نگاه ویژه رئیس‌جمهور فقید به هرمزگان

رشد محسوس طرح‌های صنعتی


نویسنده: مریم دهقان

هرمزگان با ۱۴ شهرستان و ۱۴ جزیره در خلیج همیشه فارس، بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و از آن به عنوان پایتخت اقتصادی و دروزاه پیشرفت ایران یاد می‌شود. رئیس جمهور دو بار به استان هرمزگان سفر کردند که به موجب آن بیش از ۱۵ و نیم همت اعتبارات و ۲۶ و نیم همت تسهیلات اختصاص یافت. در دو سفر رئیس جمهور شهید، به منظور عمران و آبادانی و توسعه عدالت در این استان اقدامات گوناگونی صورت گرفت که اهم آن به شرح ذیل است.
  

 بندرعباس، رتبه اول جذب سرمایه صنعتی در کشور

کسب رتبه اول جذب سرمایه صنعتی، تعیین تکلیف و تعریف پروژه‌های مختلف اراضی 2400 هکتاری بندر شهید رجایی، آغاز مطالعات احداث بندرگاه جدید لنگه، کلید خوردن زنجیره‌های جدید صنعتی، تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی، بهره برداری از بندرگاه شهرستان خمیر، فعال شدن بنادر سیریک و جاسک و اقدامات مهم در حوزه گازی را از جمله مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم برای هرمزگان بود و ساماندهی فاضلاب بندرعباس از 17 میلیارد به 2800 میلیارد تومان رسید. دولت سیزدهم، افتتاح ۸۶۴  طرح سرمایه گذاری، ۱۰ هزار و ۶۰۶ نفر ایجاد اشتغال و ۳۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های گوناگون را در بندرعباس در کارنامه خود دارد. ضمن اینکه  هرمزگان در این دولت موفق شد با  کسب رتبه اول کشوری در شاخص احیای واحدهای راکد تولیدی ۳ هزار و ۹۷۲ نفر ره در ۶۱۰ واحد تولیدی به سر کار برگرداند. در دولت سیزدهم ۲۰۰۶ واحد تولیدی در استان  ارتقا ظرفیت داده شد‌ه است و  تولیدات صنعتی استان با افزایش ۵۷ درصدی از ۲۱ میلیون تن به ۳۳‌میلیون تن رسید.
در حوزه معیشت محلی، ایجاد ۵ بازارچه ملوانی، فراهم کردن امکان ورود کالای ته لنجی برای دو بار در سال، صدور کارت پیله وری در بندرخمیر، تیاب و سیریک، اعطای هزار و صد میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت، تقویت زیرساخت‌های بندری و ایجاد بنادر تخصصی صادراتی همچون بندرخمیر از برخی اقدامات دیگر در دو سال نیم اخیر در هرمزگان است.
تکمیل آسفالت راه‌های روستایی استان به طول ۴۱۶ کیلومتر، ساخت ۵ پل در استان، روکش آسفالت ۹۷۰ کیلومتر در محور‌های مواصلاتی استان، تکمیل و بهره برداری از هزار و ۵۰۰ کلاس درس، راه اندازی ۲۸ هنرستان جوار صنایع و پیشرفت حدود ۵۰ درصدی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس صورت گرفته است. آبرسانی به ۲۳۱ روستا و ۶ شهر با جمعیت حدود ۲۶۴ هزار نفر، افزایش شهر‌های دارای زیرساخت گاز از ۹ به ۱۳ شهر، افزایش ۲۳ درصدی ضریب نفوذ گاز طبیعی در استان، بهره برداری از ۱۴۶ طرح ورزشی، تولید و کاشت ۵ میلیون اصله نهال از ۱۴۰۰ تاکنون و اتصال ۲۰۱ روستای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات برخی دیگر از اقدامات صورت گرفته در استان هرمزگان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون است.
  
رشد محسوس طرح‌های صنعتی
    

 توسعه عدالت در سلامت هرمزگان

به جهت توسعه عدالت در سلامت، تامین سه دستگاه ام‌آر‌آی برای بندرعباس و شهرستان پارسیان و قشم انجام شد تا افراد در مناطق دور دستی از جمله پارسیان بتوانند از خدمات تشخیصی سلامت بهره مند شوند. همچنین تعدادی سی‌تی‌اسکن و حدود ۷۰ مورد تجهیزات دیگر به مجموعه درمان اضافه شد. از دیگر اقدامات مهم تسریع در پیشرفت پروژه بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی شهر بندرعباس است که پیش از دولت سیزدهم ۳۰ درصد پیشرفت پروژه انجام شده بود و امید است تا پایان سال ساخت این بیمارستان پایان یابد. پروژه ساخت بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی میناب نیز با حمایت‌های انجام شده توسط دولت حدود ۸۰ درصد پیشرفته است. همچنین بیمارستان مدرن و مجهز فوق تخصصی کودکان بندرعباس با زیربنای ۹هزار و ۵۰۰ مترمربع در پنج‌طبقه با ظرفیت ۱۱۲ تخت به بهره‌برداری رسید. 
این بیمارستان دارای امکاناتی در تراز استانداردهای جهانی ازجمله بخش‌های اتاق عمل، مراقبت‌های ویژه نوزادان وکودکان، بخش‌های بستری داخلی، جراحی اتاق عمل، عفونی، ریه، خون، سرطان، نورولوژی، قلب، تصویربرداری، رادیولوژی، سونوگرافی، سی تی اسکن، آزمایشگاه و اورژانس است و آمادگی پذیرش بیماران را از تمامی شهرهای همجوار، جنوب کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.
لازم به ذکر است که در حوزه بهداشت حدود ۹۰ پروژه در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است و در مناطق روستایی و در مناطق دوردست و همچنین بعضی مناطق شهری مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت احداث شده است. در میناب و بندر لنگه خدمات تخصصی ناباروری و در شهر بندرعباس مرکز درمان فوق تخصصی نازایی در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) راه اندازی شده‌است که در آنها خدمات با تعرفه دولتی ارائه می‌شود.
  

 وضعیت بیکاری و فلاکت در هرمزگان بهبود یافت

استان هرمزگان تا قبل از دولت سیزدهم همواره بالاترین شاخص‌های فقر، فلاکت و بیکاری را داشت اما در دولت سیزدهم، هرمزگان توانست طی سال گذشته رتبه نخست کاهش نرخ بیکاری را در کشور کسب کند. بر همین اساس میزان اشتغال ایجاد شده در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱ هزار شغل بود که این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۵۰ هزار و ۷۰۰ نفر و در سال  ۱۴۰۲ به حدود ۱۱ درصد رسید. از طرفی نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۱ حدود ۲۲ درصد  بود که این آمار در تابستان ۱۴۰۲ به حدود ۱۱ درصد رسید. هرمزگان در رشد اقتصادی با کسب رشد ۶.۶ درصدی رتبه نخست کشوری و در امنیت سرمایه‌گذاری نیز رتبه نخست کشوری را به دست آورده است. ضمن اینکه هرمزگان در سال ۱۴۰۰ رتبه نخست را در شاخص فلاکت داشت که توانست این جایگاه را ۸ پله بهبود دهد.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها