پنجمین پالایشگاه روغن‌سازی کشور در بندرعباس به بهره‌برداری رسید



پالایشگاه نفت پایا به عنوان پنجمین پالایشگاه روغن‌سازی کشور در بندرعباس به بهره‌برداری رسید. این در حالی است که برای اولین بار این محصول کلیدی در صنعت، توسط بخش خصوصی و با دانش و توان کاملا داخلی مهندسان ایرانی، به تولید رسیده است.

این پالایشگاه با هدف تولید سالانه ۱۱۰ هزار تن روغن پایه و اسلک وکس، از طریق دریافت خوراک آیزوریسایکل با حضور عباس علی آبادی، وزیر صمت رسما افتتاح و وارد مرحله بهره برداری شد.

احسان مجتهدی، مدیر عامل این شرکت در این مراسم طی توضیحاتی گفت که شرکت، با هدف تولید سالانه 90 هزار تن روغن پایه سبک و 20 هزار تن اسلک وکس سبک، با قابلیت فروش در بورس کالا و یا صادرات از طریق اسکله شهید رجایی بندرعباس، در ضلع شمالی شرکت پالایش نفت بندرعباس واقع شده است. 

مجتهدی اضافه کرد: این شرکت، در فاز اول طرح‌های خود و از سال 1397، طرح احداث خط تولید روغن پایه ی سبک را با برآورد سرمایه‌گذاری بالغ بر 35 میلیون دلار، براساس مجوز دریافت خوراک آیزوریسایکل از طریق خط لوله از شرکت پالایش نفت بندرعباس با ظرفیت 2500 بشکه در روز و در زمینی به مساحت 3.8 هکتار آغاز کرد.

بهره برداری از این طرح با توجه به موقعیت استراتژیک آن، ضمن تکمیل زنجیره تولید و افزایش بهره‌وری از منابع ملی، با درآمدزایی بالغ بر 90 میلیون دلار در سال، موجب ارزآوری و کمک به رفع بخشی از نیاز به روغن پایه در داخل کشور می شود. 

همچنین، طرح فاز دوم شرکت، احداث مخازن جهت ذخیره سازی و بلندینگ فرآورده‌های نفتی، براساس قرارداد BOT منعقده با اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، در زمینی به مساحت 8،500 متر مربع، واقع در فاز اول اسکله شهید رجایی است. 

بعلاوه، در فاز سوم و با توجه به مجوز اخذ شده از شرکت پالایش نفت بندرعباس جهت تامین روزانه 5،000 بشکه خوراک لوبکات برای تولید روغن پایه سنگین، موضوع در دستور کار شرکت قرار دارد. 

به لحاظ اجتماعی نیز، تنها با بهره‌برداری از فاز یک این طرح، اشتغال 300 نفر از هموطنانمان به خصوص در استان هرمزگان فراهم می شود.

تولیدات این شرکت در تجهیزات صنایع مختلف و حمل و نقل کاربرد دارد. همچنین بعلت وجود پالایشگاه‌های نفتی بزرگ در هرمزگان، راه اندازی شرکت‌های پایین دستی در استان از اهمیت خاصی برخوردار است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها