«سید ابراهیم رئیسی»، در سانحه سقوط بالگرد در منطقه ورزقان آذربایجان‌شرقی به شهادت رسید

وداع با شهید جمهور


نویسنده: صبح ساحل

ایران به سوگ خادم الرضا نشست. شب دلهره‌آور یکشنبه 30 اردی‌بهشت ماه با خبر غیرمنتظره و تاسف‌بار شهادت «سید ابراهیم رئیسی»،  ریاست جمهور و هیئت همراه او به پایان رسید.

آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور که به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، به علت سانحه‌ای که برای بالگرد حامل وی و همراهانش رخ داد،‌ به شهادت رسید. «آیت‌الله آل هاشم» امام جمعه تبریز، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بوده‌اند. به دنبال این سانحه غم‌بار رهبر معظم انقلاب طی پیامی 5ضمن اعلام روز اعزای عمومی در کشور گفتند:«رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. در این حادثه‌ تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت».

                                                                    
 ایران، خدمتگزار مخلص و با ارزشی را از دست داد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و دیگر همراهان گرامی ایشان را در سانحه هوایی تسلیت گفتند. متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح  است:« با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه‌روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد». رهبری در این پیام «محمد مخبر»، معاون اول رئیس جمهور را طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار دادند. مخبر موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهد که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. همچنین با تصویب هیئت دولت «علی باقری»، معاون وزارت امور خارجه به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شد.
                                                   
 پایان سیاهِ شب دلهره‌آور 
بالگرد حامل رئیس‌جمهور روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه حین بازگشت از افتتاح سد «قیز قلعه سی» در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد. گروه‌های امدادی حدود یک ساعت بعد از زمان اعلام وقوع سانحه به منطقه اعزام شدند اما شرایط سخت آب و هوایی، بارش باران، مه گرفتگی و سردی هوا عملیات را سخت و پیچیده کرده بود. برای تفحص بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان وی از کلیه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی نیز استفاده شد.  عملیات جست و جو و تفحص طی ۱۸ ساعت ادامه داشت. ابتدا ۲۰ تیم امدادی و پهپادی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان به منطقه اعزام شدند اما به دلیل صعب العبور بودن منطقه، شرایط کوهستانی و جنگلی آن و همچنین شرایط آب و هوایی نامناسب بویژه مه شدید، عملیات جست و جو و نجات زمانبر شد. 73 تیم تخصصی جست و جو و نجات شامل ۲۳ تیم‌ آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب)در منطقه حادثه بالگرد رئیس جمهور، جست و جو را انجام دادند. همزمان مراسم دعا و توسل برای سلامتی رئیس جمهور و هیئت همراه، از ساعات ابتدایی عصر یکشنبه در بسیاری از شهرهای ایران برگزار شد و تا نیمه شب ادامه داشت. حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، حرم حضرت شاهچراغ (ع) و حرم امام رضا (ع) شاهد اجتماع مردم و دعا و ذکر برای سلامتی رئیس جمهور و هیئت همراه بود. جمعی از مردم تهران نیز شامگاه یکشنبه با حضور در میدان حضرت ولیعصر (عج) و قرائت دعای توسل برای سلامتی رئیس جمهور دعا کردند. سرانجام ساعت ۶ صبح روز دوشنبه «پیرحسین کولیوند»، رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن محل لاشه بالگرد سانحه دیده رئیس جمهور و همراهان وی خبر داد و گفت: تیم‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور رسیده‌اند. ساعت هشت صبح روز دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت – نیز به طور رسمی کانال جمعیت هلال احمر اعلام کرد: «رئیس جمهور مردمی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حین خدمت به مردم شهید پرور ایران اسلامی و همراهانش به شهادت رسید». 
                              
 چه کسانی همراه رئیس جمهور به شهادت رسیدند؟
«حجت الاسلام آل هاشم»، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان شرقی، «سردار سید مهدی موسوی» فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و «سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی»، «سرهنگ خلبان محسن دریانوش»، »سرگرد فنی بهروز قدیمی» همراهان رئیس جمهور در این سانحه تلخ بودند.
                                          
 تشییع پیکر شهدا از تبریز
پیکر رئیس جمهور و هیئت همراه نخست در جمع مردم تبریز تشییع می‌شود.  مدیرکل امور سیاسی استانداری آذربایجان شرقی در این رابطه گفت:«مراسم تشییع پیکر رییس جمهور و همراهان وی امروز سه‌شنبه یکم خردادماه در تبریز برگزار می‌شود». مقرر شده است این مراسم ساعت 9:30 دقیقه روز سه‌شنبه آغاز و از میدان شهدا تا مصلی اعظم امام خمینی/ره/ تبریز تشییع انجام می‌شود. همچنین هیئت دولت اعلام کرد جزییات مراسم تشییع ریاست دولت سیزدهم و هیئت همراه به زودی اعلام می‌شود.
                                                                            
                                                        

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها