یا غم شما داشته باشد و همچنین برافزایش و کاهش سلامت جسمی و روانی شما تأثیر مستقیمی بگذارد همواره این نکته را به یاد داشته باشید همان‌قدر که محیط کاری و رفتار همکاران می‌تواند باعث حالت‌های مختلف خوب و بد در شما شوند به همان نسبت نقش شما هم در رفتار با همکاران مدیران و مراجعین اهمیت دارد خلاصه اینکه در یک مجموعه کاری رفتار و اخلاق و آداب معاشرت تک‌تک کارکنان اهمیت دارد.
  

 به ساعات کاری خود احترام بگذارید

ساعت ۷ تا ۱۶ به‌منزله آن نیست که ساعت هفت صبح از منزل به محل کار می‌روید و ساعت ۱۶ برمی‌گردید؛ بلکه به این معناست که ساعت ۷ تا ۱۶ کار می‌کنید معاشرت در کنار قهوه ساز یا خوردن صبحانه پشت میز اداره به‌منزله کار نیست ممکن است پنج دقیقه برای شما زیاد به نظر نرسد؛ اما از دید مدیر یا مدیرعامل شما دزدی از کار لحاظ شود به‌خصوص در یک دفتر کار کوچک یا بسیار شلوغ صرف ۱۰ دقیقه برای یک تماس تلفنی شخصی تنها بخش کوچکی از یک روز کاری هشت‌ساعته است اما فقط ده دقیقه در روز برابر با ۵۰ دقیقه در هفته و بیش از سه ساعت در ماه می‌شود یعنی سه ساعت کار غیر مولد در ماه.
اگر یک ربع مانده به پایان ساعت کاری، شروع به آماده شدن کنید و هنوز دقایقی به پایان ساعت اداری مانده به سرعت از پارکینگ خارج شوید این تصور را در ذهن مدیران و همکاران خود ایجاد می‌کنید که نمی‌توانید با بینش و صبوری و یک کارمند حرفهای محل کار را ترک کنید. به دلیل نزدیک شدن به پایان ساعت کار اداری مکالمه کاری را کوتاه نکنید. چه بسا ممکن است یک موقعیت خوب را از سازمان یا شرکت بگیرید یا به دلیل کوتاه کردن مکالمه و عجله در گفتگو تجربه ناخوشایندی در ذهن مشتری یا مراجعه کننده بگذاریده اگر دیر به جلسات برسید با فعل خود اعلام می‌کنید که زمان شخصی شما با ارزش‌تر از کار سازمان یا اداره و شرکت و قطعاً این اعلام خوبی برای مدیران و همکاران شما نیست و نوعی به احترامی به مجموعه کاری خودتان تلقی می‌شود.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها