حذف شرط لزوم پرداخت عوارض آزادراه برای تمدید بیمه شخص ثالث



بیمه شخص ثالث یکی از چالش‌‌برانگیزترین بیمه‌های مربوط به خودرو است که قوانین مربوط به آن تابه‌حال تغییرات زیادی داشته است. از پرداخت بدهی‌ها تا جریمه‌هایی که برای این موضوع درنظر گرفته می‌شوند، معمولا سالانه بررسی شده و موشکافی می‌شوند. در این متن به عوارض آزادراهی و امکان پرداخت آن قبل از اقدام برای بیمه شخص ثالث پرداخته‌ایم.

قوانین جدید درباره شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای بیمه شخص ثالث

با ابلاغ رسمی بیمه مرکزی، از ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۲ صدور کد یکتای بیمه‌نامه شخص ثالث منوط به مفاصاحساب عوارض آزادراهی و بزرگراهی شد و در صورت بدهی بیمه‌گذار، سامانه سنهاب کد یکتا صادر نمی‌کرد." این بخشنامه البته واکنش‌های متعددی را درباره کاهش آمار بیمه شخص ثالث را به همراه داشت و نامه‌نگاری‌هایی درباره لغو این شرط با وزیر اقتصاد انجام شده بود.

برهمین اساس نیز رئیس کل بیمه مرکزی در بخشنامه‌ای به صنعت بیمه، شرط صدور بیمه‌نامه شخص ثالث بعد از تسویه بدهی عوارض آزادراهی را لغو و تأکید کرد و همچنین شرط دریافت مفاصاحساب بدهی‌های ناشی از عوارض آزادراهی از متقاضیان خدمات بیمه شخص ثالث توسط شرکت‌های بیمه‌گر نیز لغو شد.

تفاوت عوارض آزادراهی با جریمه‌های راهنمایی و رانندگی

آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که، بیمه مرکزی پیش از لغو این قانون تأکید کرد که بدهی جریمه‌های راهنمایی و رانندگی، ربطی به بیمه‌ها ندارد و فقط بدهی عوارض آزادراهی و بزرگراهی در صدور بیمه‌نامه شخص ثالث بررسی می‌شود. در ادامه می‌توانید تفاوت بین عوارض آزادراهی و جریمه‌های راهنمایی و رانندگی را مشاهده کنید:

نوع بدهی: عوارض آزادراهی (هزینه‌های مرتبط با استفاده از بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، مانند هزینه‌های مربوط به ترددها و...)

نوع بدهی: جریمه‌های راهنمایی و رانندگی (جریمه‌های متعلق به قوانین رانندگی و حوادث رانندگی، مانند پارک نادرست، سرعت غیرمجاز، عدم استفاده از کمربند ایمنی و...)

در ادامه به روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی و همچنین بیمه شخص ثالث خودرو می‌پردازیم.

روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی

امروزه دیگر افراد تمایل خیلی کمی دارند که با توقف در مسیرهای مختلف و صف‌های طولانی کارهای مربوط به پرداخت را انجام دهند. به همین دلیل است که اپلیکیشن‌ها و روش‌های مختلف آنلاین و تلفنی برای آن‌ها فراهم شده است. در ادامه بهترین روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی را با هم بررسی می‌کنیم:

  • اولین روش، استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف است که علاوه‌بر پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی، می‌توانید دیگر امور بانکی را هم با آن‌ها پیش ببرید.

  • دومین روش، مراجعه به سایت‌هایی است که این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند.

  • سومین روش، اتصال کارت‌های بانکی به سامانه برداشت مستقیم است.

  • چهارمین روش، استفاده از برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض است.

  • و در پنجمین روش، افرادی که به تجهیزات کافی جهت تسویه آنلاین عوارض آزادراهی دسترسی ندارند، می‌توانند با مراجعه به خودپرداز برخی از بانک‌ها، عوارض الکترونیکی خود را پرداخت کنند.

اپلیکشن‌های محبوب برای پرداخت عوارض آزادراهی

تعداد اپلیکیشن‌هایی که می‌توانید با آن‌ها عوارض آزادراهی را پرداخت کنید، محدود هستند که البته بین همین گزینه‌های محدود نیز، تعداد کمی توانسته‌اند محبوبیت زیادی بین مردم به‌دست آورند. در این بخش به بررسی اپلیکیشن تاپ و روش‌های نصب آن می‌پردازیم:

سوپر اپلیکیشن تاپ

برای نصب این سوپر اپلیکیشن می‌توانید به سایت رسمی تاپ مراجعه کنید و سپس گزینه دریافت اپلیکیشن را انتخاب کنید. به محض انتخاب این دکمه، شما را به پایین صفحه هدایت کرده و می‌توانید نوع دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. راه دیگر این است که به تاپ را از بازار، مایکت و گوگل‌پلی دانلود کنید.

دانلود تاپ از بازار (https://cafebazaar.ir/app/ir.tgbs.peccharge)

دانلود تاپ از گوگل پلی (https://play.google.com/store/apps/details?id=ir.tgbs.peccharge&hl=fa)

دانلود تاپ از مایکت (https://myket.ir/app/ir.tgbs.peccharge)

روش پرداخت عوارض آزادراهی در سوپر اپلیکیشن تاپ نیز بسیار راحت بوده و کافی‌است مسیر زیر را طی کنید:

  • وارد سوپر اپلیکیشن تاپ شوید و گزینه خدمات خودرو را انتخاب کنید.

  • در بخش پرداخت و تسویه آنی، گزینه عوارض آزادراهی را انتخاب کنید.

  • در صورتی که قبلاً از این سرویس استفاده کرده باشید، پلاک شما در تاپ ثبت شده است.

  • شماره پلاک مورد نظرتان را در فهرست پلاک‌های ثبت‌شده، انتخاب کنید.

  • اگر پلاک مورد نظر شما در فهرست وجود ندارد، دکمه «افزودن پلاک جدید» را بزنید.

  • شماره پلاک، نوع خودرو و مشخصات خواسته‌شده را وارد و پلاک جدید را ثبت کنید.

  • تیک «پرداخت خودکار عوارض آزادراهی از کیف پول» در زیر پلاک را فعال کنید.

  • با فعال کردن تیک پرداخت و شارژ تاپ‌کیف، وجه عوارض به صورت الکترونیک و خودکار پرداخت خواهد شد.

سوپر اپلیکیشن تاپ در کنار ارائه تمامی خدمات خودرو به‌صورت آنلاین، در حدود ۱۰۰ سرویس کاربردی دیگر مانند خدمات پرداخت، خدمات گردشگری، خرید اعتباری، سامانه صیاد و پیشخوان پلیش، پزشکی و سلامت، سجام و بورس و دیگر خدمات آنلاین را در یک بستر امن به شما ارائه می‌دهد.

در نهایت اینکه

برای داشتن بیمه شخص ثالث لازم نیست حتما عوارض آزادراهی را پرداخت کنید اما به این موضوع توجه داشته باشید که عدم پرداخت عوارض آزادراهی با جریمه همراه است. در صورت عدم پرداخت عوارض تا 24 ساعت پس از تردد، با پیامک به مالک خودرو اعلام و جهت پرداخت مبلغ عوارض یادآوری می‌شود. در صورتی که بعد از سومین پیامی که برای شما ارسال می‌شود عوارض را پرداخت نکنید، مبلغ 40 هزار تومان جریمه خواهد شد که باید پرداخت کنید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها